dynamisch beeld van Friesland JAC. KLEIBOER: ORGANISATOR 10 FRISIMA De grote rechthoekige Frieslandhal met als aanbouwsel de vooraanbindruimte is gebouwd om de veemarkt een riant onderdak te ver schaffen, maar dit enorme gebouw met zo'n 35.000 vierkante meter vloeroppervlak biedt uiteraard allerlei andere gebruiksmogelijkhe den. Daarom is er de naam Frieslandhal aan gegeven; het gebouw in Leeuwarden staat ten dienste van heel Friesland, daar waar de massaliteit een eis is. Om de veelzijdigheid van deze aanwinst voor ons gewest meteen te demonstreren, wordt begonnen met een grote tentoonstelling, die heel het leven en streven van Friesland zal omvatten en daarom FRISIANA gaat heten. Om alle gepeuter te vermijden en de zaak groots aan te pakken, is de heer Jac. Kleiboer uit Enschede geënga geerd om deze tentoonstelling gestalte te ge ven. De heer Kleiboer heeft dit grote werk met enthousiasme aangepakt en dit enthou siasme kwam voort uit twee voor zo'n ten toonstelling bijzonder nuttige omstandigheden: de veelzijdigheid van Friesland op economisch, sociaal en cultureel gebied en de unieke mo gelijkheden van de Frieslandhal, een gebouw van een grootte, die in Nederland slechts ver gelijkbaar is met die van de nieuwe RAI in Amsterdam. Het opzetten van een expositie van deze omvang is een enorm werk en de heer Kleiboer zou best wat meer tijd tot zijn beschikking willen hebben dan hem onder de gegeven omstandigheden is vergund. Het wordt nu eenmaal niet een kwestie van stands verhuren en de standhouders hun werk laten doen. De hele tentoonstelling moet als het ware worden gecomponeerd en daarna moet de uitvoering geschieden door honderden medewer kers. Het beginsel is, dat „alles van Friesland" aan de orde moet komen in een overzichtelijk to taalbeeld met het belangrijkste, het mooiste en het beweeglijkste, alles zonder in herhaling te vervallen. Dit laatste is heel belangrijk, want op een gewone tentoonstelling van het jaarbeurstype komen de firma A. en B. beiden met hun uitvoe ring van een bepaald apparaat. Zeer interessant voor wie nu juist bijzonder in dit apparaat is ge ïnteresseerd, maar funest voor het totaal. Wat komt er allemaal op de Frisiana? Er wordt nog dagelijks getild en getrokken aan onderdelen, maar het totale beeld is inmiddels uit honderden conferenties en gesprekken te voorschijn gekomen. Het is het totale beeld van Friesland, versoberd tot de hoofdzaken, verscherpt door de interes santste dingen. Laten we in beknopte vorm de ingrediënten opsommen waaruit de heer Kleiboer het zeer smakelijke gerecht gaat bereiden, dat van 16 tot 21 september de tienduizenden bezoekers van de Frisiana zal worden voorgeschoteld. laat weten hoe het middeleeuwse leven hier was. L Belangrijke terpvondsten zullen bij deze Frisiana- I terp worden uitgestald. Bij deze terp sluit aan een der oudste bestaans- p bronnen van Friesland, de veeteelt. Het oeroude agrarische bedrijf wordt overigens in hoofdzaak in zijn modernste vormen getoond: het glanzende stamboekvee van het Fries Rundvee Stamboek. De melk dezer koeien wordt in een kaasfabriek op de tentoonstelling viermaal daags tot kaas verwerkt, maar er is ook een oude karnmolen, zoals deze eens op de Friese boerderijen in gebruik was. Niet alleen de moderne fabricagemethoden garanderen de kwaliteit van de Friese zuivel, dat doet ook het Boter- en Kaas-controlestation, dat zich op de Frisiana zal laten zien. Naast de produktie de handel, in het bijzonder de export. Aan een ander belangrijk exportprodukt en wel de pootaardappel, wordt eveneens aandacht besteed. Paarden, klein vee, pluimvee, tuinbouw, veevoeder, meststoffen en de rationalisatie zijn de verdere onderwerpen op agrarisch gebied, die op de Frisiana aan de orde komen. NIET ALLEEN AGRARISCH Zeker in deze tijd mag het economische beeld van Friesland niet compleet worden genoemd wanneer men bij het agrarische zou blijven. Al is de Fries landhal veemarkt, de Frisiana is niet een voort zetting van de reeks Leeuwarder landbouwten toonstellingen. Dit komt tot uiting in de ruime aan dacht, die wordt besteed