/TBokma
Dempen is definitief -
profijt is dubieus
Fa.Adema's Bouwbedrijf
I I
ff
de overweg dient te worden gehandhaafd.)
Het verkeersknooppunt bij de tegenwoordige
Eerste Kanaalbrug zal zo belangrijk worden,
dat men hier geen beweegbare brug kan ver
dragen. Gedacht wordt aan een overkluizing
en daardoor zal een stremming van het scheep
vaartverkeer tussen het Nieuwe Kanaal en de
zuidelijke stadsgracht ontstaan. In het vervolg
hierop wordt gedacht aan een demping van
deze zuidelijke stadsgracht (variant alternatief
plan), waardoor parkeerruimte voor 500 auto's
zou ontstaan en dit is, zoals bekend, het felst
omstreden punt van het plan in de raad ge
worden. De meerderheid van het college van
b. en w. vond het behoud van deze gracht niet
essentieel voor het eigen karakter van Leeu
warden, één lid (de burgemeester) bleef zich
hiertegen verzetten. Afgezien wordt thans van
de, in het eerste plan geprojecteerde, demping
van een gedeelte van de oostelijke stadsgracht.
Gehandhaafd wordt de demping van het Vliet,
ter verkrijging van een goede wegverbinding
met het oosten van de stad, dat in de toekomst
een sterke uitbreiding zal ondergaan.
Voorts is het wegenkruis door de binnenstad
vervallen op veler verzoek, mag men wel
zeggen. Een nadere ontsluiting voor het rijdend
verkeer wordt nu met twee lussen nagestreefd,
waarvan NieuwestadWirdumerdijk geen re
volutionair idee vertegenwoordigt. Voorts is de
lijn DroevendalKoningstraatWortelhaven
EewalKleine HoogstraatPijlsteegSchoen-
makersperk getrokken als tweede lus. Het
knooppunt bij het stadhuis, met de verbreding
van de Oude Lombardsteeg en Weerd, is der
halve vervallen. Een deel van de bebouwing
tussen Kleine Hoogstraat en Beyerstraat dient
te verdwijnen, maar de panden van Bearda aan
het Gouverneursplein en van notaris Koch aan
de Grote Kerkstraat, beide om hun monumen
taliteit van waarde, blijven staan.
Door de verplaatsing van het wegenvierkant
naar het zuiden (Willemskade) heelt het plan
aan allure gewonnen, door het vervallen van
de nogal drastische doorbraken voor het we
genvierkant heelt het een matiging ondergaan.
Zal zo het evenwicht tussen de eisen van de
toekomst en het behoud van het waardevolle
uit het verleden zijn gewaarborgdIn een
levende stad zal men nooit met absolute, voor
altijd geldende, oplossingen te maken krijgen.
Maar wel lijkt hier een voor de naaste toe
komst aanvaardbaar compromis te zijn bereikt.
l Van ouds Wigersma
sinds 1855
DAMES-EN HERENMODE
NaauwB Tel.27984 Leeuwarden
'/•/JVOv r
De Oostergrachtswal spiegelt zich in de oostelijke stadsgracht.
Diep ingrijpende maatregelen in de structuur van een oude binnenstad kunnen onher
stelbare schade aanrichten. Onherstelbaar, omdat er geen terug is. In het laatst van de
vorige eeuw zijn in de binnenstad grachten gedempt, met de beste bedoelingen onge
twijfeld, maar volgens beginselen, die wij nu driekwart eeuw later toch wel ge
neigd zijn als vandalisme op grote schaal te beschouwen. Turfmarkt en Tweebaks-
markt, Nieuweburen, Wortelhaven en Eewal verloren hun charme door het verdwij
nen van deze grachten en we kunnen zelfs nu niet zeggen, dat het moderne verkeer
oprecht profijt trekt van wat men in het laatst van de vorige eeuw heeft misdreven.
Natuurlijk heeft de stedelijke overheid in de
tweede helft van de negentiende eeuw niet
geredeneerd: „Laten we die grachten maar
dempen, want daar zullen de eigenaren der
binnenkort uit te vinden automobielen een
groot gemak van ondervinden in de zestiger
jaren van de volgende eeuw."
Maar als b. en w. toen zulke profetische gaven
hadden bezeten, dan nog hadden ze zich in het
te verwachten nuttig effect deerlijk vergist.
Ook met gedempte grachten leveren deze stra
ten een zo beperkte bijdrage tot de oplossing
van het verkeersvraagstuk, dat van ons dat
dempen echt niet nodig was geweest. Maar
zo'n historische vergissing leent zich niet meer
voor herstel; we gaan de verdwenen grachten
niet opnieuw graven. Gedane zaken nemen
hier stellig geen keer.
We kunnen nog iets verder teruggaan en ko
men dan terecht in de eerste helft van de vo
rige eeuw, toen het karakter van Leeuwarden
meedogenloos werd aangetast, in het bijzonder
door het slechten der wallen en het slopen
van de prachtige stadspoorten. Hoe zagen de
Leeuwarders dit? We hebben het oordeel van
een man, die deze tijd van zeer nabij heeft
meegemaakt; een man bovendien, die een
grote belangstelling had voor de historie van
Leeuwarden. Het is W. Eekhof, boekhandelaar
en de eerste plaatselijke geschiedschrijver. In
zijn tweedelige geschiedenis van Leeuwarden
komen wij de volgende opmerkelijke uitspraak
tegen: „En inderdaad, geene verandering had
voor het uiterlijk aanzien der stad zoo groote
gevolgen, en mogt zoo algemeenen bijval ver
werven, dan het wegbreken van de Poorten en
het slechten van de Wallen."
I I
f
Huizumerlaan 97 - Leeuwarden - Telefoon 26938
BUNGALOWBOUW
VERBOUW
ONDERHOUDSWERK
RIOLERINGSWERKZAAMHEDEN