Weinig
publiek
bij de
Raad
Wijziging van de
abonnementsprijs
De oprit
van het
Stephensonviaduct
Eens in de drie weken, op woensdagavond
met half acht als aanvangsuur, worden in
het stadhuis de raadsvergaderingen gehou
den. Deze vergaderingen zijn als regel
openbaar; slechts in zeer bijzondere geval
len wordt ln verlaten zitting vergaderd.
De openbaarheid der raadsvergaderingen is
geen gunst van het gemeentebestuur, maar
een verplichting. De spelregels van de de
mocratie schrijven voor, dat iedereen mag
komen kijken en luisteren, net als bij de
vergaderingen van de Tweede Kamer, de
Eerste Kamer en de Provinciale Staten.
Er wordt doorgaans maar een zeer be-
bescheiden gebruik gemaakt van dit recht.
De raadzaal heeft een publieke tribune, maar
bij het woord tribune moet men echt niet
aan een voetbalstadion denken. Het aantal
stoelen achter het houten hek is slechts 14
en daarachter zijn brede vensterbanken die
het aantal zitplaatsen op zo'n 25 brengen.
Dit is inclusief de plaatsen voor de pers.
In een gemeente met 85.000 inwoners zou
men verwachten, dat elke voorstelling een
uitverkocht huis oplevert, maar het tegen
deel is meestal waar. Doorgaans zitten op de
publieke tribune slechts enige dagblad-ver
slaggevers en de rest van de plaatsen is on
bezet. Soms komt een middelbare school
klas eens kijken hoe dit stukje democratie
functioneert en het komt ook voor, dat be
langhebbende verhandeling van het agenda
punt van hun interesse bijwonen. Men hoeft
in dergelijke gevallen niet te vragen waar
het hun om begonnen is, want ze veren op
uit hun afwachtende houding en geven
daarna geluidloos, maar met grote mimi
sche kracht te kennen met welke sprekers
ze het eens en oneens zijn
Het is vreemd en jammer bovendien, dat de
raadsvergaderingen zo weinig belangstelling
hebben. Natuurlijk, er zijn interessante en
oninteressante zaken en soms bestaat de
agenda louter uit hamerstukken, zodat de
vergadering in een half uurtje is afgelopen.
Maar dit komt tegenwoordig minder voor
dan vroeger; de raad van nu is aanzien
lijk spraakzamer dan die van enkele jaren
geleden.
Vreemd en jammer is het gebrek aan be
langstelling voor de Leeuwarder raad vooral,
omdat medeleven met de zaken van de ge
meente juist hier tot uitdrukking kan ko
men. Nu lijkt het wel, alsof de burgerij al
leen bij de verkiezingen van zijn interesse
wil doen blijken en daarna de raadsleden hun
eigen gang maar laat gaan. Toch lijkt het ons
nodig, dat een actief medeleven van de bur
gerij met de zaken van de gemeenten (en dus
de zaken van de raad) een essentiële voor
waarde is voor het goed functioneren van
de gemeentelijke democratie.
Het kan ook zijn, dat een zekere drempel
vrees velen ervan weerhoudt de raadsverga
deringen te bezoeken. Wanneer zijn de ver
gaderingen en waar moet men precies zijn?
De raad vergadert, gelijk in het begin is
gezegd, eens in de drie weken op woens
dagavond. Voor de komende maanden zijn het
de volgende data: 11 maart, 1 april en 22
april. De aanvangstijd is half acht. De in
gang van de publieke tribune is op het bin-
nenpleintje tegenover „Us Heit", links ach
teraan.
In verband met de stijgende kos
ten wordt de abonnementsprijs
met ingang van 1 januari 1964
bepaald op f 3,per jaar en de
prijs voor een los nummer zal
dan 0,30 bedragen
Maandblad onder auspiciën van de
Stichting „Leeuwarder Gemeenschap"
13e jaargang no. 2 februari 1964
Redactie-commissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker - Stuiveling
H. Kingmans
Pater H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141
Abonnementsprijs 3,00 per jaar
Giro-nummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden
Het Stephensonviadukt over het spoorwegem
placement is genoemd naar de Engelsman
George Stephenson (1781 - 1848), de grootste
locomotiefbouwer uit de begintijd van de spoor
wegen. Hij begon als mijnwerker, werd hulp
stoker bij een stoommachine en kreeg zo de
gelegenheid zich te verdiepen in de constructie
van deze, toen nog zeer primitieve, werktui
gen. De locomotief was aanvankelijk bedoeld
als vervanging van het paard bij de mijnen.
In 1823 stichtte Stephenson de eerste locomo-
tievenfabriek ter wereld. Zijn beroemdste loco
motief was de Rocket.