Ringweg bijna voltooid 1 lïti! De Groningerstraatweg bij de nieuwe ringweg wordt geasfalteerd. Hoe lang Is de ringweg? Tweede Kanaalbrug nog struikelblok'' Maandblad onder auspiciën van de Stichting „Leeuwarder Gemeenschap" 14e jaargang no. 11 november 1965 Redactie-commissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pater H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs 3,00 per jaar Giro-nummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden Omslag: OOST: Vrijheidsplein-Archipelweg- Franklinstraat-Julianastraat- overweg1,6 km ZUIDOOST: Pieter Stuyvesantweg-Ald- lansbrêge-Aldlansdyk - Oos- tergoplein2,3 km ZUIDWEST: Julianalaan - Stephensonvia- dukt-Hermesbrug 2,1 km WEST: Heliconweg-Europaplein-Va- leriusstraat-Valeriusplein 1,7 km NOORD: Dammelaan-Eebrug-P. S. Gerbrandyweg2,2 km Totaal 9,9 km Zo liet burgemeester Van der Meulen de brug over de Dokkumer Ee neer, ten teken dat het noordelijke ringweggedeelte was geopend. De opening van het noordelijke ringweggedeelte, tussen de Mr. P. J. Troel- straweg en de Groningerstraatweg, heeft op vrijdag 5 november slechts tot een simpele plechtigheid aanleiding gegeven. De burgemeester liet (officieel voor de eerste keer) de brug neer en raakte daarna, met de overige leden van het college van b. en w., terecht in een verwarde kluwen jongelieden, die niet geneigd waren de (overigens schaarse) auto riteiten voorrang te geven bij het overschrijden van de brug. Niemand vond dat erg, want het is eigenlijk wel zinvol de jeugd voorop te laten gaan, wanneer het gaat om dingen, die mede het toekomstbeeld van de stad bepalen. Het feest was ongetwijfeld grootser geweest, wanneer de gereedkoming van deze noorde lijke route de voltooiing van de gehele ring weg zou hebben meegebracht. Er mankeert niet veel meer aan, maar de nu nog in aan bouw zijnde Tweede Kanaalbrug is een ont brekende schakel van zo grote betekenis, dat men nog niet van een echte ring kan spreken. Het zal naar schatting tot midden volgend jaar duren voordat deze verbinding over het Nieuwe Kanaal gereed is. Dan zullen we dus het echte feest van de voltooiing van de ring weg kunnen vieren. Dan zullen overigens ook verschillende knelpunten in deze weg zich nog nadrukkelijker hebben afgetekend dan nu reeds het geval is. Hoe moet het in de toekomst met het Oostergoplein, waar de kruising van de Verlengde Schrans met de ringweg (Aldlans- dyk-Julianalaan) nu al tot tal van moeilijk heden aanleiding geeft? De overweg bij de Julianastraat en de Pieter Stuyvesantweg is verbreed, maar zal, mag men aannemen, in de toekomst door een ongelijkvloerse kruising worden vervangen. De verbetering van de si tuatie bij de smalle Poppeweg over het Vliet is in beginsel opgelost door de aanstaande demping van dit vaarwater. Aangenomen mag dus worden, dat er in de toekomst incidentele verbeteringen nodig zul len zijn, maar dat neemt niet weg, dat de gereedkoming van het totaal van de ringweg het grootste project in de geschiedenis van Leeuwarden tot werkelijkheid maakt. Een na oorlogs project, dat heel de stedebouwkundige ontwikkeling in deze periode heeft beïnvloed. Dat toont de plattegrond, waarop deze weg zich duidelijk en nadrukkelijk aftekent als de verbinding tussen de hoofdverkeerswegen en tussen de stadswijken rondom de oude binnen stad. Het is nuttig eraan te herinneren, dat de stads bestuurders van Leeuwarden de noodzakelijk heid van deze ringweg hebben beseft in een tijd, toen deze noodzakelijkheid zich nog lang zo duidelijk niet aftekende als nu. De explo sieve ontwikkeling van het verkeer heeft zich voltrokken tijdens de aanleg van de ringweg. Er wordt wel eens gezegd dat in Leeuwarden niets kan. Dit gebeurt dan met voorbijzien van het zeer vele, dat in Leeuwarden wel blijkt te kunnen. De ringweg is daarvan een uitstekend voorbeeld, dat van te grote betekenis is, om dat, voor zover ons bekend, geen andere stad over een dergelijke verbinding beschikt. Van het college van burgemeester en wethouders is burgemeester mr. A. A. M. van der Meulen de enige, die het gehele proces van plan tot werkelijkheid heeft meegemaakt. Meegemaakt ook in de zin van: mee tot stand gebracht in een zeer belangrijke mate zelfs. Als burge meester zal mr. Van der Meulen de voltooiing van het geheel niet meemaken, want 1 maart 1966 is de datum waarop hij met pensioen gaat. Maar desondanks zal de ringweg het symbool zijn en blijven van de twintig naoorlogse jaren, waarin hij de eerste burger van Leeu warden is geweest. De onofficiële belangstelling voor de opening van de brug over de Dokkumer Ee was zeer groot.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1965 | | pagina 3