Jeugdsoos van bijzondere aard en bijzonder gehalte w TELEFOON' 20209 BIEDT Hl 1,1» Ingeklemd tussen de dancing Paarde- kam en een Chinees restaurant ligt het pand Weaze 40. Op het raam lezen we: „ZEBRA, Jeugd en Evangeliesoos". Bo ven de deur vermeldt een emaille-bord: „Stichting Zebra". Eigenlijk zou er nog een derde opschrift aan de gevel moe ten zitten, want tevens is hier geves tigd de Interkerkelijke Hulpverlenings dienst. Met deze drie vermeldingen is meteen de geschiedenis van dit wonderlijke stuk jeugdwerk gegeven. Wonderlijk, want bij jeugdwerk denken we allereerst aan ac tiviteiten van ouderen ten behoeve van de jeugd. En dan gebeurt dat allemaal heel degelijk en verantwoord, met een doelstelling, een programma, volgens wetenschappelijk uitgedachte methodie ken en met behulp van gesalarieerde krachten. Bij DE ZEBRA is dit allemaal een beet je anders. Hier zijn jongeren spontaan aan het werk gegaan voor jongeren, terwijl zij zich via de interkerkelijke hulpverleningsdienst nu ook inzetten voor ouderen die hulp nodig hebben. Zonder veel gewichtig gepraat, maar uitermate practisch. Op de doordeweekse avonden is er altijd wel belangstelling. Dan komen er veel ka merbewoners (werkende en studerende jeugd), verpleegsters, militairen. Besturen van jeugdverenigingen vallen er binnen voor een bestuursvergadering, een jonge kunst schilder heeft er wel eens geëxposeerd, en er wordt ontzettend veel geboomd. Op zater dag- en zondagavond is het er vaak zo vol, dat de deur van tijd tot tijd op slot moet. Toen de zaak een zo grote vlucht ging ne men, is er een „Stichting de Zebra" in het leven geroepen. Het bestuur wordt gevormd door een vijftal jongeren. De voorzitter is een econoom, de secretaresse een tandarts-assis tente. Een grote groep vrijwilligers doet vol gens een werkrooster drie avonden in de week dienst. Elke avond twee meisjes en één jongen. De dames zorgen voor de con sumpties, de jongeman fungeert als gast heer. Uit de verkoop van koffie met iets er bij en diverse fris-dranken wordt de gehele onderneming gefinancierd. Verbeteringen aan het interieur worden op vrijwillige basis in eigen beheer uitgevoerd. Op de tafeltjes is allerlei lectuur te vinden, die iedereen van huis meeneemt. Wat doen de bezoekers van deze „soos" zo'n avond? Ogenschijnlijk niet veel. Sommigen dammen, anderen lezen, het geroezemoes van jonge stemmen overstemt vaak de band recorder die niet alleen de zingende zusjes, maar ook andere eigentijdse muziek laat ho ren. Maar, de jeugd van 17 tot 25 jaar ge voelt zich er thuis. Ze zijn „onder ons". En de sfeer is verwonderlijk goed. Door de lei ding wordt niets geforceerd. Gesprekken kun je niet maken, gesprekken worden geboren, is de gezonde regel waar ze van uitgaan. Ieder die zich er thuis gevoelt is welkom. HIJLPVERLENIJiG Een tweede vorm van jeugd-activiteit die zich achter de smalle gevel van Weaze 40 verbergt, is de Interkerkelijke Hulpverle ningsdienst, die organisatorisch los staat van „De Zebra", maar er wel zeer goede re laties mee onderhoudt. Het initiatief is hier geboren, en heel wat mensen uit de Zebra kern doen ook mee aan het hulpverlenings- werk. Jongeren uit vrijwel alle Prot. Christelijke kerken in Leeuwarden hebben een organi satie in het leven geroepen, met een eigen telefoonnummer als middelpunt. Dit telefoonnummer 20209 willen ze graag een zo groot mogelijke bekendheid geven. Sedert maart 1962 (de Interkerkelijke Hulp verleningsdienst bestaat nu bijna een jaar) wordt elke avond de wacht bij dit toestel be trokken. Mensen met moeilijkheden kunnen dit num mer bellen. Als het even kan worden ze ge holpen. De Hulpdienst wil namelijk gratis met kleine liefdediensten alle mensen, die hulp nodig hebben, ongeacht geloofsovertui ging of maatschappelijke positie, helpen. Een aantal door hen zelf verstrekte voor beelden, moge de aard van deze hulp ver duidelijken: Bezoek aan eenzamen: ouden van dagen en alleenstaanden (ook jonge mensen) opnemen in een groep of club, hen gezelschap houden of contacten leggen. Invaliden rijden: familie en kennissen bezoe ken, samen boodschappen doen, naar de kerk brengen. Zieken bezoeken: ook van lectuur voorzien of helpen bij handenarbeid. In juni 1961 werd de Zebra, in het leven geroepen door de vier kringen van „Jeugd en Evangelie" te Leeuwarden, door wethou der Vellinga geopend. De bedoeling was, dat de leden van deze kringen, elk bestaan de uit 12 tot 15 jongens en meisjes, die bij elkaar aan huis samen komen, zo door de week ook een trefpunt zouden hebben. Men koos hiervoor de vorm van een instuif op woensdag- en zaterdagavond, waar elke jongere vrij binnen kon lopen. Dit is zo aangeslagen, dat de Zebra nu met uitzondering van de maandag, elke avond open is. Bovendien kan de jeugd er op zon dagmorgen van ongeveer half elf tot één uur terecht. Zieken helpen: vervoer van en naar zieken huis per auto enz. Zieke leerlingen les geven: huiswerk voor mulo, kweekschool en middelbare scholen. Blinden begeleiden: voorlezen e.d. Op kinderen passen: alleen als men geen an dere babysit kan krijgen. Boodschappen doen: voor ouden van dagen, zieken. Huishoudelijk werk: alleen het allernoodza kelijkste en zolang er redelijkerwijs nog geen andere huishoudelijke hulp aanwezig kan zijn. Breien en verstellen: voor arme of grote gezinnen. Tot nu toe is in meer dan honderd gevallen daadwerkelijk hulp gegeven. Soms gaat één zo'n contact verscheidene weken de aan dacht vragen. Het gaat vaak bijzonder prac tisch in zijn werk. Zo werd een overbelas te huisvrouw van een berg stopwerk afge holpen, dat werd uitbesteed bij een jonge onderwijzeres, die het klassikaal keurig in orde liet brengen. Op eigen initiatief hebben de jongelui een paar ouderen ingeschakeld, die met hun grotere levenservaring vaak welkome adviezen kunnen geven. Men moet het interkerkelijke hulpverleningswerk niet zien als een SOS-telefoon-dienst, zoals die in grotere plaatsen opgezet is. Blijkt een tele foontje betrekking te hebben op zuiver gees telijke, of sociale nood, dan wordt verwezen naar meer geëigende instanties. Hier gaat het om reële, daadwerkelijke hulp, die door jongeren hoofdzakelijk in de avonduren ge geven kan worden. Ze nemen dit heel se rieus, en ze doen het met grote discretie. Waarom ze hef doen? Zelf praten ze hier niet zo graag over. De achtergrond van dit alles is het Grote Gebod. God lief hebben bo ven alles en je naaste als jezelf. Weaze 40 toont ons de moderne jeugd, waar ouderen zo graag het hoofd over schudden, bezig op een manier die laat zien dat het Christendom in alle tijden zijn eigen vorm krijgt, en altijd jong blijft. L. VLASMA.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 7