BOKMA Die jeugd van vroeger LD^&IES Doksbrug op drift N.V, „DE LAATSTE EER" Toerfietsen, Sportfietsen, Kinderfietsen WIGERSMA HEER ivo HUIS 2.5.1.3.7. WORDT ÓÓK LIDt «ÊKs niet duur, maar duurzaam, dat is GAZELLE Gazelle-, Solex-, Rap-en Typhoon w bromfietsen Bella scooters UITZONDERLIJKE KLEDING MODES EN HOEDEN VOOR DAMES EN HEREN VAN OUOS SINDS 1855 NAAUW 8 Op maandag 8 december van het jaar 1760, tussen 6 en 7 uur 's avonds, werden in Leeu warden ernstige baldadigheden geconstateerd. Een troepje opgeschoten jongens bleek het voorzien te hebben op de straatlantaarns, die met hun olielampen een zwak schijnsel ver spreidden, dat juist voldoende was om de eer bare burgers die op straat moesten verkeren het rechte pad te doen gaan. Hoe gemakkelijk immers kon men bij het ontbreken van deze verlichting in de gracht tuimelen, dan wel ten val worden gebracht door de onregelmatig heden in het plaveisel en de stoepen van veler lei breedte en hoogte? En nu bedreven deze jongelui het kwaad de lantaarns te doven door tegen de palen te schoppen, ja zelis door deze palen te bescha digen. Een duistere zaak, in de meest letterlijke zin van het woord, maar de gemeentelijke orde bewaarders zagen desondanks kans er licht in te brengen. Zo moesten de snoodaards ten stadhuize ver schijnen, waar toen niet aileen werd bestuurd, maar ook recht gesproken. De Edele Raad was bijzonder verontwaardigd over het gedrag van de knapen. Hooiddader Lammert van Erten, vijftien jaren oud, werd veroordeeld tot vier dagen op water en brood in het hondegat, ter wijl de overigen drie dagen op water en brood in hetzelfde oncomfortabele verblijf moesten doorbrengen. Dat waren de 15-jarige Christian Michiels, de 17-jarige Albert Jans, de 15-jarige Hans Philippus en de 15-jarige Tjitse Aukes van der Wal. Het hondegat zat in de kelder van het stadhuis. Het was een soort put waar de delinquenten in neergelaten werden met de beperkte levens middelen, die hun van overheidswege werden vergund. Lammert, Christian, Albert, Hans en Tjitse zullen daarna ongetwijfeld hebben be seft, dat men de straatverlichting beter met rust kon laten. Wat overigens heden ten dage nog het geval is, al hebben we geen hondegat meer. De Doksbrug in de Snekertrek- weg bij de oude spoorhaven heeft in de nadagen van zijn bestaan nog een merkwaardig avontuur beleefd. Na alle auto's, die hij in zijn leven heeft ge dragen, was het nu zijn beurt door auto's gedragen te wor den. In december is de Doks brug namelijk door een niet voor een kleintje vervaard transportbedrijf van zijn oude plaats overgebracht naar de Emmakade, waar hij bij de Al ma Tademastraat het water van het Nieuwe Kanaal zal over spannen tijdens de bouw van een nieuwe Tweede Kanaals- brug. Over het water schijnt zo'n brug naar de omvang wel mee te vallen, maar in stukken en brokken op vrachtauto's blij ken de proporties plotseling aan heel andere maatstaven te gehoorzamen. De in Groninger land gevestigde firma Gebr. Lommerts had het zwaarste materiaal laten aanrukken, maar toch bleken de brugdelen ver vaarlijk over te bloezen op deze waarlijk niet geringe transportmiddelen. Knelpunten in deze rit waren de bocht naar de oprit van het Stephen- sonviadukt en de overweg bij de Pieter Stuyvesantweg, al waar het uiterste aan stuur manskunst en in sappig Gro nings overgedragen manoeu vreertechniek was vereist om de trotse stoet kant noch wal te doen geraken, hetgeen ge lukte enige verkeersborden niet te na gesproken. De oude Doksbrug zal het in zijn laatste levensjaren niet ge makkelijk krijgen als tijdelijk knelpunt in het ringwegver- keer. We voorzien veel gemop per en veel ergernishet wordt helaas geen rustige oude dag. Op onze foto's ziet u de Doks brug op zijn oude plaats, maar reeds in staat van onttakeling, voorts in delen tijdens het transport. GROTE KERKSTRAAT 7 TELEFOON EEN WAARDIGE VERZORGING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES WM W, Sh V*

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1965 | | pagina 5