BOKMA
Films
Filmmuseum
Filmcommêssie LG.
e
Abonnementen
voor 4 voorstellingen
f 6,— verkrijgbaar bij
Bureau L.G.
Raadhuisplein 32 - Telef. 21141
Waarom oude films?
VAN OUDS
SINDS 1855
de conduite" zijn bijgevolg reeds geluids
films. Merkwaardig is, dat een enquête, ver
bonden aan de antwoordkaarten van de fol
der, heeft uitgewezen, dat de meeste belang
stellenden Willy Forsts „Mazurka" het liefst
nog eens terugzien. De tien met name gege
ven films kwamen in deze volgorde uit deze
enquête te voorschijn:
1. Mazurka (1935 Willy Forst), 2. De laatste
dagen van St. Petersburg (1927 Pudovkin),
3. Les deux timides (1927 René Clair), 4.
Das Kabinett des dr. Caligari (1919 Wiene),
5. Zero de Conduite (1933 Vigo), 6. De Aar
de (1930 Dovjenko), 7. La Passion de Jean
ne d'Arc (1928 Carl Dreyer), 8. Safety last
(1923 met Harold Lloyd), 9. The covered wa
gon (1923 western van James Cruze), 10.
Long pauts (1927 Capra). Merkwaardig is,
dat de zeer beroemde Jeanne d'Arc-film van
Carl Dreyer betrekkelijk laag op deze ver
langlijst is komen te staan. Uit deze opsom
ming wordt duidelijk, dat bij de samenstel
ling van het programma voor de vier avon
den in ruime mate met deze wensen reke
ning is gehouden. Alleen „Les deux timides"
van René Clair heeft nog geen plaats ge
kregen, omdat reeds in 1962 een film van
Clair is vertoond.
Het is met de filmgeschiedenis een merk
waardige zaak. Het begin ligt nog geen
mensenleven achter ons; in 1895 werden voor
het eerst films vertoond en wel door de ge
broeders Lumière te Parijs. Ook in Duits
land en Engeland werd met het nieuwe me
dium geëxperimenteerd; in Amerika had
Edison het principe van het bewegende
beeld door een snelle beeldopeenvolging ont
dekt en toegepast, maar bij hem bleef de
praktische toepassing beperkt tot een soort
kiekkast voor één persoon tegelijk. Het pro
jectiebeeld der Lumières en van anderen
verbreidde zich snel, ook in ons land. Spe
ciaal de Kermisbioscopen waren zeer in
trek; de eerste daarvan heeft zijn eerste
voorstellingen gegeven op de Leeuwarder
kermis vair 1896. Exploitant was een zekere
Slieker uit Drachten, die lange tijd als de
pionier van de bioscoop in Nederland heeft
gegolden, maar in 1955 werd onttroond, toen
bij onderzoekingen in de stadsarchieven
van Leeuwarden en Den Haag bleek, dat het
Scheveningse Kurhaus al enige maanden
voor de Leeuwarder kermis van 1896 bios
coopvoorstellingen had gegeven.
De ontwikkeling van de film ging zeer
snel, aanvankelijk slechts als middel van
vermaak voor een brede massa, zoals het
kermispubliek, later, in de twintiger jaren,
als zelfstandige kunstvorm, die gestalte kreeg
in Duitsland. Frankrijk, Rusland en in Hol
lywood, maar daar in hoofdzaak door het
wegkopen van de bekwaamste Europeanen.
GENERALE REPETITIE. Dit is een van de plastic-gordijnen, die bij „Elfsledenvorst"
het warme water uit de stadsgracht moeten weren, opdat de Eli stedentocht bij de Olde-
hove kan finishen. Vlak voor het einde van de eerste vorstperiode werd met deze gor
dijnen een proef genomen om de deugdelijkheid ervan te beproeven. Deze foto werd
gemaakt op de Vrouwenpoortsbrug.
In ons land verzamelden de belijders van de
zelfstandige filmkunst zich in de Filmliga,
die met zeer forse schrifturen de bioscoop te
lijf ging, maar ook creatieve geesten voort
bracht, zoals Joris Ivens.
monie. Is de belangstelling bevredigend, dan
zal de filmcommissie van de L.G. niets lie
ver doen dan de reeks in het volgende sei
zoen voortzetten.
Er is ontzaglijk veel gefilmd in de afgelo
pen 68 jaren. Het meeste ten vermake van
het grote publiek, veel minder uit artistieke
bewogenheid. Van dit alles is relatief weinig
overgebleven; de meeste oude films zijn on
geacht hun artistieke mérites, in haarkam
men en soortgelijke gebruiksartikelen omge
zet. Het Nederlands Filmmuseum voert nu
al jaren een verbeten strijd om het behoud
van oude films, die artistiek belangrijk of al
leen maar historisch interessant zijn. Het
plezierige van deze collectie is, dat deze
films in copieën verhuurd worden, zodat
men overal kan kennisnemen van wat be
waard is gebleven. In de komende maanden
dus, tegen een zeer civiele prijs, in de Har-
UITZON DERLIJ KE KLEDING MODES EN
HOEDEN VOOR DAMES EN HEREN
NAAUW8