BOKMA
Die jeugd
van
vroeger
LD^&IES
Doksbrug
op drift
N.V,
„DE LAATSTE
EER"
Toerfietsen,
Sportfietsen,
Kinderfietsen
WIGERSMA
HEER
ivo
HUIS
2.5.1.3.7.
WORDT ÓÓK LIDt
«ÊKs
niet duur, maar duurzaam,
dat is GAZELLE
Gazelle-, Solex-,
Rap-en Typhoon
w bromfietsen
Bella scooters
UITZONDERLIJKE KLEDING MODES EN
HOEDEN VOOR DAMES EN HEREN
VAN OUOS
SINDS 1855
NAAUW 8
Op maandag 8 december van het jaar 1760,
tussen 6 en 7 uur 's avonds, werden in Leeu
warden ernstige baldadigheden geconstateerd.
Een troepje opgeschoten jongens bleek het
voorzien te hebben op de straatlantaarns, die
met hun olielampen een zwak schijnsel ver
spreidden, dat juist voldoende was om de eer
bare burgers die op straat moesten verkeren
het rechte pad te doen gaan. Hoe gemakkelijk
immers kon men bij het ontbreken van deze
verlichting in de gracht tuimelen, dan wel ten
val worden gebracht door de onregelmatig
heden in het plaveisel en de stoepen van veler
lei breedte en hoogte?
En nu bedreven deze jongelui het kwaad de
lantaarns te doven door tegen de palen te
schoppen, ja zelis door deze palen te bescha
digen. Een duistere zaak, in de meest letterlijke
zin van het woord, maar de gemeentelijke orde
bewaarders zagen desondanks kans er licht in
te brengen.
Zo moesten de snoodaards ten stadhuize ver
schijnen, waar toen niet aileen werd bestuurd,
maar ook recht gesproken. De Edele Raad was
bijzonder verontwaardigd over het gedrag van
de knapen. Hooiddader Lammert van Erten,
vijftien jaren oud, werd veroordeeld tot vier
dagen op water en brood in het hondegat, ter
wijl de overigen drie dagen op water en brood
in hetzelfde oncomfortabele verblijf moesten
doorbrengen. Dat waren de 15-jarige Christian
Michiels, de 17-jarige Albert Jans, de 15-jarige
Hans Philippus en de 15-jarige Tjitse Aukes
van der Wal.
Het hondegat zat in de kelder van het stadhuis.
Het was een soort put waar de delinquenten
in neergelaten werden met de beperkte levens
middelen, die hun van overheidswege werden
vergund. Lammert, Christian, Albert, Hans en
Tjitse zullen daarna ongetwijfeld hebben be
seft, dat men de straatverlichting beter met
rust kon laten. Wat overigens heden ten dage
nog het geval is, al hebben we geen hondegat
meer.
De Doksbrug in de Snekertrek-
weg bij de oude spoorhaven
heeft in de nadagen van zijn
bestaan nog een merkwaardig
avontuur beleefd. Na alle auto's,
die hij in zijn leven heeft ge
dragen, was het nu zijn beurt
door auto's gedragen te wor
den. In december is de Doks
brug namelijk door een niet
voor een kleintje vervaard
transportbedrijf van zijn oude
plaats overgebracht naar de
Emmakade, waar hij bij de Al
ma Tademastraat het water van
het Nieuwe Kanaal zal over
spannen tijdens de bouw van
een nieuwe Tweede Kanaals-
brug.
Over het water schijnt zo'n
brug naar de omvang wel mee
te vallen, maar in stukken en
brokken op vrachtauto's blij
ken de proporties plotseling
aan heel andere maatstaven te
gehoorzamen. De in Groninger
land gevestigde firma Gebr.
Lommerts had het zwaarste
materiaal laten aanrukken, maar
toch bleken de brugdelen ver
vaarlijk over te bloezen op
deze waarlijk niet geringe
transportmiddelen. Knelpunten
in deze rit waren de bocht
naar de oprit van het Stephen-
sonviadukt en de overweg bij
de Pieter Stuyvesantweg, al
waar het uiterste aan stuur
manskunst en in sappig Gro
nings overgedragen manoeu
vreertechniek was vereist om
de trotse stoet kant noch wal
te doen geraken, hetgeen ge
lukte enige verkeersborden
niet te na gesproken.
De oude Doksbrug zal het in
zijn laatste levensjaren niet ge
makkelijk krijgen als tijdelijk
knelpunt in het ringwegver-
keer. We voorzien veel gemop
per en veel ergernishet wordt
helaas geen rustige oude dag.
Op onze foto's ziet u de Doks
brug op zijn oude plaats, maar
reeds in staat van onttakeling,
voorts in delen tijdens het
transport.
GROTE KERKSTRAAT 7
TELEFOON
EEN WAARDIGE VERZORGING
VAN
BEGRAFENISSEN EN CREMATIES
WM
W, Sh V*