Weinig publiek bij de Raad Wijziging van de abonnementsprijs De oprit van het Stephensonviaduct Eens in de drie weken, op woensdagavond met half acht als aanvangsuur, worden in het stadhuis de raadsvergaderingen gehou den. Deze vergaderingen zijn als regel openbaar; slechts in zeer bijzondere geval len wordt ln verlaten zitting vergaderd. De openbaarheid der raadsvergaderingen is geen gunst van het gemeentebestuur, maar een verplichting. De spelregels van de de mocratie schrijven voor, dat iedereen mag komen kijken en luisteren, net als bij de vergaderingen van de Tweede Kamer, de Eerste Kamer en de Provinciale Staten. Er wordt doorgaans maar een zeer be- bescheiden gebruik gemaakt van dit recht. De raadzaal heeft een publieke tribune, maar bij het woord tribune moet men echt niet aan een voetbalstadion denken. Het aantal stoelen achter het houten hek is slechts 14 en daarachter zijn brede vensterbanken die het aantal zitplaatsen op zo'n 25 brengen. Dit is inclusief de plaatsen voor de pers. In een gemeente met 85.000 inwoners zou men verwachten, dat elke voorstelling een uitverkocht huis oplevert, maar het tegen deel is meestal waar. Doorgaans zitten op de publieke tribune slechts enige dagblad-ver slaggevers en de rest van de plaatsen is on bezet. Soms komt een middelbare school klas eens kijken hoe dit stukje democratie functioneert en het komt ook voor, dat be langhebbende verhandeling van het agenda punt van hun interesse bijwonen. Men hoeft in dergelijke gevallen niet te vragen waar het hun om begonnen is, want ze veren op uit hun afwachtende houding en geven daarna geluidloos, maar met grote mimi sche kracht te kennen met welke sprekers ze het eens en oneens zijn Het is vreemd en jammer bovendien, dat de raadsvergaderingen zo weinig belangstelling hebben. Natuurlijk, er zijn interessante en oninteressante zaken en soms bestaat de agenda louter uit hamerstukken, zodat de vergadering in een half uurtje is afgelopen. Maar dit komt tegenwoordig minder voor dan vroeger; de raad van nu is aanzien lijk spraakzamer dan die van enkele jaren geleden. Vreemd en jammer is het gebrek aan be langstelling voor de Leeuwarder raad vooral, omdat medeleven met de zaken van de ge meente juist hier tot uitdrukking kan ko men. Nu lijkt het wel, alsof de burgerij al leen bij de verkiezingen van zijn interesse wil doen blijken en daarna de raadsleden hun eigen gang maar laat gaan. Toch lijkt het ons nodig, dat een actief medeleven van de bur gerij met de zaken van de gemeenten (en dus de zaken van de raad) een essentiële voor waarde is voor het goed functioneren van de gemeentelijke democratie. Het kan ook zijn, dat een zekere drempel vrees velen ervan weerhoudt de raadsverga deringen te bezoeken. Wanneer zijn de ver gaderingen en waar moet men precies zijn? De raad vergadert, gelijk in het begin is gezegd, eens in de drie weken op woens dagavond. Voor de komende maanden zijn het de volgende data: 11 maart, 1 april en 22 april. De aanvangstijd is half acht. De in gang van de publieke tribune is op het bin- nenpleintje tegenover „Us Heit", links ach teraan. In verband met de stijgende kos ten wordt de abonnementsprijs met ingang van 1 januari 1964 bepaald op f 3,per jaar en de prijs voor een los nummer zal dan 0,30 bedragen Maandblad onder auspiciën van de Stichting „Leeuwarder Gemeenschap" 13e jaargang no. 2 februari 1964 Redactie-commissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker - Stuiveling H. Kingmans Pater H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs 3,00 per jaar Giro-nummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden Het Stephensonviadukt over het spoorwegem placement is genoemd naar de Engelsman George Stephenson (1781 - 1848), de grootste locomotiefbouwer uit de begintijd van de spoor wegen. Hij begon als mijnwerker, werd hulp stoker bij een stoommachine en kreeg zo de gelegenheid zich te verdiepen in de constructie van deze, toen nog zeer primitieve, werktui gen. De locomotief was aanvankelijk bedoeld als vervanging van het paard bij de mijnen. In 1823 stichtte Stephenson de eerste locomo- tievenfabriek ter wereld. Zijn beroemdste loco motief was de Rocket.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1964 | | pagina 3