Fa.Adema's Bouwbedrijf slhiliikrijen TROKKEN VEEL REUNIINTELLINt Huizumerlaan 97 - Leeuwarden - Telefoon 26938 BUNGALOWBOUW VERBOUW ONDERHOUDSWERK en tap. Er staat iets geheel nieuws op muzi- ien zier van opschrikken Arjen Miedema s de iblic relationsman van de Dingly Boys. erlich atelier, dat tevens een woonkamer is, Mieima, D. Tj. Hiemstra (21) en W. van der testsclders), met een bijna nationale bekend- med als krant en televisie. Met 44 werk- laardwoning Nieuweburen 42 hebben de jon- villenichudden: ook niet-academici kunnen is Dijs y's" („dat is onze artistieke naam") paald ongezellig. Origineel is het niet. Het is een kamer zoals elke jongen zich droomt. Netten aan de zoldering evenals be neden en aan de wand alle mogelijke eigen maaksels. De public relationsman geeft eer wie eer toekomt: „Acht jaar geleden kwam Van der Wal met het idee". Toen waren de Ding ly boys dus nog schooljongens. Vooral vorig jaar hebbende jon gens naam gemaakt in een Vara- uitzending, waarin hun vecht lustige activiteiten in scène wer den gezet. „Of het goede of kwade publiciteit is, kan ons niks schelen, als het maar pu bliciteit is". Hij zit op de bank in de meest gemakkelijke houding. Handen in de zakken en de voeten op het ronde tafeltje, waarop een vaasje met een paar droogbloei ers. Het gesprek komt op de eigenlijke tentoonstelling. „De „Beschouwen jullie je zelf als provo's?" Het antwoord is reso luut „nee". „Ach u weet wat het is", mijmert Arjen, „provo's roepen alleen maar „boe". Ze weten wel hoe het niet hoort, maar niet hoe het wel hoort. Al leen maar negatief dus, alhoe wel ik het een positieve kant vind, dat ze wel weten hoe het niet hoort. Dat ze daar te genaan schoppen is goed. Wij echter zijn daarnaast ook crea tief en positief bezig. Wij reage ren". Eigenlijk zijn alle mensen die ons bekritiseren provo's. Hun kritiek is een reactie op onze leefwijze maar meer niet. La ten ze zich koest houden. Wij laten hen ook met rust". Wat is dan het positieve van deze jongelui in dit afbraak huis? Ze werken af en toe en doen dan weer niets. Dit „niets doen" is echter geen „dolce far nien- te", maar schilderen, muziekma- ken en schrijven. Zij proberen op dit gebied iets te presteren. Ar jen: „Ik ben met een boek be zig dat Jan Cremer zal over treffen. Er is al veel belangstel ling voor". In welk opzicht zal het „Ik Jan Cremer overtreffen?" „In schrijftalent". En dan de toekomstige muzikale prestatie waarvan iedereen zal opschrik ken. Arjen schrijft de tekst, Van der Wal (kan geen noot lezen of schrijven) componeert en Hiem stra zingt. Twee grootse werken zitten dus nog in het vat. Met het eerste werk: de expositie zijn ze dik tevreden. De Friese Mij tot bevordering van de schil der- en tekenkunst zal zoeken naar een beter onderdak voor het drietal en één werk is al ver kocht. De prijzen van de crea ties variëren van 80 en 100 tot 600 en 1500. Les gargons Dingly willen een artistiek be grip worden. „Wij zijn nog maar net begonnen", vertelt Ar jen, wanneer hij in rood geblok te jekker hèt kledingstuk van de Dingly's de bezoeker op de steile trap naar beneden bege leidt. Pas uit dit donkere „hol" knipperen de ogen tegen het fel le zonlicht. Omdat ze weer de echte wereld zien? MARINUS DE BOER BOYS naam protest-painting is niet ge richt tegen de kunst op zichzelf, maar tegen algemeen gehuldigde ideeën, onder andere tegen het idee dat alleen academisch gevormden kunnen schilderen. Wij menen, dat we zonder vor ming wel degelijk tot prestaties kunnen komen, die we dan kun nen perfectioneren met onze er varing. Op een kunstacademie perfectioneer je alleen je aan leg. Je leert de technische kneepjes van het vak. Ik meen echter dat je een hoger peil kunt bereiken door zelfontwikkeling dan door ontwikkeling van iets dat eerst al op school in een bepaalde vorm is gegoten".

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1966 | | pagina 13