Zeestrand 'vm Jen beUnm <jji u eeuwA kan «licht liij «Ic *ta«l nonleii apchraclit •u I msM *4 1 V-I ot dusver is weinig te bespeuren geweest van spe ciale Leeuwarder reacties op de idee van een dam naar Ameland. Wij vinden dit Leeuwarder stilzwijgen merk waardig, omdat, naar onze mening, de belangen van de Friese hoofdstad bij deze zaak groot en veelzijdig zijn. Bovendien passen ze wonderwel in het kader van de gemeentelijke plannen tot vergroting van de recreatie mogelijkheden voor de Leeuwarder bevolking. We weten, dat Leeuwarden op het punt van de recreatie ernstige tekorten vertoont, zo ernstig, dat de aantrekkelijkheid als woonstad sterk wordt geschaad. Dat ervaren de bedrijven bij het aan trekken van personeel van elders. Natuurlijk zitten we vlak bij het merengebied, maar de watersport eist het bezit van een boot en bovendien is het een éénzijdige recreatiemogelijkheid. Wie er niets voor voelt, althans niet elk zomers weekend op de meren wil doorbrengen, die blijft met lege handen staan. Want (en dit is het grote bezwaar van de watersport) men schaft geen boot aan, omdat het wel aardig is een enkele keer naar de meren te gaan. Het gemeentebestuur kent deze tekorten en pro beert deze naar vermogen op te heffen. In aanleg zijn twee recreatiegebieden, namelijk de Froske- pölle en de Kleine Wielen. Deze plannen zijn zeer lijkheden: de meren, de bossen in het oosten, het weidegebied in het westen, dat weliswaar weinig gelegenheid voor actieve recreatie heeft, maar wel een aparte schoonheid bezit. Een dam naar Ameland zou de reeks van moge lijkheden een allerbelangrijkste aanvulling geven: zee, strand en duin. Natuurlijk is het dan overdre ven van ,,Leeuwarden-aan-zee" te spreken, maar op de fiets is men in twee uur aan het Noordzee strand en met de auto is het slechts een half uurtje rijden. Vacantie aan zee is wel de meest begeerde vorm van ontspanning in de natuur. Het scheppen van de mogelijkheid „even" naar zee te gaan, is een vergroting der recreatiemogelijkheden, die van het uiterste belang voor de „leefbaarheid" van de stad mag worden geacht. Hier komen dus de door velen verguisde „dagjes mensen" in het geding. De aanduiding heeft een 1 welbewust toegevoegd aan het totaal der projec ten voor verdere stadsuitbreiding. Bij de verdere groei van Leeuwarden (de stad wordt voor 1980 getaxeerd op minimaal 115.000 inwoners) ontstaat een verdergaande verstedelijking; de grotere be volking krijgt minder gelegenheid aan het stads milieu te ontsnappen. Froskepólle en Kleine Wie len zullen ongetwijfeld een grote betekenis krijgen voor het toekomstige Leeuwarden, vooral omdat ze dicht bij de stad zijn. Maar ze blijven de beper king houden van de kunstmatige ingreep in de natuurlijke omstandigheden. De Kleine Wielen is een project ter grootte van tweemaal de Leeuwar der binnenstad. Dat is veel om aan te leggen. Maar het resultaat blijft beperkt. Nu doet zich voor een beoordeling van de recrea tiemogelijkheden der Leeuwarders de gelukkige omstandigheid voor, dat het moderne verkeer de mogelijkheid opent het verder van huis te zoeken dan vroeger het geval was. Bovendien neemt de beweeglijkheid van de massa zienderogen toe. Naast de fiets is de bromfiets gekomen en het autoverkeer neemt met de dag groter vormen aan. In een zeer belangrijke mate nu al, in nog veel massalere zin in de toekomst, is een afstand van zo'n dertig-veertig kilometer geen bezwaar voor de zoeker van recreatiemogelijkheden. Binnen een dergelijke kring biedt Leeuwarden vele aantrekke- laatdunkende klank. Met elkaar vormen deze dag jesmensen de horden, die op de natuur worden losgelaten en er eventueel geen stek van heel laten. Niet te ontkennen is, dat een dam naar Ame land op mooie zomerdagen een massaal bezoek aan dit eiland zou veroorzaken. Maar dat mogen we niet als een bezwaar zien. Het is nu juist de prettige consequentie van het feit, dat de mensen de goede gelegenheid daartoe wordt geboden. We willen economisch verder in Friesland, we willen meer mensen hier een bestaan bieden. We geven deze mensen meer vrije tijd; de zaterdag is daar voor al vrij algemeen gereserveerd. Dit dwingt ons om de plaatsen te benutten, die voor een goede besteding van deze vrije tijd bruikbaar zijn. Natuurlijk zijn er maatregelen nodig om de stroom recreatiezoekers in goede banen te leiden. Die maatregelen kunnen en moeten genomen worden. Misschien zal Ameland daardoor een deel van zijn van oudsher bestaande eigen karakter moeten ver liezen. Het zij zo; ook Scheveningen is niet meer het vissersdorp van weleer. Bovendien lijkt ons een grote behoedzaamheid op dit punt ietwat achter de werkelijkheid aan te lopen. De huisjes en hokjes, de massale hotels en wat dies meer zij hebben het eigen karakter der Waddeneilanden reeds lang aangetast. Men moet niet de indruk wekken uitsluitend tot dergelijke offers bereid te zijn wanneer het erom gaat de (Duitse) vacantie- gangers met dikke geldbuidels te gerieven. Natuurlijk zou een dam naar Ameland verandering brengen in de status van dit eiland als vacantie- oord. Wil men nu daarvan gebruik maken, dan is er geen andere mogelijkheid dan het huren van een vacantieverblijf. Waar de vraag het aanbod overtreft, is alles wat als onderkomen gebruikt kan worden te verhuren. De huisjes en de hokjes gaan voor dikke prijzen van de hand en de weer loze vacantieganger betaalt grof om zich op een primitieve manier te moeten behelpen. Bij slecht weer zit hij op het eiland opgesloten; de mogelijk heid om even over te wippen naar de vastewal ontbreekt, vooral wanneer men de auto wil mee nemen. Zou Ameland door een dam met deze vaste wal zijn verbonden, dan is óók belangrijk, dat op dertig kilometer afstand van het Noordzeestrand een stad als Leeuwarden ligt. Bij slecht weer kan men even naar de stad gaan. En omgekeerd: men kan in de stad zijn vacantiedomicilie opslaan en bij goed weer naar het strand gaan, als één der mogelijk heden binnen het bereik van Leeuwarden uit. Ook daarom geloven wij, dat Leeuwarden groot belang heeft bij een dam naar Ameland. De stad zou voor de eigen bevolking aan aantrekkelijkheid winnen en bovendien een belangrijker plaats als vacantiecentrum kunnen krijgen, ten gunste van alle bedrijven, die zich richten op de verzorging en het bezig houden van de toeristen. r II H

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1962 | | pagina 13