14
De 1500ste
Ook en in het bijzonder het
postvervoer moest de
Luchtmacht onder haar vleugels
nemen
Wij hebben vijftien merinos schapen voor
Ameland, zou dat gaan en hoeveel kost
dat?"
De man aan de telefoon begon zenuwachtig
te lachen en antwoordde dat hij dit even aan
het hoofdkantoor in Amsterdam moest vra
gen. Het hoofdkantoor in Amsterdam was wel
even stil maar accepteerde het aanbod. Wel
was het zaak te weten hoeveel de schapen
wogen en wat het geslacht was. De man
van het kleinveebedrijf had beloofd binnen
het half uur terug te bellen.
„Meneer, hoeveel wegen die schapen van
u?"
»Ja> dat hangt er van af. Er zijn
mannetjes en vrouwtjes bij en een drachtig
schaap weegt meer dan een gewoon schaap
en dan krijgt u nog de kwestie hoeveel lam
meren ze in hebben"
Uiteindelijk is het transport niet doorgegaan,
maar zelfs nu weet de functionaris van het
luchtvaartbedrijf niqt dat er ergens iets niet
klopte. Men laat hem maar in de waan.
Een jongeman uit Best, verzamelaar van
enveloppen met speciale poststempels heeft
van de luchtbrugnood een deugd gemaakt
en zond een briefje naar de vliegbasis met
als opschrift „geachte piloot", met het ver
zoek twee ingesloten enveloppen (met op
schrift „IJsvluchten 1962") te voorzien van
speciale stempels.
Een ander verzocht om een luchtfoto van
„De Brandaris", want het kon nu toch ge
makkelijk.
Verschillende bedrijven wilden zelf foto's
maken van het inladen van hun produkten en
publiceerden deze in personeelsorganen en
reclame bladen. Een Schiedams bedrijf
kreeg het voorelkaar in een dagblad ergens
midden in het land een stukje geplaatst te
krijgen over een naar een borrel smachtend
Waddeneiland. ,De vlieger, zo luidde het
stukje, werd door tientallen eilandbewoners
met gejuich begroet toen hij uit het vlieg
tuig stapte waarmede kisten jonge- en ou
de klare aangevoerd werden. Aan de onvrij
willige drooglegging van het eiland was een
einde gekomen.
Onverdroten vlogen luchtmacht en burger
vliegtuigen door. De drukte bleef voortdu
ren. De ambtenaar van de Rijkswaterstaat
ontdekte op een rustig moment na telling
van het aantal vervoerde passagiers dat de
1500ste passagier te verwachten was. Van
zelfsprekend moest hier iets aan gedaan
worden. Wellicht zou het nooit meer voor
komen dat binnen twee maanden door de Ko
ninklijke Luchtmacht 1500 passagiers ver
voerd zouden worden in plm. 325 retour
vluchten.
Wat doet men in zo'n geval. Een commissie
van ontvangst bij elkaar trommelen, welke
voor toespraakjes en presentjes zouden
moeten zorgen.
Wie zou echter de 1500ste zijn, een dame
of een heer? Aan de hand van het aantal
boekingen kwam vast te staan dat het een
dame was.
Op de morgen van de 7e februari werd me
vrouw G. v. d. Meulen uit de Leeuwrikstraat
te Leeuwarden met een onthutst gezicht door
de commandant van de vliegbasis en vele
andere autoriteiten verwelkomd.
Toespraken, bloemen en cadeaux vormden
de hoofdschotel van deze korte ceremonie.
Inmiddels is dit weer voorbij, want vrijdag
8 maart vloog de laatste Beaver naar Ame
land.
Met plezier heeft men op de vliegbasis deze
bijzondere taak vervuld, maar met een zucht
van verlichting zag men het laatste vlieg
tuig binnenkomen.
Geen verhaal zonder cijfers. In afgeron
de getallen tot besluit wat er in de afgelo
pen maanden vervoerd is.
De Koninklijke Luchtmacht vervoerde in
752 vluchten 1700 passagiers, 38.000 kg post
en 16.000 kg vracht.
Sinbergs Luchtvaartbedrijf en Martins Air
Charter vervoerden 150 passagiers en
450.000 kg vracht.
P. P. VERRA.