FILMKEURING BEGON IN 1917 o p 8 november 1917 hield een commissie in Leeuwarden haar eerste vergadering in het Stadhuis. Zij ging zich niet bezighouden met een der vele problemen, voortkomende uit de eerste wereldoorlog. Een andere zaak vroeg haar aandacht en zou dit een vrij lange reeks van jaren blijven doen. Dat was de bioscoop en in het bijzonder het vraagstuk bioscoop en jeugd. De Bioscoopcommissie, die op deze da tum door de burgemeester werd geïnstalleerd, kreeg tot taak te bepalen, welke bioscoopfilms toelaatbaar waren voor kinderen beneden zes tien jaar. De centrale filmkeuring bestond toen nog niet en de Leeuwarder filmkeurders moes ten dus geheel op eigen kompas varen. Fa. H. JOLMERS ZOON ondankbaar en moeilijk werk werd tien jaar lang door plaatselijke commissie verricht Dansfestival van de L.G. VERHUIZINGEN TRANSPORTEN LEEUWARDEN, EMMAKADE Z.Z. 62 TEL. 0 5100-24595, b.g.g. 25765 11 Greta Garbo, de grootste tilmactrice in de der tiger en veertiger jaren, maakte in 1923 haar debuut in „Gösta Berling". Hier is ze in een scène uit deze langvergeten lilm. Het keuren van de films kostte veel tijd en de waardering voor dit werk was aanvankelijk gering. Wanneer een film ontoelaatbaar werd verklaard voor jongelui beneden de zestien jaar, dan moest maar worden afgewacht of de „b.h." daar rekening mee hield. Menigvuldig waren de klachten, dat de jeugd toch bij dergelijke films werd toegelatenen niemand deed daar eigenlijk iets aan. Er werden klachten gericht tot de burgemeester, maar het hoofd van de politie trad zeer lankmoedig op tegen dit clan destiene jeugdbezoek aan de bioscoop. Erger nis en wrevel bij de Bioscoopcommissieleden waren het gevolg en velen legden er na korte tijd het bijltje bij neer. Een speciale grief was, dat vaak kinderen aanwezig waren bij de voor stellingen, waar de commissieleden zaten te be oordelen of kinderen mochten worden toege laten. Een zeer mal figuur sloeg een commissie lid, toen hij constateerde, dat enige kinderen de bioscoop binnengingen, terwijl de film voor „beneden 16 jaar" was verboden. Hij ging in het theater controleren of er nog meer jeugdige bezoekers waren en werd toen door de bio scoopexploitant op straat gezet. Controleren was zijn taak niet, zo was het oordeel, dat na derhand, tot grote ergernis van heel de com missie, door de burgemeester werd bevestigd... Het zal voor alle partijen wel een opluchting zijn geweest, toen in 1926 de centrale filmkeu ring werd ingesteld. Het bioscoopbedrijf was niet langer afhankelijk van plaatselijke film keurders en de leden der Bioscoopcommissie werden ontheven van de netelige taak zelf het toelaatbaar of ontoelaatbaar te beoordelen Ze staken inderdaad fiks van wal. De commis sie splitste zich in sub-commissies, die de pro gramma's van de verschillende bioscopen gin gen beoordelen. Die theaters waren toen de Friso-Bioscoop van IJ. Jelsma, de Leeuwarder Bioscoop van G. A. Visser en de Cinema Pa lace van Ph. Kessler. Uit deze opsomming is wel duidelijk, dat de Friso de tegenwoordige Tivoli is. In de notulen van de Bioscoopcom missie komen we vele keuringsresultaten tegen en zij waren dikwijls niet bemoedigend voor de „bioscoophouders", die in de verslagen kort weg worden aangeduid als „b.h.". Reeds de eerste keer was het mis. Het onvolprezen mees terwerk „Valsch Beschuldigd" (een vervolg op „De Zoon van den Spoorwegkoning") werd una niem afgekeurd, omdat er huwelijksontrouw in voorkwam. Geheel andere motieven dwongen de keurders „Ham en Bud en het gemaskerde wonder" ongeschikt te achten voor jonge ogen. Dit gebeurde wegens ruwheid en wansmakelijk heid. „Het was een smijt- en slafilm", zo heette het en daarmee was de zaak afgedaan. Een paar andere afkeurenswaardige films uit de be ginperiode waren: „Kalem, de kreet uit de baai" (ruw en misdadig), „De oom uit Amerika" (be gin ontoelaatbaar, omdat het de spot dreef met de gevangenisstraf), „Panther" (1600 meter af gekeurd als veel te spannend, grillig, fantas tisch, misdadig en onzedelijk, zelfs schadelijk boven 16). In later jaren werd zelfs de naar Heiermans toneelstuk „Op Hoop van Zegen gemaakte (stomme) film voor het jeugdige pu bliek ongeschikt geacht. Merkwaardige bevin dingen van de filmkeurders zijn in de notulen terug te vinden. Zo klaagt één van hen, dat het snelle vertoningstempo de spanning tot ontoe laatbare hoogten deed stijgen.... Het filmkeuren was een moeilijk, tijdrovend en ondankbaar werk. Welke normen moest men aanleggen? De klacht, dat huwelijksontrouw een veelbehandeld onderwerp was, komt gere geld in de notulen te voorschijn. In het alge meen had men bezwaar tegen dergelijke films, maar het maakte in de ogen van sommigen wel verschil of het werk deze ondeugd vergoelijkte of veroordeelde. In het laatste geval immers werd het publiek een wijze les gegeven en dat kon nooit kwaad. Bovendien vroeg men zich af, of dit onderwerp niet juist bij de 16-jarigen en ouderen verkeerde gedachten zou kunnen wek ken, terwijl de jeugd daarvoor nog onvatbaar was. Eigenlijk kwam men al meteen voor het probleem te staan, wat het begrip „toelaatbaar" nu eigenlijk moest inhouden. Prees men een dergelijke film voor de jeugd aan of bleef men steken bij de negatieve waardering van: het kan geen kwaad, en of het goed doet beoor delen wij niet. De praktijk, die ook nu bij de landelijke filmkeuring geldt, heeft sterk in de laatste richting gedreven. Dit vijfpersooits dansor- kest „The Fascinators" zal spelen bij het Leeu warder Dansfestival van de sectie jeugd van de Stichting Leeuwarder Ge meenschap op 31 maart in de bovenzaal van de Beurs. Ook deze keer gaat het om de wisselbekers in de verschillende klas sen: beginners, gevorder den, en dansparen in het bezit van het medaltest- certificaat. Bergplaats voor meubelen Verpakken en verzenden naar alle werelddelen Ruim een halve eeuw ervaring

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1962 | | pagina 11