Het stadsverlaat was vroeger een belangrijke waterkering De bouw van een nieuwe Verlaatsbrug brengt ons gemakkelijk tot de vraag hoe deze naam is ontstaan. Het is wel duidelijk, dat we hier aanvankelijk niet met een brug te maken heb ben gehad, want het woord „verlaat" duidt een kleine schutsluis aan. Zo'n sluis heeft hier eeuwenlang en wel tot het jaar 1859 bestaan. Het lijkt vreemd, dat hier, midden in Fries land, behoefte heeft bestaan aan een sluis, maar toch kunnen we de verklaring daar voor nu juist afleiden uit het feit, dat we hier waterstaatkundig met het midden van de provincie te maken hadden. In de Mid deleeuwen liep dwars door Friesland, uit het noorden tot voorbij Sneek, de Middelzee als waterscheiding tussen Oostergo en Westergo. In de veertiende eeuw verdween deze schei ding; in een beperkte zin kreeg toen wellicht de Zwette deze functie. Er ontstond toen een situatie, waarbij het laaggelegen Westergo (de kleistreek dus) ge makkelijk te kampen kon krijgen met water overlast uit het hogere Oostergo. Dit gevaar werd aanzienlijk vergroot, toen op instiga tie vooral van Leeuwarden, een vaarweg van de hoofdstad naar Harlingen tot stand werd gebracht. Dit kanaal, de nog altijd welbe kende Harlingertrekvaart, werd gegraven in de jaren 15071508 en stelde Westergo voor het probleem, dat via Leeuwarden en door dit kanaal een gemakkelijke al te gemakkelijke afvloeiingsmogelijkheid ont stond voor het overtollige „Oostergo'se" wa ter. Daarom moest Leeuwarden zorgen voor een deugdelijke waterkering bij het begin van de Harlingertrekvaart in de vorm van een sluis. Dit werd het verlaat, dat in de jaren 1508-1509 bij Leeuwarden tot stand kwam, aanvankelijk met één stel sluisdeu ren en in 1525 met twee, zodat een schut sluis voor het scheepvaartverkeer ontstond. Het oudste verlaat was niet op de plaats van de tegenwoordige brug, maar noordelij ker. De stad had toen nog niet de omvang van de tegenwoordige binnenstad, maar ein digde aan de zuidkant met een gracht, die door het tegenwoordige Wilhelminaplein Zo loopt de weg (het verlengde van de Tessel- schadestraat) over de voormalige Wilhelmina- baan. De Lange Marktstraat met op de achtergrond de Verlaatsbrug- in-aanbouw. Van de betonbouw van de oude vee markt (links) moet een deel verdwijnen om de straat de ver eiste breedte te geven. De oude Velaatsbrug (zo langzamerhand een stukje openlucht museum) zal worden aigebroken als de nieuwe brug klaar is. ook de wegaanleg over de oude Wilhelmina- baan een belangrijke rol. Het is wel zeker, dat dit werk zal zijin voltooid voordat de brug klaar is. Er moet verder nog worden gezorgd voor een verbreding van de Lange Markstraat, die het nodig maakt een stuk van de betonnen verdieping van de oude veemarkt af te nemen. De nieuwe Verlaatsbrug zal (en dat is tnu al duidelijk te zien) veel gelijkenis vertonen met de Hermesbrug tussen Heliconweg en Stephensonviadukt. Er komen twee rijbanen van elk 7 meter breedte, gescheiden door een strook van 1 meter. Aan weerskanten wor den trottoirs van 3.50 meter aangelegd. Dat is heel wat anders dan de oude Verlaats brug, die uit 1900 dateert, met zijn 4 meter brede rijweg en de trottoirs van één me ter. De totale breedte van de brug is 24 meter en de lengte van het beweegbare deel 8 meter. Naast de beweegbare overbrugging zijn aan weerskanten twee vaste delen van ongeveer 6 meter elk. Deze landhoofden worden in de oeverlijn opgenomen en dus niet in de vaart uitgebouwd. De onderkant van de brug en van de doorvaart onder de vaste overbruggingen is 1.75 m boven Fries Zomer- peil. Het brugwachtershuis komt aan de zuidzijde van het oostelijke landhoofd, anders gezegd; aan de kant van de lange Marktstraat en aan de linkerkant, gerekend van deze straat. De electrisch bediende afsluitbomen zullen zo worden geschakeld, dat de brug niet kan worden geopend voordat de bomen neer zijn. De voortzetting van de Tesselschadestraat over de oude Wilhelminabaan begint dus ook zijn voltooiing te naderen. Deze straat krijgt dezelfde breedte en indeling als de brug: twee rijbanen van 7 meter elk, gescheiden door een strook van 1 meter en trottoirs van 3.50 meter. Het reeds bestaande deel van de ze straat (van de LPF tot de Heliconweg) heeft dezelfde breedte-afmetingen, afgezien van de trottoirs. De straten De Lange Marktstraat krijgt een breedte van 12 meter, met een overgang, gevormd door een stuk met twee rijwegen van 5.80 meter breedte elk, een tussenstrook van 1 meter. Deze nieuwe verbinding is letterlijk en fi- fuurlijk gericht op de Frieslandhal, maar heeft een veel uitgebreider betekenis dan die van een verkeersweg van en naar de vee markt zou kunnen hebben. Het westen van de stad en in het bijzonder het westelijke ring wegtracé wordt dichter bij het centrum ge bracht en daarvan zal het verkeer niet al leen op de vrijdag profiteren. Al zal er in de binnenstad nog heel wat moeten gebeuren om dit profijt volledig te maken. Vlak bij de Sophialaan, waar de nieuwe weg eindigt heb ben we nog altijd, bijna als een historische curiositeit (stellig na het verdwijnen van de oude Verlaatsbrug) de Prins Hendriksbrug.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1964 | | pagina 7