STEPHENSON-VIADUCT H i' L 1| y®j I uur i belangrijke schakel in 15 kilomeier ringweg 'mmim****-*' mm.::»®** I I Recordprestatie op het gebied van betonbouw I I -AP i- r rii;:CC:'*-;, r:: vp^r" A-te1 - 'f V m *-».i - ijimfs IWV ?Ti :Hh In de grote drukte van de openingsdag van de Frisiana is de officiële in gebruikstelling van het Stephenson-viadukt (al thans de voor het snelverkeer bestemde middenbaan daarvan) ietwat door de mand gevallen, wat de publieke belangstelling betreft. Dit belangrijke stuk werk had ongetwijfeld beter ver diend en we weten, dat tal van Leeuwarders en bezoekers aan Leeuwarden al een dankbaar gebruik hebben gemaakt van deze verkeersverbinding de eerste tussen zuid en de rest van de stad, die niet door het obstakel van een overweg wordt gehinderd. Daar kwam nog bij, dat de opening van het viadukt de eerste officiële handeling was van onze nieuwe minister van Economische Zaken, prof. dr. J. E. Andriessen, die pas daarna naar de Frisiana ging. Het Stephenson-viadukt maakt deel uit van de ringweg door de buiten wijken van de stad, die de hoofdverkeerswegen van en naar Leeuwar den met elkaar zal verbinden. Van deze ringweg, die een totale lengte krijgt van ongeveer 15 kilometer, is het westelijke gedeelte (Valerius- straatEuropapleinHeliconweg) voltooid en dit wordt thans via de nieuwe Hermesbrug over de Harlingervaart en het Stephenson-viadukt verbonden met de Julianalaan, het reeds voltooide deel van het zuide lijke tracé, dat tot de Overijsselsestraatweg loopt. Het vervolg daarop, verbinding gevend met het oostelijke deel, is in aanleg. Het komt aan te sluiten op de Pieter Stuyvesantweg (middenbaan in aanleg) en verder op de voltooide Archipelweg, die bij de Groningerstraatweg eindigt. Het noordelijke ringwegtracé (GroningerstraatwegValeriusplein/Mr. P. J. Troelstraweg) zal in de toekomst de ring moeten sluiten. De lengte van het viadukt is 165,25 meter en de breedte 24 meter: een middenbaan van 9 meter voor het snelverkeer (thans voltooid), twee zij wegen van 4 meter breedte voor langzaam verkeer en twee voetpaden van elk 2,25 meter, met onderlinge afscheidingen. Het viadukt overspant het N.S.-emplacement; het kruist van noord naar zuid twee raccordements-sporen, de Marshallweg over het industrieter rein, rangeersporen, de lijnen naar Stiens, Harlingen en Sneek en de geëlectrificeerde lijn naar HeerenveenZwolleUtrecht. De constructie. Het viadukt heeft vier, op pijlers rustende, overspanningen, met de aan sluitingen op de opritten. Deze overspanningen zijn 39, 46, 36 en 29,75 meter lang en de „overstekken" naar de opritten 7,25 meter. De constructie is opgebouwd met voorgespannen beton, waarbij voor de overspanningen en de overstekken vijftien T-vormige liggers zijn ge bruikt. Dwarsdragers zijn op afstanden van ongeveer 7,75 meter aange bracht. De lengte van de balken gaat tot 55 meter en het gewicht tot 180 ton per stuk. Daarmee werden alle records op dit gebied in Neder land geslagen. Ontwerp en uitvoering. Het viadukt is ontworpen door de afdeling Betonbouw van de Neder landse Spoorwegen, in opdracht van de gemeente Leeuwarden. De uit voering werd gegund aan de N.V. Spoorwegbouwbedrijf. Met de werk zaamheden werd 1 oktober 1960 een begin gemaakt. Financiering. De kosten van het viadukt bedragen ruim drie miljoen gulden. Hierin heeft het Ministerie van Economische Zaken geparticipeerd met een bijdrage van 85°/o dezer kosten, in het kader van werken ter verbete ring van de infrastructuur, ten behoeve van de industrialisatie in de probleemgebieden. Dit was de reden waarom de minister van Econo mische Zaken het viadukt kwam openen. Voorts heeft Rijkswaterstaat een bijdrage van 7% in de kosten verleend. Naamgeving. De naam „Stephenson-viadukt" is ontleend aan de Engelsman George Stephenson (1781-1848), die de eerste bruikbare locomotief maakte. In het verband van de spoorweghistorie, meer dan van regionale aard, verdient vermelding, dat het op 14 oktober van dit jaar een eeuw gele den zal zijn dat voor het eerst een trein in Friesland reed en wel op de lijn LeeuwardenHarlingen, die nu onder het Stephenson-viadukt doorloopt. y j ii 0Ü1

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 5