MS
Va
I
STRUCTUURPLAN VOOR DE BINNENSTAD
VARIANT ALTERNATIEF PLAN
8
Op 6 februari heeft het katholieke nieuwsblad
„Het Noorden" zich hoogst misprijzend over de
periode van stilte tussen eind 1963 en begin
1965 uitgelaten:
„Ergens verscholen in een lade, ligt op het
Leeuwarder stadhuis het Structuurplan. Het
is al weer meer dan twee jaar geleden
november/december 1962 dat het plan met
veel bombarie wereldkundig werd. Vrijwel
in alle verenigingen is het ter tafel gebracht.
Middenstandsverenigingen en ook andere
standsorganisaties lieten sprekers komen en
de kritiek bleef natuurlijk niet uit. Er vielen
verstandige en onverstandige woorden. Er
stond veel fraais zwart op wit, maar het
enige, dat bij de plannen ontbrak was de
tijdsfactor. En toch is dit zeer belangrijk, niet
alleen voor de betrokkenen, niet alleen voor
een goede coördinatie en niet alleen voor
een regelmatig tempo, maar ook voor het
aanzien van de binnenstad. Wie nu Leeu
wardens binnenstad ziet, kan er miserabel
van worden, zoveel open wonden en rotte
plekken zijn er."
Ach ja, wanneer men de burgerij onkundig
van de plannen houdt dan maakt men zich
schuldig aan geheimzinnig-doenerij, licht men
de burgerij volledig in, dan is er sprake van
„veel bombarie". En eisen de reacties van de
burgerij een nadere en tijdrovende bezinning
op allerlei details, dan wordt het plan geacht
ergens ten stadhuize in een lade verscholen
te liggen.
Inmiddels is het gewijzigde ontwerp, met een
variant, thans voor publicatie en dus voor een
hernieuwde discussie beschikbaar gesteld. Het
gaat uit van dezelfde grondgedachten die het
eerste ontwerp kenmerkten (vandaar de aan
duiding „alternatief"), maar er zijn toch wel
enige ingrijpende wijzigingen aangebracht. Zo
is de binnenring gehandhaafd als een verkeers
weg, die het mogelijk maakt om het stadscen
trum heen te rijden en zo het punt te kiezen
vanwaar men, vooral te voet, in dit centrum
kan doordringen. Aan de zuidkant is evenwel
een verplaatsing aangebracht en wel van Zaai
landRuiterskwartier naar de beide kanten
van de Willemskade. Het door dit wegenvier
kant omsloten stadsdeel wordt aldus vergroot
en een bijkomstig voordeel is, dat in het zuid
westen een eenvoudige aansluiting tot stand
kan worden gebracht met de nieuwe Verlaats-
brug.
In het algemeen blijven de aansluitingen met
de van buiten komende wegen in de hoekpun
ten van het vierkant en dit is ook de reden
van de geprojecteerde verplaatsing van de
Vrouwenpoortsbrug in noordelijke richting.
De belangrijkste aansluiting zal die uit het zui
den zijn, die op het vierkant uitkomt op de
plaats waar we nu de Eerste Kanaalsbrug vin
den. Van dit punt is (gelijk ook in het eerste
plan) een verkeersweg naar het zuiden ge
dacht, die met een tunnel onder de spoorlijn
naar Groningen zal doorgaan en bij het Ooster-
goplein aansluiting krijgt op de Overijsselse
straatweg. (Op deze afstand van het spoorweg
emplacement kan, in tegenstelling tot bij de
Schrans, de spoorlijn worden omhooggebracht,
zodat de, op- en afritten van een tunnel een
verantwoorde lengte kunnen krijgen. Een ver-
keerstunnel iets ten oosten van de Schrans is
met een stippellijn aangegeven. De hoogte hier
van zal echter beperkt moeten blijven, zodat
TADSGRACHT
HARUN6ERSTRAAT WEG
OLDEHOOF
U STER
KERKHOF
HET VLIET
GERECHTS
SEBOUW
STATION
200 m