het jaar van verder werken aan grote objecten
De ontwikkeling van Leeuwarden in 1962
levert, op het eerste gezicht, geen grote
historische feiten op. Grote werken die in
januari al in uitvoering waren zijn welis
waar een heel eind verder gekomen, maar
nog niet tot voltooiing gebracht. Wel mo
gen we constateren, dat in dit jaar heel
wat werken hun beginpunt hebben gevon
den, maar ook hier was de afstand tussen
begin- en eindpunt te groot voor de be
perkte periode van 365 dagen. Er zijn geen
ingemetselde stenen met het jaartal 1962,
maar wel staan er heel wat potjes op het
vuur voor 1963.
Voor het oog van de wereld en zelfs voor
het oog van de stedelingen is het eigenlijk
wat vervelend, dat zo'n jaar geen voltooide
resultaten oplevert. Het lijkt alsof niets
het vermelden waard is en daardoor lijkt
het ook alsof er niets is gebeurd. Het ge
reedkomen van een project brengt de vlag
gen in top en de muziek op straat. Men
weet dan dat er iets aan de hand is.
Wie de stadsontwikkeling volgt, weet ech
ter wel, dat de schijn bedriegt. Er is op
zeer veel plaatsen hard gewerkt en de re
sultaten daarvan tekenen zich af in de
voortgezette vordering van enkele zeer
grote werken. Daar is de veemarkt, waar
van de hal nu helemaal dicht is en die ook
aan de voorkant, bij de Heliconweg dus,
al snel begint te groeien. Het viadukt over
het spoorwegemplacement groeit eveneens
naar zijn voltooiing en, daar vlak in de
buurt, gaat het met de verkeerstunnel
Zwettestraat in dezelfde richting. Die tun
nel heeft ten doel de industrieterreinen Van
Harinxmakanaal en De Zwette nader tot
de stad te brengen. Heel stiekum is overi
gens één belangrijk werk toch gereed ge
komen en dat is de aanleg van het indu
strieterrein De Zwette, langs het Van Ha
rinxmakanaal en de spoorlijn naar Sneek.
Veel automobilisten hebben inmiddels al
ontdekt, dat ze over dit terrein en langs
Schenkenschans van west naar zuid kun
nen rijden, met vermijding van de overweg
in de Schrans. Er zit nog wel een hobbelig
stukje weg tussen, maar dit kleine onge
mak neemt men wel op de koop toe.
Hier in het zuidwesten concentreren zich
Maandblad onder auspiciën van de
Stichting „Leeuwarder Gemeenschap"
11e jaargang no. 12 december 1962
Redactie-commissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pater H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141
Abonnementsprijs 2,50 per jaar
Giro-nummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden
dus nog altijd de grote werken. Hier ook
is de nieuwste woonwijk van Leeuwarden,
't Nijlan, nader tot zijn voltooiing geko
men. De groei van deze wijk is verlopen
in een tempo, dat men in 1958 bij het prille
begin niet heeft kunnen voorzien. Deze
snelle groei is er ook de oorzaak van ge
weest, dat men extra spoed aan de voor
bereiding van de woningbouw in het noor
delijke uitbreidingsplan, ,,'t Ielan" moest
worden voortgewerkt. Een begin is hier
gemaakt met de bouwactiviteit in het zo
genaamde plan Bijenhof, tussen Dokkumer
Ee en Lekkumerweg.
De aanleg van wegen, bruggen enz. is dit
jaar niet blijven staan bij de verdere via-
duktbouw. De Archipelweg wordt voorzien
van de middenbaan. Over de Potmarge,
aan het eind van de Pieter Stuyvesantweg,
wordt een vaste brug gebouwd en verder
op, tussen deze toekomstige brug en de
Julianalaan, komt het zuidoostelijke ring
wegtracé tot stand. Wat verder de brug
gen betreft; de nieuwe Verlaatsbrug, te
genover de Lange Marktstraat groeit voor
spoedig en onze Wilhelminabaan heeft het
veld moeten ruimen, om de verbinding
tussen deze brug en de Tesselschadestraat
mogelijk te maken.
Bij de overheidswerken tekenen zich, naar
wij mogen hopen, voor 1963 twee zeer be
langrijke perspectieven af. De nieuwe vee
markt zal gereedkomen en het ringweg
systeem zal een aaneengesloten verbinding
opleveren tussen de Mr. P. J. Troelstraweg,
de Harlingerstraatweg, de Verl. Schrans en
de Groningerstraatweg. De ring is dan nog
niet gesloten, want men kan nog niet „om
de noord" van de Groningerstraatweg de
Mr .P. J. Troelstraweg bereiken. Maar de
hoofdverkeerswegen zullen dan onderling
met elkaar zijn verbonden en dit is van
een zo groot belang, dat alle Leeuwarders
deze verkeersverbetering met vreugde zul
len begroeten. Dan is er stellig plaats voor
vlaggen en muziek op straat!
De mist versierde bomen en struiken met rijp,
die zijn volle maar kortstondige schoonheid ten
toon spreidde toen de zon doorbrak.