'slnd-lial wordt
in snel tempo
afgebouwd
Nog enkele cijfers over
13
in de hoofdstad per spoor en per
stoomboot aangevoerd, later kwam
het wegverkeer en ontstond bij de
I veemarkt het grote en op den duur
onoplosbare probleem van de
ruimte voor het lossen, laden en
parkeren.
In 1947, toen het gemeentebestuur
overging tot de instelling van een
breed opgezette commissie tot be
studering van een veemarktvraag-
I stuk, werd nog getwijfeld tussen
aat een uitbreiding van de bestaande
e vol- markt en het aanleggen van een
nieuwe op een plaats, die aan de
1 SGD-
f veemarkt zelf en aan de daarbij
schal behorende verkeersdrukte de no-
3ar |e dige ruimte zou kunnen verschaf
fen. Al vrij gauw kwam men tot
veer het inzicht, dat alles wat aan de
rs, de oude veemarkt zou worden gedaan
„lapwerk" moest blijven en op
Van 1 juli 1953 ging de kogel door de
eitjes kerk: de gemeenteraad besloot de
aj] veemarkt over te brengen naar
een terrein aan de Heliconweg,
m aan de westelijke stadsrand,
ïrden Het werk van de veemarktcom
missie" was daarmee niet geëin-
!n digd. Zij moest zich gaan bezig-
reen- houden met de inrichting van de
markt; een zaak met vele facet
ten, zoals die ook werden weer-
Fh spiegeld door de veelzijdige sa-
vee. menstelling van deze commissie.
Niet alleen het gemeentebestuur
iboei (met in het ]3ijzon[jer de Markt-
s na- en Havendienst en het Openbaar
Slachthuis) was daarin vertegen-
>eten
woordigd, ook maakten er deel
r om van uit vertegenwoordigers van
lan(j. de Kamer van Koophandel, het
Economisch Technologisch Insti-
iller- jUU{ v00r Friesland, de Friese Bond
be- van Veehandelaren, de Vakgroep
Goederenvervoer, de Friese Maat-
0f
schappij van Landbouw, later nog
hui- de Politie, de Middenstandsraad,
ajel] het Fries Rundveestamboek, de In
spectie van de Veeartsenijkundige
nen, Dienst en Volksgezondheid en de
Vereniging van Veemarktbedrij-
mde ven (de marktcafé's).
it in In dit gezelschap kwam bij het be-
wor- spreken van de inrichting steeds
wen duidelijker de wens naar voren de
bo- markt te overdekken. Aanvanke-
roor lijk gingen de gedachten uit naar
een veemarkt in de open lucht,
rlog later ging men inzien, dat men op
inde deze manier bij de ontwikkeling
t is van het veemarktwezen zou ach-
zelf, terblijven, waarbij nog kwam, dat
rerd de beschutting door de omringen-
ia de bebouwing op de nieuwe markt
vee aanzienlijk kleiner zou zijn dan op
de oude. Speciaal in Leeuwarden
moet de veemarkt aan hoge eisen
voldoen, omdat haar ontwikkeling
in toenemende mate die van een
handelscentrum voor gebruiksvee
van hoge kwaliteit dient te zijn.
Bij raadsbesluit van 28 oktober '59
werd vastgesteld, dat de koeien-,
stieren-, kalveren- en varkens-
markt in een hal van ongeveer
30.000 vierkante meter zou worden
ondergebracht. Slechts de scha
pen- en paardenmarkt bleven in
het onoverdekte gedeelte gepro
jecteerd.
De bouw
Al voordat zekerheid bestond om
trent de definitieve gedaante van
de veemarktbebouwing, was met
de aanleg van het terrein begon
nen: in 1956 met de toegangswe
gen en eind 1957 met de veemarkt
zelf. Daarna begon snel tekening
te komen in het zestien hectaren
grote terrein.
De eerste paal voor de hal ging op
13 februari 1961 de grond in en de
laatste (dat was de 2424ste) op
11 oktober 1961. Het betonwerk
kwam gereed op 22 februari '62.
Inmiddels had de firma De Vries
Robbé Co te Gorkum in eigen
werkplaatsen het metaalskelet van
de hal voorgeconstrueerd en dit
kon dus in Leeuwarden als een
enorme meccanodoos in elkaar
worden geschroefd. Daarmee werd
op 1 oktober 1961 begonnen en op
1 april '62 zat de hele constructie
in elkaar. Het schilderwerk van
dit metaalskelet (30.000 m2) werd
voltooid op 7 november 1962. De
lichtkappen, met een glasopper
vlak van 17.000 m2 en 32 kilome
ter glasroeden kwamen klaar op
10 april '63. Met de wandbeplating
werd in april '62 begonnen en op
9 mei 1963 werd de laatste plaat
aangebracht. Met de frontbebou
wing werd op 8 januari een begin
gemaakt.
de Frieslandhal
Het oppervlak van de hal zelf is
30.000 m2 en daar komt nog 5.000
vierkante meter bij voor de, even
eens overdekte, vooraanbindruim-
te. De frontbebouwing heeft een
oppervlak van 4.500 m2.
In de hal zijn 18.000 m2 rietplaten
voor warmte- en geluidsisolatie
verwerkt. Er zit drie en een halve
kilometer t.l.-buis in de hal, met
Acht van deze ventilatoren, meer dan manshoog, aangebracht
in tweevoud aan de uiteinden van de luchtverversingstunnels,
zullen in de Frieslandhal voor de ventilatie zorgen.
een vermogen van 600.000 watt
(dat is voldoende voor zes flinke
dorpen van 1000 inwoners). De
elektrische installatie bevat 15 ki
lometer kabel.
De Frieslandhal heelt vooral de
bestemming van veemarkt. Bij dit
wekelijks gebruik van het gebouw
is plaats voor 3.875 koeien, 2.600
schapen, 800 varkens, 1.500 gras
kalveren en 2.000 nuchtere kalve
ren, in totaal 10.755 stuks vee.
Op het parkeerterrein voor vee
auto's achter de hal kunnen 400
wagens staan en het parkeerter
rein voor personenauto's aan de
andere kant van de Heliconweg is
berekend op 600 wagens.
De zes café's van de irontbebou-
wing bieden plaats aan zo'n 2.000
marktbezoekers. Voor mens en
dier en hun vervoermiddelen is
dus ruim plaats in en om de Fries
landhal, de grootste en modernste
veemarkt van Europa.
Dit is één der calé's van de Frieslandhal in aanbouw.