raü
OM EN DOOR
DE BINNENSTAD
i^\) *p.
Een wegenrechthoek, die als een soort ringweg de
oude stad zo nauw mogelijk omsluit, moet als uit
gangspunt voor de verkeersoplossing van de bin
nenstad noodzakelijk worden geacht. Het beloop
van deze rechthoek is als volgt: vanaf Ruiters-
kwartier/Zaailand in oostelijke richting langs de
NieuwewegZuidergrachtswal, dan in noordelijke
richting Oosterkade/Oostergrachtswal, Nieuwe-
kade, Baljeebuurt, Hoeksterpad, vervolgens aan de
noordzijde de Noorderweg, een gedeelte Nieuwe-
buren, Groeneweg, St. Jobsleen en Boterhoek, ten
slotte aan de westzijde de Westerplantage.
Van deze wegenrechthoek uit is van het midden
van elk der rechthoekzijden een toegang gemaakt:
van het zuiden door de verbrede Oude Lombard-
steeg en verbrede Weerd,
van het oosten door het verbrede Droevendal, de
verbrede Koningsstraat, Wortelhaven en Eewal,
van het noorden door Schoenmakersperk, verbre
de Pijlsteeg en Beyerstraat/Kleine Hoogstraat,
van het westen over de bestaande Nieuwestad.
De geprojecteerde toegangswegen staan in het al
gemeen (behalve voor het westelijk gedeelte van
de Nieuwestad) haaks op de winkelstraten. Zij ma
ken deze toegankelijk (Nieuwestad oostelijk ge
deelte en Voorstreek) of ontlasten deze van hin
derlijk verkeer (St. Jacobsstraat en Wirdumerdijk).
Door het ontworpen nieuwe stadhuisplein wordt
het voetgangerskarakter van de St. Jacobsstraat
geaccentueerd; anderzijds kan het autoverkeer van
deze straat gebruik blijven maken tot het tijdstip,
waarop de verbrede Weerd deze functie zal over
nemen.
Door deze vier toegangsstraten worden alle delen
van de binnenstad voldoende toegankelijk, zonder
dat in het algemeen doorgaand verkeer wordt op
geroepen. Tussen deze straten blijven vier kwar
tieren over, waarvoor nadere verbeteringsplannen
moeten worden gemaakt.
Doordat in deze kwartieren verder weinig ver
keersmaatregelen nodig zijn, kan het bestaande
karakter zoveel mogelijk worden gehandhaafd.
Wel zal een gedeelte van de behoefte aan par
keerterreinen in deze wijken moeten worden op
gevangen.