Het huishoudboekje van de gemeente voor dit jaar
Werkelijke
bedragen
15
Omdat een versimpeling
der feiten vaak het begrip
daarvoor ten goede komt,
hebben we op bijgevoegde
foto de gemeentelijke
inkomsten en uitgaven per
honderd gulden in beeld
gebracht, uitgeteld in guldens
en dubbeltjes, met, voor de
inkomsten, een bankbiljet van
honderd gulden. U ziet aldus,
dat de verdeling over de
verschillende begrotings
hoofdstukken van elke
honderd gulden als volgt is:
Dit zijn de netto-kosten. Buiten
beschouwing zijn gelaten de
rijksuitkeringen voor politie enz.
ALGEMEEN BEHEER (simpelweg „het stadhuis")
OPENBARE ORDE (politie, brandweer, B.B.)
VOLKSGEZONDHEID (o.a. G.G.D., Stadsziekenhuis, schoolartsendienst
schooltandverzorging, kruisarbeid, badinrichting, ontsmetting)
VOLKSHUISVESTING (o.a. uitbreidingsplannen, landmeetkundige dienst,
grondbedrijf, bouw- en woningtoezicht, huisvesting, stadsverfraaiing)
VOLKSONTWIKKELING, officieel „Volksontwikkeling en Erediensten"
(o.a. onderwijs, musea en monumenten, kunstzaken en bibliotheken,
jeugd- en wijkwerk, begraafplaatsen, plechtigheden)
ECONOMISCHE ZAKEN (o.a. markten, beurs vreemdelingenverkeer)
VERKEER EN VERVOER (o.a. wegen, straten, pleinen, parken, plant
soenen, recreatieoorden, bruggen, havens, stadsdienst)
MAATSCHAPPELIJKE STEUN, officieel „Arbeid, Maatschappelijke steun
en voorzorg". (Sociale zorg, krankzinnigenzorg)
ONVOORZIENE UITGAVEN
Het TEKORT bedraagt per 100.
De werkelijke bedragen zijn
uiteraard een zeer groot veel
voud van de hierboven ge-
gevene. Voor de honderd gul
den moet in de plaats worden
gesteld 16.945.705.—, bijna
zeventien miljoen dus. Het
werkelijke tekort is 607.410.-
Hiernaast de werkelijke be
dragen volgens dezelfde spe
cificatie als hierboven gege-
ALGEMEEN BEHEER
OPENBARE ORDE
VOLKSGEZONDHEID
VOLKSHUISVESTING
VOLKSONTWIKKELING
ECONOMISCHE ZAKEN
VERKEER EN VERVOER
1.885.950.-
231.230.-
1.071.670.-
582.425.-
3.755.370.-
459.080.-
3.096.530,
ven:
MAATSCHAPPELIJKE STEUN ƒ5.351.510,
ONVOORZIENE UITGAVEN 511.940,
U ziet, er is heel wat geld voor
nodig om de gemeentelijke huis
houding te laten functioneren.
Toch is hier met minimale be
dragen gewerkt; zuinigheid
wordt, net als in een gewone
huishouding, geboden, wanneer
de inkomsten niet de mogelijk
heid bieden aan alle wensen te
voldoen. Het gemeentelijke in
komstenniveau wordt in hoofd
zaak bepaald door rijksuitkerin
gen uit het zogenaamde Ge
meentefonds.