Grote actie voor het werven van abonnees op het maandblad „Leeuwarder Gemeenschap" op het wegverkeer Brede blikfop liet rail- en ISMi 5 abonnees 7,50 15 abonnees ƒ30, 25 abonnees 50,j 100 abonnees 200,- 50 abonnees ƒ100, 11 ROYALE GELDPRIJZEN WORDEN UITGELOOFD Men ontvangt voor het aanbrengen van: Degene die tot en met 30 juni 1965 het grootste aantal, doch tenminste I JhO 50, nieuwe abonnees aanbrengt ontvangt bovendien een premie van Voorwaarde is slechts dat het abonnementsgeld ad 3,per jaar bij vooruit betaling wordt voldaan. Nadere inlichtingen ten kantore van de nv Erven Koumans Smeding, Voorstreek 103 te Leeuwarden. rotondes fraai beplante verkeersgeleiders zijn. Moeten wij hier veel van vertellen? De Beurs (recht vooruit) kent u, ook wanneer u er geen gewoonte van maakt boter, kaas, granen en aardappelen te verhandelen. We zien het autoverkeer over de Wirdumerpoorts- of Beursbrug het plein oprijden. Rechts zien we hotel De Klanderij en het is wel aardig eens te verklaren, waar de naam van dit horecabedrijf vandaan komt. Het gebouw, dat op een bevallig tierelantijnige manier de stijl van omstreeks de eeuwwisseling laat zien, is de op volger van de vroegere Nieuwe Stads Herberg, ook wel De Klanderij geheten en deze was weer in de plaats gekomen van de echte Klanderij: een gebouw, waar men het wasgoed kon kalanderen of mangelen. Daarbij behoorde een uitge breide bleekweide, die een groot deel van het Klanderijland besloeg en later is volgebouwd. Het zag er op deze plaats, vlak buiten de Wirdumerpoort (daar waar we nu het Beursgebouw vinden), dus wel heel anders uit dan nu. Mej. R. Visscher, archivaresse der gemeente Leeuwarden uit het begin van deze eeuw, vertelt daarover in haar boek „Leeuwarden van 1846 tot 1906". Omstreeks het midden van de vorige eeuw liep men, zo ver telt zij, van de Verlaatsbrug via een lommerrijke laan naar de plaats waar tot 1822 de Wirdumerpoort had gestaan. Aan het einde wendde de straatweg naar Zwolle zich naar het zuiden af, links was de vaste Wirdumerpoortsbrug, in de volksmond Thijske-Tiltje, naar burgemeester Matthijs Feenstra, die deze houten brug had doen aanbrengen. Er is ook hier in een eeuw veel veranderd Twee nieuwe panoramafoto's. De bovenste vergunt u een brede blik over het spoorwegenemplacement van het Stephensonviadukt af. Het tafereel bestaat al lang, maar het gezichtspunt is nog vrij nieuw. Minister Andriessen heeft het viadukt geopend op dezelfde dag, in september 1963, waar op de Frisiana in de Frieslandhal begon. Sindsdien is het een belangrijke schakel in onze ringweg, die aanvankelijk uit sluitend voor het gemotoriseerde verkeer in gebruik was, maar ongeveer een half jaar later, na de totale voltooiing, ook voor fietsers en voor wandelaars. De laatsten plegen op mooie zomerse zondagen niet ongaarne deze route te kiezen en speciaal voor de jeugd is het een heel vermaak de treinen van en naar Zwolle, Harlingen en Sneek/Staveren onder zich door te zien rijden. Wie de universele belangstelling van jong (en oud) voor speelgoedtreintjes kent zal zich niet ver wonderen over de interesse die dit overzichtelijke stuk spoor wegbedrijvigheid geniet. Het beeld van 120 graden blijft overigens niet tot de opstallen, de rails en het rollend mate rieel van onze N.S. beperkt, links ziet u nog een stukje indu strieterrein en rechts (aan de kant van de Julianalaan) sport- terreinen-in-aanleg, behorend bij het recreatiegebied 'tNijlan. De onderste foto brengt ons in de vertrouwde sfeer van de binnenstad en wel op het Zuiderplein, alwaar verschillende

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1965 | | pagina 11