Staveren- Enkhuizen Geen hoop op herstel Stoomboot-Veerdienst Stavoren-En'"1"*" Stoomschip „C. Bosman" StaverenEnkhuizen verkeerde niet meer in een concurrentiepositie, want Staatsspoor en Hollandse Spoor waren al lang versmolten tot de Nederlandse Spoorwegen. Er kwam dus van de andere kant geen antwoord, veeleer kreeg men de indruk, dat de N.S. weinig be lang meer had bij aanpassing van de verbin ding over het IJsselmeer aan de nieuwe om standigheden. De grote boten verdwenen, kleinere en minder comfortabele kwamein daarvoor in de plaats. En nu varen ook deze kleinere boten alleen nog maar vier van de twaalf maanden van het jaar, buiten verant woordelijkheid van de N.S. De vervoerscijfers zullen aantonen dat het niet anders kan en deze cijfers zijn onaan tastbaar. Maar frappant is het wel, dat Sta verenEnkhuizen zo duidelijk de slag heeft verloren. Nog altijd is deze verbinding met het westen van het land voor ons de goed koopste. Nog altijd is de afwisseling van het reizen per rail met het reizen over het wa ter een attractie. Maar er is igeen aparte maatschappij meer die hier de aandacht op vestigt en deze aantrekkelijkheid met grote en kleine middelen verhoogt. De Spoorwegen geven er duidelijk de voorkeur aan dat u over Zwolle reist. Ze laten dit niet in de di- rekte zin blijken, maar ze hebben ook zeer weinig of niets gedaan om StaverenEnk huizen in de gunst van het publiek terug te brengen. Misschien gaat Koppe volgend jaar weer va ren, misschien durft men het nu al aam er definitief mee op te houden. Langzaam en bij stukjes en beetjes slopen wekt minder ver zet dan de afbraak in één keer. Staveren Enkhuizen kan nu eigenlijk wel verdwijnen. Friesland zal al blij zijn wanneer daarna de spoorlijn SneekStaveren blijft bestaan. En hoe lang zal daarna de treiin nog in de Zuid westhoek blijven rijden? Het is een bange vraag, ook voor Leeuwarden, dat voor het goed vervullen van zijn centrumfunctie in ho ge mate is aangewezen op goede verkeers wegen. Twee prentbriefkaarten herinneren aan de bootdienst Staveren-Enkhui zen. De boot „Groningen" voer in het begin van de eeuw. Later kwamen drie grote schepen in de vaart, waar van de hier afgebeelde „C-Bosman" er één was. Van 1 oktober tot 31 mei is de bootdienst StaverenEnkhuizen gestaakt. Er wordt nu dus nog slechts vier van de twaalf maanden gevaren, in de vacantietijd, idie nog enige hoop biedt op een redelijk aantal passages. De Spoorwegen zelf hebben de bootverbin ding al opgegeven en de verdere exploitatie overgelaten aan de rederij Koppe. De exploi tatie en straks waarschijnlijk de liquidatie, want niemand durft er meer op te hopen dat de patiënt het nog lang zal maken. Stave renEnkhuizein lijkt ten dode opgeschreven te zijn, maar de volledige erkenning van dit droeve feit wordt nog wat uitgesteld. De Spoorwegen kunnen zich straks excuseren door naar de Rederij Koppe te verwijzen en deze rederij heeft met de gunst of het onge noegen van het publiek veel minder te ma ken dan onze grote N.S. Waar vinden we overigens het publiek, dat zich nog druk wenst te maken over de boot van Staveren naar Enkhuizen? Passagiers zijn er in zo gering aantal, dat ze met el kaar moeilijk inog kunnen aantonen dat de ze verbinding in een veelgevoelde behoefte voorziet. De Zuidwesthoekers mogen protes teren, maar zij kunnen wel aan de gang blij ven met hun bezwaren. Natuurlijk, heel Friesland en dus ook het deel bezuiden de lijn Sneek—Bolsward, moet over goede ont wikkelingsmogelijkheden beschikken en daartoe zijn goede verkeerswegen onontbeer lijk. Maar zo'n spoorlijntje met bootdienst is tenslotte geen K.L.M. en dus kan er niet bij voortduring geld tegenaan worden gegooid om de tekorten te dekken. Of de bewoners van de Zuidwesthoek in aantal zoveel gerin ger zijn dan de direkt belanghebbenden bij oinze K.L.M. moet men iniet vragen. De bootverbinding StaverenEnkhuizen is ontstaan in de tijd, dat ons land nog een aan tal spoorwegmaatschappijen kende. De be langrijkste waren de Staatsspoor en de Hol landse IJzeren Spoorweg Maatschappij. De eerste ging via Zwolle naar het noorden rij den, de tweede gaf in de tachtiger jaren van de vorige eeuw het antwoord met de verbin ding EnkhuizenStaveren. Aanvankelijk liet men niet alleen boten voor personenvervoer varen maar ook ponten, waarop goederenwa gens konden worden overgebracht. Er was sprake van concurrentie en de keus was aan het publiek. De verbinding via Staveren- Enkhuizen heeft zich vele tientallen jaren in de gunst van dit publiek mogen verheugen en pas na de laatste wereldoorlog is de ver schuiving in de richting van de lijn Leeuwar denZwolle zich duidelijk gaan aftekenen. Deze verbinding werd geëlectrificeerd en de uurdienst schiep een groot aantal reismoge lijkheden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1963 | | pagina 7