ui Enorm kijkspel - enorm gebouw iV.\r >A! Maandblad onder auspiciën van de Stichting „Leeuwarder Gemeenschap" 12e jaargang no. 9 september 1963 Redactie-commissie Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pater H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs 2,50 per jaar Giro-nummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden Koningin Juliana op de Frisiana Zijn probleem is niet „Wat laat ik zien?", maar „Hoe laat ik het zien?" De Frisiana kon daardoor de manifestatie van het Friese kennen en kunnen worden, die de initiatiefnemers zich ervan hadden voorgesteld. De heer Kleiboer maakte zich ondergeschikt aan het onderwerp, maar maakte tegelijk ieder aan zich ondergeschikt bij de uitvoering van zijn taak. Dat laatste was een geruisloos ver lopend proces. De honderden leden van de verschillende comité's handelden niet onder een voelbare dwang, maar ze wisten wel, dat hun vrijheid van handelen afhankelijk was van de centrale leiding. Daarin heeft ieder zich ge schikt, omdat men met een man van onbetwiste autoriteit had te doen, bekleed in feite met de macht over ruim één miljoen gulden. „Hoe laat ik het zien?" De Frisiana frappeerde op dit essentiële punt niet uitsluitend en zelfs niet in de eerste plaats met de zuivelfabriek en andere grote stands. Wie een bedrijf van een dergelijke omvang en levendigheid, met de melkproducenten van de hoogste kwaliteit vlak daarbij, tentoonstelt mag geredelijk verwach ten, dat het publiek belangstelling toont. Maar wie een belangrijk stuk bejaardenzorg in beeld durft te brengen door de Bejaardensociëteit te kijk te zetten, doodgewoon met biljarters, kaar ters en breiende dames, die moet méér opbren gen om te weten, dat dit goed zal vallen. Een stand der kerken kan in tal van gedaanten worden opgebouwd en misschien wel vele ma len instructiever en tot inkeer stemmend dan hier het geval was. Maar de stenen uit Jeru salem waren het trefzekere middel om de men sen bij het binnengaan het gevoel te geven in een andere wereld te zijn. En zeker zouden op een andere vloer minder voetstappen zijn gezet dan op deze Met de Frisiana heeft Friesland zijn eigen waar de bewezen tegenover een zeer grote massa, zelfs tegenover het t.v.-kijkende publiek, dat een unieke reportage van dit gebeuren kreeg geboden. Alle voorgaande tentoonstellingen zijn bij deze expositie achtergebleven. Zal er in de toekomst nog een kunnen volgen? Het is een vraag die nu nog niet te beantwoorden is, maar wel zal het gevolg van de Frisiana zijn dat het kleine heeft afgedaan. Het Frisiana- formaat is slechts bij zeer uitzonderlijke gele genheden opnieuw te bereiken en het lijkt dus wel waarschijnlijk, dat deze expositie een tijd perk van zeer grote, binnen een korte reeks van jaren niet, voor herhaling vatbare, evene menten heeft ingeluid. Hoe dit ook zij, de Fri siana hebben we gehad en we kunnen daar dankbaar voor zijn. De Frieslandhal blijft be staan en beschikbaar voor heel Friesland, al wilde men dit in Sneek en Haskerland bij de Frisiana niet geloven.... Nu, na de Frisiana, kunnen we proberen de vraag te be antwoorden wat deze tentoonstelling tot zo'n ongekend en onvoorzien succes heelt gemaakt. De omvang voor een deel, gevoegd bij de omvang van de Frieslandhal een enorm kijkspel in een enorm gebouw. Maar toch geloven wij, dat men er met de grootte alleen niet komt. Er is met groot talent aan gewerkt de hal en de ruimte daaromheen te vullen met zaken, die zich buiten de normale orde der vertoonselen begaven: een complete zuivelfabriek, een aardgasstation, een kikvorsman in een soort aqua rium. Dingen, die men wel graag wil zien omdat daartoe hoogst zelden de gelegenheid bestaat, maar ook omdat men zich te nauwernood kan voorstellen, dat zoiets voor een tentoonstelling van één week kan worden opgebouwd. Van tevoren is ernstig betwijfeld of het ver standig was dit alles voor „6 dagen 80 uren" overhoop te halen. En natuurlijk was dat in feite onverstandig en stellig oneconomisch. De Frisiana had voor bijna hetzelfde geld tien of veertien dagen kunnen draaien. Maar dan was één van de frappante bijzonderheden van de tentoonstelling vervallen. Ook door de korte duur was de Frisiana groots. In deze zes dagen zijn daardoor wellicht méér mensen komen kij ken dan het geval zou zijn geweest in bijvoor beeld veertien dagen. Achter dit alles zien we de berekenende in tuïtie van de heer Jac. Kleiboer, die we schreven het in een vorig nummer al aller minst een dynamische wildeman is, maar veel eer een koele technicus. Zijn techniek is: men sen in beweging brengen, zoals anderen dit met machines doen. Hij is misschien een der zeer weinigen die weet wat men met publiek kan doen. Hij grijpt nergens te hoog, hij ver laagt zich nergens tot goedkope concessies. Aan „glamour" heeft hij geen behoefte, de een voud gaat hem boven de bedrieglijke glans. Eigenlijk was de hele Frisiana niets anders dan een groot aantal eenvoudige zaken. Dat was zelfs het geval met de zuivelfabriek. Het for maat kon groot zijn, de zaak zelve verplichtte niemand zich geestelijk te vertillen. Juist hierin menen wij het meesterschap van de heer Kleiboer te mogen herkennen. Hij re deneert naar het grote publiek toe en weet elk verhaal voor dit publiek interessant en aan nemelijk te maken. Dit betekent niet, dat hij geneigd is concessies te doen aan de publieke smaak, wat de aard der onderwerpen betreft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 3