/TBokma Dempen is definitief - profijt is dubieus Fa.Adema's Bouwbedrijf I I ff de overweg dient te worden gehandhaafd.) Het verkeersknooppunt bij de tegenwoordige Eerste Kanaalbrug zal zo belangrijk worden, dat men hier geen beweegbare brug kan ver dragen. Gedacht wordt aan een overkluizing en daardoor zal een stremming van het scheep vaartverkeer tussen het Nieuwe Kanaal en de zuidelijke stadsgracht ontstaan. In het vervolg hierop wordt gedacht aan een demping van deze zuidelijke stadsgracht (variant alternatief plan), waardoor parkeerruimte voor 500 auto's zou ontstaan en dit is, zoals bekend, het felst omstreden punt van het plan in de raad ge worden. De meerderheid van het college van b. en w. vond het behoud van deze gracht niet essentieel voor het eigen karakter van Leeu warden, één lid (de burgemeester) bleef zich hiertegen verzetten. Afgezien wordt thans van de, in het eerste plan geprojecteerde, demping van een gedeelte van de oostelijke stadsgracht. Gehandhaafd wordt de demping van het Vliet, ter verkrijging van een goede wegverbinding met het oosten van de stad, dat in de toekomst een sterke uitbreiding zal ondergaan. Voorts is het wegenkruis door de binnenstad vervallen op veler verzoek, mag men wel zeggen. Een nadere ontsluiting voor het rijdend verkeer wordt nu met twee lussen nagestreefd, waarvan NieuwestadWirdumerdijk geen re volutionair idee vertegenwoordigt. Voorts is de lijn DroevendalKoningstraatWortelhaven EewalKleine HoogstraatPijlsteegSchoen- makersperk getrokken als tweede lus. Het knooppunt bij het stadhuis, met de verbreding van de Oude Lombardsteeg en Weerd, is der halve vervallen. Een deel van de bebouwing tussen Kleine Hoogstraat en Beyerstraat dient te verdwijnen, maar de panden van Bearda aan het Gouverneursplein en van notaris Koch aan de Grote Kerkstraat, beide om hun monumen taliteit van waarde, blijven staan. Door de verplaatsing van het wegenvierkant naar het zuiden (Willemskade) heelt het plan aan allure gewonnen, door het vervallen van de nogal drastische doorbraken voor het we genvierkant heelt het een matiging ondergaan. Zal zo het evenwicht tussen de eisen van de toekomst en het behoud van het waardevolle uit het verleden zijn gewaarborgdIn een levende stad zal men nooit met absolute, voor altijd geldende, oplossingen te maken krijgen. Maar wel lijkt hier een voor de naaste toe komst aanvaardbaar compromis te zijn bereikt. l Van ouds Wigersma sinds 1855 DAMES-EN HERENMODE NaauwB Tel.27984 Leeuwarden '/•/JVOv r De Oostergrachtswal spiegelt zich in de oostelijke stadsgracht. Diep ingrijpende maatregelen in de structuur van een oude binnenstad kunnen onher stelbare schade aanrichten. Onherstelbaar, omdat er geen terug is. In het laatst van de vorige eeuw zijn in de binnenstad grachten gedempt, met de beste bedoelingen onge twijfeld, maar volgens beginselen, die wij nu driekwart eeuw later toch wel ge neigd zijn als vandalisme op grote schaal te beschouwen. Turfmarkt en Tweebaks- markt, Nieuweburen, Wortelhaven en Eewal verloren hun charme door het verdwij nen van deze grachten en we kunnen zelfs nu niet zeggen, dat het moderne verkeer oprecht profijt trekt van wat men in het laatst van de vorige eeuw heeft misdreven. Natuurlijk heeft de stedelijke overheid in de tweede helft van de negentiende eeuw niet geredeneerd: „Laten we die grachten maar dempen, want daar zullen de eigenaren der binnenkort uit te vinden automobielen een groot gemak van ondervinden in de zestiger jaren van de volgende eeuw." Maar als b. en w. toen zulke profetische gaven hadden bezeten, dan nog hadden ze zich in het te verwachten nuttig effect deerlijk vergist. Ook met gedempte grachten leveren deze stra ten een zo beperkte bijdrage tot de oplossing van het verkeersvraagstuk, dat van ons dat dempen echt niet nodig was geweest. Maar zo'n historische vergissing leent zich niet meer voor herstel; we gaan de verdwenen grachten niet opnieuw graven. Gedane zaken nemen hier stellig geen keer. We kunnen nog iets verder teruggaan en ko men dan terecht in de eerste helft van de vo rige eeuw, toen het karakter van Leeuwarden meedogenloos werd aangetast, in het bijzonder door het slechten der wallen en het slopen van de prachtige stadspoorten. Hoe zagen de Leeuwarders dit? We hebben het oordeel van een man, die deze tijd van zeer nabij heeft meegemaakt; een man bovendien, die een grote belangstelling had voor de historie van Leeuwarden. Het is W. Eekhof, boekhandelaar en de eerste plaatselijke geschiedschrijver. In zijn tweedelige geschiedenis van Leeuwarden komen wij de volgende opmerkelijke uitspraak tegen: „En inderdaad, geene verandering had voor het uiterlijk aanzien der stad zoo groote gevolgen, en mogt zoo algemeenen bijval ver werven, dan het wegbreken van de Poorten en het slechten van de Wallen." I I f Huizumerlaan 97 - Leeuwarden - Telefoon 26938 BUNGALOWBOUW VERBOUW ONDERHOUDSWERK RIOLERINGSWERKZAAMHEDEN

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1965 | | pagina 9