Ringweg
bijna
voltooid
1
lïti!
De Groningerstraatweg bij de
nieuwe ringweg
wordt geasfalteerd.
Hoe lang Is de ringweg?
Tweede Kanaalbrug
nog
struikelblok''
Maandblad onder auspiciën van de
Stichting „Leeuwarder Gemeenschap"
14e jaargang no. 11 november 1965
Redactie-commissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pater H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141
Abonnementsprijs 3,00 per jaar
Giro-nummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden
Omslag:
OOST:
Vrijheidsplein-Archipelweg-
Franklinstraat-Julianastraat-
overweg1,6 km
ZUIDOOST:
Pieter Stuyvesantweg-Ald-
lansbrêge-Aldlansdyk - Oos-
tergoplein2,3 km
ZUIDWEST:
Julianalaan - Stephensonvia-
dukt-Hermesbrug 2,1 km
WEST:
Heliconweg-Europaplein-Va-
leriusstraat-Valeriusplein 1,7 km
NOORD:
Dammelaan-Eebrug-P. S.
Gerbrandyweg2,2 km
Totaal 9,9 km
Zo liet burgemeester
Van der Meulen de brug
over de Dokkumer Ee neer,
ten teken dat het noordelijke
ringweggedeelte was geopend.
De opening van het noordelijke ringweggedeelte, tussen de Mr. P. J. Troel-
straweg en de Groningerstraatweg, heeft op vrijdag 5 november slechts
tot een simpele plechtigheid aanleiding gegeven. De burgemeester liet
(officieel voor de eerste keer) de brug neer en raakte daarna, met de
overige leden van het college van b. en w., terecht in een verwarde
kluwen jongelieden, die niet geneigd waren de (overigens schaarse) auto
riteiten voorrang te geven bij het overschrijden van de brug. Niemand
vond dat erg, want het is eigenlijk wel zinvol de jeugd voorop te laten
gaan, wanneer het gaat om dingen, die mede het toekomstbeeld van de
stad bepalen.
Het feest was ongetwijfeld grootser geweest,
wanneer de gereedkoming van deze noorde
lijke route de voltooiing van de gehele ring
weg zou hebben meegebracht. Er mankeert
niet veel meer aan, maar de nu nog in aan
bouw zijnde Tweede Kanaalbrug is een ont
brekende schakel van zo grote betekenis, dat
men nog niet van een echte ring kan spreken.
Het zal naar schatting tot midden volgend jaar
duren voordat deze verbinding over het
Nieuwe Kanaal gereed is. Dan zullen we dus
het echte feest van de voltooiing van de ring
weg kunnen vieren. Dan zullen overigens ook
verschillende knelpunten in deze weg zich nog
nadrukkelijker hebben afgetekend dan nu reeds
het geval is. Hoe moet het in de toekomst met
het Oostergoplein, waar de kruising van de
Verlengde Schrans met de ringweg (Aldlans-
dyk-Julianalaan) nu al tot tal van moeilijk
heden aanleiding geeft? De overweg bij de
Julianastraat en de Pieter Stuyvesantweg is
verbreed, maar zal, mag men aannemen, in de
toekomst door een ongelijkvloerse kruising
worden vervangen. De verbetering van de si
tuatie bij de smalle Poppeweg over het Vliet
is in beginsel opgelost door de aanstaande
demping van dit vaarwater.
Aangenomen mag dus worden, dat er in de
toekomst incidentele verbeteringen nodig zul
len zijn, maar dat neemt niet weg, dat de
gereedkoming van het totaal van de ringweg
het grootste project in de geschiedenis van
Leeuwarden tot werkelijkheid maakt. Een na
oorlogs project, dat heel de stedebouwkundige
ontwikkeling in deze periode heeft beïnvloed.
Dat toont de plattegrond, waarop deze weg
zich duidelijk en nadrukkelijk aftekent als de
verbinding tussen de hoofdverkeerswegen en
tussen de stadswijken rondom de oude binnen
stad.
Het is nuttig eraan te herinneren, dat de stads
bestuurders van Leeuwarden de noodzakelijk
heid van deze ringweg hebben beseft in een
tijd, toen deze noodzakelijkheid zich nog lang
zo duidelijk niet aftekende als nu. De explo
sieve ontwikkeling van het verkeer heeft zich
voltrokken tijdens de aanleg van de ringweg.
Er wordt wel eens gezegd dat in Leeuwarden
niets kan. Dit gebeurt dan met voorbijzien van
het zeer vele, dat in Leeuwarden wel blijkt te
kunnen. De ringweg is daarvan een uitstekend
voorbeeld, dat van te grote betekenis is, om
dat, voor zover ons bekend, geen andere stad
over een dergelijke verbinding beschikt. Van
het college van burgemeester en wethouders
is burgemeester mr. A. A. M. van der Meulen
de enige, die het gehele proces van plan tot
werkelijkheid heeft meegemaakt. Meegemaakt
ook in de zin van: mee tot stand gebracht
in een zeer belangrijke mate zelfs. Als burge
meester zal mr. Van der Meulen de voltooiing
van het geheel niet meemaken, want 1 maart
1966 is de datum waarop hij met pensioen gaat.
Maar desondanks zal de ringweg het symbool
zijn en blijven van de twintig naoorlogse
jaren, waarin hij de eerste burger van Leeu
warden is geweest.
De onofficiële belangstelling voor de opening
van de brug over de Dokkumer Ee
was zeer groot.