MS Va I STRUCTUURPLAN VOOR DE BINNENSTAD VARIANT ALTERNATIEF PLAN 8 Op 6 februari heeft het katholieke nieuwsblad „Het Noorden" zich hoogst misprijzend over de periode van stilte tussen eind 1963 en begin 1965 uitgelaten: „Ergens verscholen in een lade, ligt op het Leeuwarder stadhuis het Structuurplan. Het is al weer meer dan twee jaar geleden november/december 1962 dat het plan met veel bombarie wereldkundig werd. Vrijwel in alle verenigingen is het ter tafel gebracht. Middenstandsverenigingen en ook andere standsorganisaties lieten sprekers komen en de kritiek bleef natuurlijk niet uit. Er vielen verstandige en onverstandige woorden. Er stond veel fraais zwart op wit, maar het enige, dat bij de plannen ontbrak was de tijdsfactor. En toch is dit zeer belangrijk, niet alleen voor de betrokkenen, niet alleen voor een goede coördinatie en niet alleen voor een regelmatig tempo, maar ook voor het aanzien van de binnenstad. Wie nu Leeu wardens binnenstad ziet, kan er miserabel van worden, zoveel open wonden en rotte plekken zijn er." Ach ja, wanneer men de burgerij onkundig van de plannen houdt dan maakt men zich schuldig aan geheimzinnig-doenerij, licht men de burgerij volledig in, dan is er sprake van „veel bombarie". En eisen de reacties van de burgerij een nadere en tijdrovende bezinning op allerlei details, dan wordt het plan geacht ergens ten stadhuize in een lade verscholen te liggen. Inmiddels is het gewijzigde ontwerp, met een variant, thans voor publicatie en dus voor een hernieuwde discussie beschikbaar gesteld. Het gaat uit van dezelfde grondgedachten die het eerste ontwerp kenmerkten (vandaar de aan duiding „alternatief"), maar er zijn toch wel enige ingrijpende wijzigingen aangebracht. Zo is de binnenring gehandhaafd als een verkeers weg, die het mogelijk maakt om het stadscen trum heen te rijden en zo het punt te kiezen vanwaar men, vooral te voet, in dit centrum kan doordringen. Aan de zuidkant is evenwel een verplaatsing aangebracht en wel van Zaai landRuiterskwartier naar de beide kanten van de Willemskade. Het door dit wegenvier kant omsloten stadsdeel wordt aldus vergroot en een bijkomstig voordeel is, dat in het zuid westen een eenvoudige aansluiting tot stand kan worden gebracht met de nieuwe Verlaats- brug. In het algemeen blijven de aansluitingen met de van buiten komende wegen in de hoekpun ten van het vierkant en dit is ook de reden van de geprojecteerde verplaatsing van de Vrouwenpoortsbrug in noordelijke richting. De belangrijkste aansluiting zal die uit het zui den zijn, die op het vierkant uitkomt op de plaats waar we nu de Eerste Kanaalsbrug vin den. Van dit punt is (gelijk ook in het eerste plan) een verkeersweg naar het zuiden ge dacht, die met een tunnel onder de spoorlijn naar Groningen zal doorgaan en bij het Ooster- goplein aansluiting krijgt op de Overijsselse straatweg. (Op deze afstand van het spoorweg emplacement kan, in tegenstelling tot bij de Schrans, de spoorlijn worden omhooggebracht, zodat de, op- en afritten van een tunnel een verantwoorde lengte kunnen krijgen. Een ver- keerstunnel iets ten oosten van de Schrans is met een stippellijn aangegeven. De hoogte hier van zal echter beperkt moeten blijven, zodat TADSGRACHT HARUN6ERSTRAAT WEG OLDEHOOF U STER KERKHOF HET VLIET GERECHTS SEBOUW STATION 200 m

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1965 | | pagina 8