HIER GING HET DOKKUMER LOKAALTJE RIJDEN... Veemarkthal krijgt gestalte 10 De stoere mannen op deze foto zijn bezig met de aanleg van de spoorlijn naar Stiens de lijn waarlangs sinds het jaar 1901 het „Dokkumer lokaaltje" heeft gereden en niet alleen het treintje naar Dokkum, want er was ook een verbinding met Het Bildt, die in de goede dagen van Stiens naar Tzummarum en van daar naar Harlingen en Franeker reed. Die „goede" dagen hebben overigens maar kort geduurd, voor zover ze er ooit écht geweest zijn. Ook economisch bewoog men zich bij de Noord- friese met een sukkelgang voort en in de crisisjaren ging het snel bergafwaarts. In 1901 werd de lijn Leeuwarden StiensDokkumMetslawier geopend, in 1904 kwam de zijtak van Stiens via Tzummarum naar Harlingen in be drijf en later kwam ook nog een lijntje van Tzummarum naar Franeker in aanleg. Van 1901 tot 1905 werden de lijnen geëxploiteerd door de particuliere Noordfriesche Lokaal Spoorweg Maatschappij en daarna ging de zaak over aan de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Toen de Staat in 1935 tot naasting overging, was het pleit eigenlijk al beslecht. Van 1933 tot 1936 werd het personenvervoer gestaakt, slechts het goederenvervoer bleef tot op de huidige dag gehandhaafd. Roemrijk is de geschiedenis van de Noordfriese dus al lerminst. In het begin van de oorlog hebben er langs het lijntje nog trams gereden, maar de Duitsers hebben hier spoedig een eind aan gemaakt, ook omdat de baan over het terrein van het vliegveld liep. Aan de laatste oorlog is ook het stationnetje te Jelsum ten offer gevallen. Het werd door een bom getroffen en verwoest. Na de oorlog hebben, wanneer het busverkeer wegens opdooi was gestremd, nog af en toe treintjes gereden. De droeve vooruitzichten van de Noordfriese tekenden zich nog niet af in het jaar 1901, toen de fotograaf H. J. Craije Azn. deze opname maakte van een groepje weg werkers. Zij zijn aan de arbeid op het baangedeelte tussen de Harlingerstraatweg en het Schapedijkje vlak bij de stad dus, al was dat toen nog niet het geval in de mate van nu. Daarom zien we rechts van de lijn het weiland, waar nu een belangrijk deel van Leeuwar den-West is gebouwd. Het was toch wel een aanzien lijke onderneming, deze nieuwe lokaalspoorweg en nie mand heeft toen kunnen denken, dat het Dokkumer lo kaaltje veel later in een liedje zou worden bezongen als een genoeglijk, sukkelachtig voertuig.... De hal van de nieuwe veemarkt aan de Heliconweg krijgt gestalte. Het hoogste punt is zelfs al bereikt met het aanbrengen van enkele der spanten, tussen de op deze foto afgebeelde hoofdliggers, die al zijn uitgegroeid tot imposante metaal constructies. Zo wordt, stukje voor stukje, dit geraamte in elkaar geschroefd, alsof het een reusachtige meccanodoos was. Straks zal dit skelet een grondopper vlak beslaan van 33.000 vierkante meter en dan kan men dus in volle omvang zien welk een kolossaal bouwwerk hier tot stand gaat komen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1961 | | pagina 10