ORKESTEN WEDSTRIJD: NIET ALLES MUZIEK WAT ER KLONK V DE OMSLAGFOTO Uit de in september gehouden orkestenwed strijd van de Sectie Jeugd zijn een paar con clusies te trekken, die weliswaar niet nieuw zijn, maar toch nog wel eens in de open baarheid mogen worden gebracht. Die con clusies zijn kort samengevat: velen die bij zo'n gelegenheid voor publiek optreden zijn nog niet rijp voor het podium; er wordt wei nig gedaan om de vaardigheid en de muzi kale vorming aan te kweken in deze sector van de muziek. Dat zegt jurylid J. J. Mulder en hij verbindt aan dit laatste de vraag of het geen serieuze overweging verdient dat muziekscholen dergelijke bandjes enige hulp bieden. Jurylid geeft zijn eritiseli -deel Misschien wordt de situatie in deze veder lichte sector van de muziek het best geka rakteriseerd door dit gesprekje na afloop van de westrijd: Jurylid: „Als jullie vier of vijf accoorden op die guitaar kunnen aanslaan, dan denken jullie al voor publiek te kunnen spelen". „Guitarist": „O, maar ik kende er wel tien Dit gesprekje was tekenend voor de manier waarop voor de pauze muziek werd ge maakt. De jury zag bij dit gedeelte geen kans een uitschieter aan te wijzen. Een volg orde kwam nauwelijks tot stand en de wis selbeker werd niet uitgereikt. Veel jongelui worden het slachtoffer van het schijnbare ge mak waarmee vooral de guitaar zich laat bewerken en komen niet tot het besef, dat spelen op dit instrument heel iets anders is. Daar komt nog bij, dat de electronische ge luidsversterker dit instrument een welhaast explosieve kracht geeft. Waar muziek met lawaai gelijk wordt gesteld, daar zijn een paar accoorden en een stopcontact in staat wonderen te doen. Het lijkt ons niet nodig een complete be oordeling van al deze „orkestjes" te geven, maar we mogen niet voorbijgaan aan het feit, dat ook de accordeon vaak in het pu bliek verschijnt zonder dat dit door de be speler of bespeelster wordt gerechtvaardigd. De toejuichingen van oom en tante tijdens een verjaardagsfeestje geven nog geen ga rantie voor succes bij het grote publiek. Na de pauze was er meer reden tot ge rechtvaardigde toejuichingen, maar zelfs de New Gold Stars, die de wisselbeker ver wierven, mogen we, op gezag van de heer Mulder nog wel enige verbetering in de in- strumentbeheersing toewensen. De slotconclusie van dit jurylid is zo: Leer eerst wat algemene muziektheorie en techniek en ga dan met je eigen ideeën een bijpassende en gevarieerde begeleiding zoe ken. Repeteer veel en luister daarbij vooral naar elkaar. Dat voorkomt aarzelingen en onderlinge misverstanden. Het is toch geen excuus te zeggen, dat men pas een week bij elkaar is. Zelf muziek maken is fijn. Spelen voor anderen evenzo. Maar beschouw dit altijd als een voorrecht, dat een grote verantwoordelijkheid eist! Van de trans van de Oldehove bood de onthulling van het Troelstramonu- ment op het Oldehoveplein dit beeld. Het was op de middag van 6 oktober dat deze plechtigheid zich aan de voet van de Oldehove afspeelde. En hierboven onze lotograle, mejuf- Irouw Anneke Bleeker, terwijl ze de foto maakte. Het Troelstra-monument van Hildo Krop aan de voet van de Oldehove. Maandblad onder auspiciën van de Stichting „Leeuwarder Gemeenschap" 11e jaargang no. 10 oktober 1962 Redactie-commissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pater H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs f 2,50 per jaar Giro-nummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1962 | | pagina 3