Vele
laatste handen
worden gelegd
aan een groot werk
HpH|
I
UiHMk
r wordt hard gewerkt in en om de Frieslandhal aan
cc
de Heliconweg. Vele handen worden gelegd aan de vol- m<
tooiing van dit complex, dat in de tweede helit van sep m'
VG
tember de tentoonstelling Frisiana onderdak zal verschat be
fen. Ogenschijnlijk schijnt alles wel zo ongeveer klaar te
zijn, op de marktcafé's na. Maar bij dit „zo ongeveer' |,g
schuilen vele adders onder het gras; de straatmakers, de ou
glazenzetters, de stucadoors, de electriciens en tal van j'c
andere nijveren zijn met allerlei karweien en karweitjes ke
bezig en het is een heel passen en meten, om hun alle
maal hun werk te laten doen zonder dat ze elkaar in de
weg lopen of staan. Bij elke bouw komen honderden He
kleinigheden op het laatste ogenblik aan de orde en bij
de bouw van de Veemarkthal zijn het er, in overeen- ho
stemming met de omvang van het werk, duizenden. m£
tgi
Men werkt bovendien onder de zware druk van de Fri- sn
siana, die in een rij houten gebouwen langs het vee- me
marktterrein wordt voorbereid en waar de heer Kleiboer
en zijn staf al even koortsachtig bezig zijn en straks na
tuurlijk in dezelfde hal aan hun tentoonstelling moeten
gaan bouwen. Van weerskanten is het een hele toer om
de zaken op tijd voor elkaar te krijgen. In de Friesland
hal wordt de stemming gauw geprikkeld, wanneer aller
lei mensen van hun, overigens zeer waardeerbare, be
langstelling komen getuigen. Het is zeer interessant er G°
set
een kijkje te nemen, maar men kan helaas onder de hui de
dige omstandigheden geen bezoekers ontvangen. „Laten 110
de mensen maar komen als de Frisiana draait", zegt men, pp
t Ve
Laten wij, ter voorbereiding van vestigd, kampte in toenemende vei
de dingen die komen, hier iets mate met een ruimtegebrek, dat in In
vertellen over de wordingsgeschie- 1929 slechts gedeeltelijk kon wor- spi
dems van de Frieslandhal, met de den verholpen door het bouwen
nieuwe RAI in Amsterdam de van een betonnen verdieping bo-
grootste gebouwen van Nederland. ven een deel van het terrein voor
De Frieslandhal, die met alles wat de schapenmarkt. CCJ
daar voor de veemarkt bijkomt, Het grote en zich na de oorlog lat
ongeveer 14 miljoen heeft gekost. steeds duidelijker manifesterende de;
probleem betrof trouwens niet in vai
Kort na de oorlog werd in Leeu- de eerste plaats de markt zelf ter
warden het veemarktvraagstuk ur- maar de ruimte daaromheen. Werd de
gent. De markt bij het Spoorsta- in het laatst van de vorige en in de
ti°n, sinds 1874 op deze plaats ge- het begin van deze eeuw het vee aar
(m
en
Sle
wc
va
Eo
tui
va
du:
ma
lijf
eei
Dit is het beeld van nu van de Frieslandhal. De grote ruimte van
ruim 30.000 vierkante meter vertoont op allerlei plaatsen de tekenen
van het vele werk, dat nog moet gebeuren voor alles kant en klaar is
Op deze loto van de Frieslandhal ziet men duidelijk de twee qaan-
dergen langs de luchtverversingskanalen, die tegen de zoldering ziin
aangebracht. 1
Dit is een gaanderij langs een der luchtverversingstunnels in de
nieuwe veemarkt. Ook deze loto geelt een indruk van de omvang
van de Frieslandhal. y