Fa.Adema's Bouwbedrijf
slhiliikrijen
TROKKEN
VEEL
REUNIINTELLINt
Huizumerlaan 97 - Leeuwarden - Telefoon 26938
BUNGALOWBOUW
VERBOUW
ONDERHOUDSWERK
en tap. Er staat iets geheel nieuws op muzi-
ien zier van opschrikken Arjen Miedema
s de iblic relationsman van de Dingly Boys.
erlich atelier, dat tevens een woonkamer is,
Mieima, D. Tj. Hiemstra (21) en W. van der
testsclders), met een bijna nationale bekend-
med als krant en televisie. Met 44 werk-
laardwoning Nieuweburen 42 hebben de jon-
villenichudden: ook niet-academici kunnen
is Dijs y's" („dat is onze artistieke naam")
paald ongezellig. Origineel is het
niet. Het is een kamer zoals
elke jongen zich droomt. Netten
aan de zoldering evenals be
neden en aan de wand alle
mogelijke eigen maaksels. De
public relationsman geeft eer
wie eer toekomt: „Acht jaar
geleden kwam Van der Wal met
het idee". Toen waren de Ding
ly boys dus nog schooljongens.
Vooral vorig jaar hebbende jon
gens naam gemaakt in een Vara-
uitzending, waarin hun vecht
lustige activiteiten in scène wer
den gezet. „Of het goede of
kwade publiciteit is, kan ons
niks schelen, als het maar pu
bliciteit is".
Hij zit op de bank in de meest
gemakkelijke houding. Handen
in de zakken en de voeten op
het ronde tafeltje, waarop een
vaasje met een paar droogbloei
ers. Het gesprek komt op de
eigenlijke tentoonstelling. „De
„Beschouwen jullie je zelf als
provo's?" Het antwoord is reso
luut „nee". „Ach u weet wat het
is", mijmert Arjen, „provo's
roepen alleen maar „boe". Ze
weten wel hoe het niet hoort,
maar niet hoe het wel hoort. Al
leen maar negatief dus, alhoe
wel ik het een positieve kant
vind, dat ze wel weten hoe
het niet hoort. Dat ze daar te
genaan schoppen is goed. Wij
echter zijn daarnaast ook crea
tief en positief bezig. Wij reage
ren".
Eigenlijk zijn alle mensen die
ons bekritiseren provo's. Hun
kritiek is een reactie op onze
leefwijze maar meer niet. La
ten ze zich koest houden. Wij
laten hen ook met rust".
Wat is dan het positieve van
deze jongelui in dit afbraak
huis? Ze werken af en toe en doen
dan weer niets. Dit „niets doen"
is echter geen „dolce far nien-
te", maar schilderen, muziekma-
ken en schrijven. Zij proberen op
dit gebied iets te presteren. Ar
jen: „Ik ben met een boek be
zig dat Jan Cremer zal over
treffen. Er is al veel belangstel
ling voor". In welk opzicht zal
het „Ik Jan Cremer overtreffen?"
„In schrijftalent". En dan de
toekomstige muzikale prestatie
waarvan iedereen zal opschrik
ken. Arjen schrijft de tekst, Van
der Wal (kan geen noot lezen of
schrijven) componeert en Hiem
stra zingt. Twee grootse werken
zitten dus nog in het vat. Met
het eerste werk: de expositie
zijn ze dik tevreden. De Friese
Mij tot bevordering van de schil
der- en tekenkunst zal zoeken
naar een beter onderdak voor
het drietal en één werk is al ver
kocht. De prijzen van de crea
ties variëren van 80 en 100
tot 600 en 1500. Les gargons
Dingly willen een artistiek be
grip worden. „Wij zijn nog
maar net begonnen", vertelt Ar
jen, wanneer hij in rood geblok
te jekker hèt kledingstuk van
de Dingly's de bezoeker op
de steile trap naar beneden bege
leidt. Pas uit dit donkere „hol"
knipperen de ogen tegen het fel
le zonlicht. Omdat ze weer de
echte wereld zien?
MARINUS DE BOER
BOYS
naam protest-painting is niet ge
richt tegen de kunst op zichzelf,
maar tegen algemeen gehuldigde
ideeën, onder andere tegen
het idee dat alleen academisch
gevormden kunnen schilderen.
Wij menen, dat we zonder vor
ming wel degelijk tot prestaties
kunnen komen, die we dan kun
nen perfectioneren met onze er
varing. Op een kunstacademie
perfectioneer je alleen je aan
leg. Je leert de technische
kneepjes van het vak. Ik meen
echter dat je een hoger peil kunt
bereiken door zelfontwikkeling
dan door ontwikkeling van iets
dat eerst al op school in een
bepaalde vorm is gegoten".