Vele laatste handen worden gelegd aan een groot werk HpH| I UiHMk r wordt hard gewerkt in en om de Frieslandhal aan cc de Heliconweg. Vele handen worden gelegd aan de vol- m< tooiing van dit complex, dat in de tweede helit van sep m' VG tember de tentoonstelling Frisiana onderdak zal verschat be fen. Ogenschijnlijk schijnt alles wel zo ongeveer klaar te zijn, op de marktcafé's na. Maar bij dit „zo ongeveer' |,g schuilen vele adders onder het gras; de straatmakers, de ou glazenzetters, de stucadoors, de electriciens en tal van j'c andere nijveren zijn met allerlei karweien en karweitjes ke bezig en het is een heel passen en meten, om hun alle maal hun werk te laten doen zonder dat ze elkaar in de weg lopen of staan. Bij elke bouw komen honderden He kleinigheden op het laatste ogenblik aan de orde en bij de bouw van de Veemarkthal zijn het er, in overeen- ho stemming met de omvang van het werk, duizenden. m£ tgi Men werkt bovendien onder de zware druk van de Fri- sn siana, die in een rij houten gebouwen langs het vee- me marktterrein wordt voorbereid en waar de heer Kleiboer en zijn staf al even koortsachtig bezig zijn en straks na tuurlijk in dezelfde hal aan hun tentoonstelling moeten gaan bouwen. Van weerskanten is het een hele toer om de zaken op tijd voor elkaar te krijgen. In de Friesland hal wordt de stemming gauw geprikkeld, wanneer aller lei mensen van hun, overigens zeer waardeerbare, be langstelling komen getuigen. Het is zeer interessant er G° set een kijkje te nemen, maar men kan helaas onder de hui de dige omstandigheden geen bezoekers ontvangen. „Laten 110 de mensen maar komen als de Frisiana draait", zegt men, pp t Ve Laten wij, ter voorbereiding van vestigd, kampte in toenemende vei de dingen die komen, hier iets mate met een ruimtegebrek, dat in In vertellen over de wordingsgeschie- 1929 slechts gedeeltelijk kon wor- spi dems van de Frieslandhal, met de den verholpen door het bouwen nieuwe RAI in Amsterdam de van een betonnen verdieping bo- grootste gebouwen van Nederland. ven een deel van het terrein voor De Frieslandhal, die met alles wat de schapenmarkt. CCJ daar voor de veemarkt bijkomt, Het grote en zich na de oorlog lat ongeveer 14 miljoen heeft gekost. steeds duidelijker manifesterende de; probleem betrof trouwens niet in vai Kort na de oorlog werd in Leeu- de eerste plaats de markt zelf ter warden het veemarktvraagstuk ur- maar de ruimte daaromheen. Werd de gent. De markt bij het Spoorsta- in het laatst van de vorige en in de ti°n, sinds 1874 op deze plaats ge- het begin van deze eeuw het vee aar (m en Sle wc va Eo tui va du: ma lijf eei Dit is het beeld van nu van de Frieslandhal. De grote ruimte van ruim 30.000 vierkante meter vertoont op allerlei plaatsen de tekenen van het vele werk, dat nog moet gebeuren voor alles kant en klaar is Op deze loto van de Frieslandhal ziet men duidelijk de twee qaan- dergen langs de luchtverversingskanalen, die tegen de zoldering ziin aangebracht. 1 Dit is een gaanderij langs een der luchtverversingstunnels in de nieuwe veemarkt. Ook deze loto geelt een indruk van de omvang van de Frieslandhal. y

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 12