m mm i 1 Toekomstplannen voor Leeuwarden voor en na de oorlog Éii Bestaande bebouwing flleuwc lielmiiwini! Nieuwe industrieterreinen Nieuwe jacht h Woongebied 4fdlan ebied T' lME Afsluitdijk) 7 Op deze pagina vindt u twee plan nen voor de uitbreiding van Leeu warden. Het ene dateert van 1935 en het andere van na de oorlog. Voor de praktijk van vandaag heeft uitsluitend het na-oorlogse betekenis, het vooroorlogse is een curiositeit geworden. Een verge lijking tussen deze twee is inte ressant om aan te tonen welke evolutie het denken over de toe komst van Leeuwarden in de pe riode tussen beide plannen te zien heeft gegeven. Om te beginnen mag worden opge merkt, dat een uitbreidingsplan van de gemeente Leeuwarden voor de oorlog niet betrekking kon hebben op Leeuwarden-Zuid ofte wel Huizum. Dat hoorde toen nog bij Leeuwarderadeel en is pas in de oorlog met Leeuwarden samen gevoegd. Het uitbreidingsplan van 1935 toont hoe ongelukkig deze si tuatie was voor de stadsontwikke ling in zijn totaliteit. Niet het dorp Huizum, maar de stad Leeuwarden heeft in het verleden gestalte ge geven aan het woongebied ten zui den van de spoorlijnen en het zou een harmonische ontwikkeling van het totaal stellig hebben geremd wanneer dit een zaak van twee gemeentebesturen was gebleven. De rasechte Huizumers zijn nog al tijd niet geheel met de nieuwe si tuatie verzoend, al kunnen ze juist nu zien hoezeer Leeuwarden-Zuid de vruchten plukt van de ontwik keling van Leeuwarden, speciaal wat de verkeerssituatie (ringweg met viadukt) betreft. Aan zo'n ringweg werd, zoals het oude kaartje toont, in 1935 nog niet gedacht en men kon er in Leeuwarden ook niet aan denken, omdat het zuidelijke tracé buiten het gemeentelijke territorium zou komen te liggen. Het enige wat van dit nu zo belangrijke project in 1935 op de kaart stond was de Valeriusstraat, met de rotonde in r| j SPOBT- J TERHt (2E23 BESTAANDE BEBOUWING Bontworpen bebouwing GEMEENTE GRENS ONTWORPEN PLANTSOEN ONTWORPEN INDUSTRIETERREIN de Harlingerstraatweg, die wij nu als het Europaplein kennen. De Heliconweg is hier slechts gedacht als een normale straat in een bui tenwijk en of er een voortzetting verder naar het zuiden moest ko men werd noodzakelijkerwijs in het midden gelaten. De plaats van de Frieslandhal is hier aangegeven als industrieterrein en nog een paar stukjes grond in het westen en ook in het oosten (tegenwoor dig sportvelden, Jachthaven en een stukje industrie) waren voor in dustrievestiging bestemd. De na oorlogse eisen op dit essentiële gebied konden zich in 1935, midden in de crisis, moeilijk aftekenen. Richting Groningen Rondweg 'nxr"^on^ Zo stelde men zich in 1935 de ontwikkeling van Leeuwarden voor. Wat de nieuwe woongebieden be treft doet de kaart van 1935 ons niet zo onwaarschijnlijk aan. Het westen zou worden volgebouwd tot de spoorlijn naar Stiens en in het oosten week de geprojecteerde stadsbegrenzing niet sterk af van wat de werkelijkheid van vandaag te zien geeft. Merkwaardig is, dat deze grens toen werd gedacht als een ringkanaal, dat we ook aan de noordkant in kaart gebracht zien. Een noordelijke stadswijk was ook in 1935 in het uitbreidingsplan op genomen, maar de omvang daar van was geringer dan die van ons plan voor 't Ielan. Dit valt in het bijzonder op, wanneer men let op de hoofdweg door dit woongebied, beginnend bij het Valeriusplein, maar daarna een zuidelijker tracé volgend dan nu is geprojecteerd voor het noordelijke deel van de ringweg naar de Archipelweg. We leven snel in deze eeuw. Wan neer Leeuwarden was uitgebouwd volgens de plannen van 1935 (de oorlog heelt dit verhinderd), dan zou onze stad nu met problemen kampen, die men toen niet kon voorzien. Verkeersproblemen voor al, want van de na-oorlogse plan ning is juist de ringweg een der meest essentiële onderdelen. Dit is het na-oorlogse plan tot uit breiding van Leeuwarden. Geheel compleet is het kaartje niet meer. Tussen Harlingerstraatweg en Scha pendijkje, ten westen van de spoor lijn naar Stiens, is een uitbreidings plan geprojecteerd en ten zuiden van de Harlingerstraatweg is nu een industrieterrein (V.S.F.).

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 7