f I A l I III 12 Us pake syn hüs t i*«aass 1 spreekt met de officier van dienst van de \7liegï>asis Leeuwarden! 'Met de Rijkswaterstaat, luitenant. We hebben zojuist een inspectiereisje langs de kust gemaakt en gezien dat de addenzee vol ijs ligt. Lr is bijna geen boot meer, die een eiland kan bereiken. W e zouden graag in voorkomende gevallen weer een beroep op u willen doen.' Dit telefoongesprek vond plaats op 24 de cember 1962. De Rijkswaterstaat deed een beroep op de Vliegbasis Leeuwarden om in voorkomende gevallen tijdens de Kerstdagen met vliegtui gen de verbinding met de Waddeneilanden tot stand te brengen. Gelukkig werd het vliegbasispersoneel tijdens de Kerstdagen met rust gelaten, maar voordat het jaar om was, draaide de (we mogen wel zeggen tra ditionele) luchtbrug al op volle toeren. Maar wie had kunnen denken dat het maan den zou duren. De eerste passagiers van het eiland waren gestrande vacantiegangers wier verblijf in hotels, pensions of bij familie onvrijwil lig verlengd was. Met drie „De Havilland Beavers", éénmotorige toestellen waarmede vier passagiers vervoerd kunnen worden, werd de luchtbrug onderhouden. De PTT werd een bekend beeld op de vliegbasis. De rode postauto reed af en aan om de eilandbewoners van post en lectuur te voor zien. Vrachtgoed, waarbij soms de meest vreemdsoortige artikelen, kreeg een snel transport door de lucht. Sommige leveran ciers vonden dit bijzonder prettig, want goe deren 's morgens besteld waren dikwijls voor het middaguur op de plaats van bestem ming. Kan iedereen nu zomaar naar de vliegbasis of naar de airstrip op een eiland gaan om zichzelf of goederen te laten ver voeren? Neen! Stelt u het zich zo voor. Zodra door ijsgang de boten naar de eilanden niet meer kun nen varen, wendt de Rijkswaterstaat zich tot haar ministerie in Den Haag en verzoekt het Departement van Defensie om toestem ming te vragen vliegtuigen van de Koninklij ke Luchtmacht i.e. van de Vliegbasis Leeuwarden in te zetten voor het onderhou den van de noodzakelijke verbinding tussen de geïsoleerde Waddeneilanden en de vaste wal. Is deze toestemming verleend dan wendt de Rijkswaterstaat, te Leeuwarden zich tot de Vliegbasis en bespreekt de in stelling van de luchtbrug. Permanent is een vertegenwoordiger van de Rijkswater staat op de vliegbasis aanwezig om de werk zaamheden te coördineren. Rijkswaterstaat is de bevrachter, welke vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht chartert. Wilt u dus naar één van de Waddeneilan den dan zult u zich tot de Rijkswaterstaat moeten wenden voor de goedkeuring, want lang niet iedereen komt hiervoor in aan merking. Slechts in dringende gevallen en naar inzicht van de aanwezige ambtenaar wordt men voor een vlucht geboekt. Pezier- reisje zijn er dus niet bij. Na verkregen toestemming wordt het tijd stip van de vlucht vastgesteld en medege deeld hoe laat men aanwezig moet zijn op de vliegbasis. Per auto, taxi of fiets komen de adspirant luchtreizigers naar de basis. Het is de moeite waard de gezichten te bestuderen. Sommigen kijken wat be drukt, anderen kijken met een gezicht of ze gewend zijn elke dag met een DC-8 over de Atlantische Oceaan te vliegen. Druk en zenuwachtig pratend of stil in een hoekje zittend, wachten de passa giers op hun beurt. Voor velen is het de luchtdoop. Dan is het zo ver. Passagiers, vlieger en grondpersoneel lopen naar het toestel. Hulp vaardige handen helpen de passagiers in de stoelen, de riemen worden vastgemaakt, deu ren dicht en de motor slaat aan. Er gaat een trilling door het toestel en het taxiën begint. De verkeesrtoren geeft toestemming om te starten, de motor begint te brullen, remmen los en daar gaat het. Steeds sneller rent de Beaver door de sneeuw enlos, we vliegen. Er valt zoveel nieuws te zien, dat de pas sagiers hun onderdrukte angst vergeten. Rus tig glijdt het besneeuwde Friese landschap onder het vliegtuig door. „Kyk, der leit Bitgum sjoch der is pake syn hüs!" „Hwat. lykje dy hüskes lyts sa!" „Hwer bliuwt de tiid, der is Vlielan al!" Dit soort gesprekjes kan men regelmatig opvangen. Alleen als het vliegtuig een bocht maakt, stokken de stemmen even en het da len geeft een raar gevoel in de maag of laat de oren suizen. Echt bang is er nie mand, tot nog toe zijn alle passagiers op getogen over de korte vlucht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 12