aan de industrie, de energievoorziening (aardgas!), de relatie met de Het begin is een terp, recht tegenover de ingang. De terp, die in Frieslands lage landen het begin van de bewoning mogelijk maakte en nog altijd door de rijkdom aan bodemvondsten ons globaal De heer J. Kleiboer is de onge kroonde koning van het tentoon- stelKngswezen in Nederland. Hij zetelt thans in een rij houten ba rakken bij de Frieslandhal. Het is zijn regeringszetel, zijn hoofdkwar tier, van waaruit hij zijn bewind voert: wilskrachtig, maar tegelijk rustig en beheerst. De heer Kleiboer is heel anders dan men vóór de eerste kennisma king zou denken. De organisator van zo'n tijdelijk en breed opgezet evenement als een tentoonstelling stelt men zich voor als een wild en impulsief man, die met honderd dingen tegelijk bezig is en een da verende dynamiek ten toon spreidt. De organisator van de „Frisiana" beantwoordt niet aan dit fantasie beeld, althans wat de uiterlijkhe den betreft. Natuurlijk is hij tege lijk met honderd dingen bezig, maar ze lopen niet door elkaar tot een onontwarbaar geheel. De dy namiek is er wel, maar komt niet tot uiting in daverende drukdoe nerij. Juist in de schijnbare tegenstelling tussen de aard van deze Twente naar en zijn prestaties schuilt het merkwaardige van de persoon, van wie men de persoonlijkheid al gauw na de eerste kennismaking ervaart. De heer Kleiboer wekt aanvankelijk de indruk een beza digd, rustig man te zijn. Geen op gewonden gebaren en een zachte stem, waarmee hij het gesprek egaal laat voortkabbelen. Hij is sterk tot luisteren geneigd en gunt ieder het woord. Er komen geen interrupties, geen tegenwerpingen. Elk woord van de ander is het aan horen waard. Maar wanneer men meent, dat de heer Kleiboer zich lijdzaam schikt naar het inzicht of het oordeel van de ander, dan is dit een grote ver gissing. Die andere mag en moet alles zeggen wat hij kwijt wil en de heer Kleiboer haalt er uit wat van zijn gading is. Hij doet dit met een feilloze intuïtie. Hij haalt er, al luisterend, uit wat belangrijk is voor het beeld van de tentoonstel ling en interessant voor het pu bliek. Er zal op deze expositie geen stuk of stukje komen wat niet aan dit beginsel beantwoordt naar het inzicht van de heer Klei boer. Hij luistert en schift. Hij komt terug op wat hij belangrijk vindt, de rest blijft verder onbe sproken. Het lijkt een omslachtige methode, maar toch moet het zo gebeuren. Niet de ander moet bij het doen van zijn mededelingen het belangrijke van het onbelang rijke scheiden. Dat wordt hem zelfs niet toevertrouwd. Hij is im mers geen organisator van ten toonstellingen. "Wat zich bij het gesprek manifes teert, dat komt ook tot uiting bij bezoeken aan bedrijven en fabrie ken. Eerst luisteren en kijken, zelfs zonder iets over te slaan wat even tueel door de bedrijfsleiding onbe langrijk wordt geacht. Wanneer de heer Kleiboer alles heeft ge hoord en gezien, dan weet hij met een wat hij wil hebben, omdat het interessant voor het publiek en be langrijk in het totaal van de ten toonstelling is. De stem doet aanvankelijk wat toonloos aan en het bij het woord behorende gebaar is vaag en in getogen. Maar het betoog is over tuigend en vaak imponerend, om dat het opgebouwd is uit sluitende redeneringen en frappante verge lijkingen. En vooral is het overtui gend, omdat er bezieling in door klinkt, een bezieling, die op een ondefinieerbare manier wordt over gedragen. De heer Jac. Kleiboer is de onge kroonde koning van het tentoon stellingswezen in Nederland. Hij speelt zijn rol op een bescheiden manier, maar het is en blijft de hoofdrol. In de tweede helft van september zullen we in de Fries landhal kunnen zien hoe de heer Kleiboer Friesland ziet. Zijn beeld is gevormd in honderden gesprek ken, vergaderingen, conferenties. Slechts een beperkt deel van alles wat daarbij te voorschijn is geko men komt op de tentoonstelling terecht. Maar dit beperkte deel is een met feilloze zekerheid geko zen positieve selectie, die dit beeld van Friesland weergaloos gaat ma ken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 10