Krans van flats om Europaplein vorder! Toerfietsen, Sporlfielsen, Kinderfietsen GazslU-, Soltx-, Rap-«nTypho»n bromlistsen Bella stooUrs Dit is Baens-Ein" in de vorm, die deze villa bij de verbouwing van 1886 heelt gekregen. Het meest spectaculaire bewijs voor de groei van Leeuwarden vindt men wel op het Europaplein, dat als onderdeel van de Harlingerstraatweg èn van de ringweg een soort visitekaartje van de stad is voor velen die Leeuwarden binnenkomen of ver laten. Het Europaplein is zo'n opvallend element in het nieuwe Leeuwarden, dat het niet te verontachtzamen is. Prijzen sommigen de imponerende hoogbouw, anderen spreken meesmuilend over „het stadion" en zijn niet te winnen voor de gedachte, dat modern bouwen op vele plaatsen hoog bouwen voorschrijft. Waar een en ander meer een kwestie is van appreciatie dan van bewijsbare zaken, zal het Europaplein wel een dubieuze zaak blijven, wat de waardering der Leeuwarders betreft, tot ieder er geheel aan gewend is en niet meer nadenkt over mooi of lelijk. En misschien komen dan, zeer tenslotte, deze flats nog eens op de Monumentenlijst te staan, als typische voorbeelden van het bouwen in het midden van de twintigste eeuw Dit laatste lijkt een gewaagde veronderstel ling, maar men kan nu eenmaal moeilijk bevroeden hoe het eigentijdse bouwen later zal worden gewaardeerd. Toen eeuwen ge leden de timmerluiden de trap- en klokgevels bouwden, hebben ze niet kunnen denken, dat eein ver nageslacht met zorg, vlijt, veel geld en architect Baart Jr. hun scheppingen tegen het verval zou behoeden. Ze bouwden niet voor de eeuwenlange mooiigheid, maar om het praktische nut van hun tijd te dienen. Ook in de architectuur kan men zeggen: Eerlijk duurt het langst. Zijn daarom de produkten van het bouwen van omstreeks de eeuwwisseling vogelvrij? Een voorbeeld daarvan is de villa „Baens- Ein" op hetzelfde Europaplein, die straks zal moeten verdwijnen om de hoogbouw-krans te kunnen sluiten. Ln het laatst van de vorige eeuw en het begin van deze eeuw werd het bouwen versierd met tal van weinig functio nele tierelantijnen. De eerlijkheid der bedoe lingen kwam daarbij in heit gedrang en daar om hebben we weinig consideratie met deze produkten van architectuur. Hoewel „Baens-Ein" voldoet allerminst aan de maten en verhoudingen, die wij aan vaarden als het architectonische schoonheids ideaal, maar wel is het een genoeglijk en vertederend gebouw uit een periode, die we niet uit onze architectuurgeschiedenis kunnen schrappen, zonder een hiaat te veroorzaken. Maar goed, eenheid van stijl wil ook wat ein dus zullen we de „fin-de-siècle"-romantiek straks niet meer bij Baens-Ein" kunnen vin den. Er zal, al valt nog niet te zeggen wie daarvoor gaat zorgen, een flat verrijzen van dezelfde allure als de twee die daar nu staan en de twee, die in aanbouw zijn. Tussen Bildtsestraat en Heliconweg wordt gebouwd door het Bouwbedrijf Friesland aan een woonflat met vrijstaande garages, negen bouwlagen hoog. In deze nieuwbouw begint al duidelijk tekening te komen en aan de overkant van het plein (tussen Harlinger straatweg en Leeuwerikstraat) heeft Bouw bedrijf Kats de palen in de grond zitten voor een verzorgingsflat: Het derde in Leeuwar den, na Nijlanstate en het in aanbouw zijnde Aldlanstate. DRAFBAAN Keren we nog even terug naar „Baens-Ein" en dan gaat het speciaal om de naam van deze villa. In 1840 heeft men bij de aanleg van de Marssumerdijk een deel daarvan als harddraversbaan ingericht. Het begin daar van was bij de tegenwoordige Westerpark straat (huize „De Start"), het eind dus bij „Baens-Ein". Belangrijke draverijen waren die ter gelegenheid van de voorjaarspaar denmarkt, die tot 1865 op het Zaailand werd gehouden en daarna op de Marssumerdijk; de in 1792 door magistraat en vroedschap „ter wille van de neringdoenden" ingestelde Ker- misdr averij en; ten slotte de draverij op de gedenkdag van de Slag bij Waterloo (18 juni) om ,,'s Konings prijzen" bestaande uit een gouden zweep en een gouden oorijzer. Voor 1873 werden deze prijzen beurtelings in Leeu warden en Groningen verreden, in dat jaar werden bij een bezoek van Koning Willem III aan Leeuwarden, deze prijzen elk jaar voor een draverij in Leeuwarden beschikbaar gesteld. Dit heeft geduurd tot 1892. Een gro te verandering ontstond in de drafsport, toen de wedstrijden op de korte baan werden ver drongen door de Engelse wedrennen op de lange baan. Deze konden sinds 1905 worden gehouden op de nu verdwenen Wilhelmina- baan. Terug naar het Europaplein. Bij alle bedrij vigheid daar voegt zich de bouw van de fontein, die de Coöperatieve Zuivelbank aan de stad heeft geschonken. Een nobele geste, die straks een klaterend getuigenis zal zijn van de goede verhouding tussen de gemeen te en een van de belangrijkste instellingen, die Leeuwarden als centrale vestigingsplaats heeft gekozen. niet duur, maar duurzaam. Nieuwbouw tussen Heliconweg en Bildtsestraat

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1964 | | pagina 5