TIJD VOOR VACANTIE 11 Dit nummer van de Leeuwarder Gemeenschap verschijnt vlak voor het begin van de school- vacanties en dus wellicht ook vlak voor uw vacantie. Of bent u al geweest? Het klinkt een beetje alsof het om een dwingende plicht gaat, wanneer de vraag zo wordt gesteld. Dat plicht matige zit er trouwens wel een beetje in; wie domweg thuisblijft en wat in het voor- of achtertuintje gaat zitten, die telt niet mee, alhoewel ook daar de zon schijnt, indien zij schijnt. Over het algemeen moeten we tegenwoordig heel nodig heel ver. Duitsland en Frankrijk zijn nauwelijks meer in tel, Italië is voor het proletariaat. Griekenland begint er wat op te lijken; het is trouwens een land met een zeer oude cultuur, waarvoor men als toerist ge voelig mag zijn. Weet u wat aardig is voor een dagje in de vacantietijd? U gaat eens naar Utrecht en daar aanschouwt u op het station het vertrek der internationale treinen. Meng u tussen het pu bliek, dat nerveus en bedremmeld en zelfs ten dele de wanhoop ten prooi de komst afwacht van het „rollend materieel" dat de vacantie- gangers naar onbekende verten zal voeren, waar het volgens de folders zeer mooi is, maar waar men maar moet afwachten wat er te eten valt. Kunt u dan het gedrang en gebots en het gezeul met de veel te grote koffers met veel te veel bagage aanschouwen, wan neer de trein is gearriveerd en ziet u het be traande oog van de kennelijke kantoorjuffrouw, die het er'dan maar op heeft gewaagd, al zei moe nog zo, dat het niets gedaan is voor een meisje-alleen, dan wordt u bevangen door een gevoel van weldadige rust bij de gedachte, dat u niet mee hoeft. De ergste discriminatie van de auto is de „auto-slaaptrein". Het vierwielige motorvoer tuig kan daarop door de vacantiegangers wor den meegenomen om op de plaats van be stemming dienst te doen. Daar staat hij dan voor gek, met heel zijn rotsvaste wegligging, zijn economische top, zijn felle acceleratie, zijn vederlichte besturing, zijn ruimte voor veel benen en voor veel bagage en alles wat er verder over hem in folders en advertenties is aangeprezen. Als een invalide heeft men hem op een brancard ondergebracht. Welke ook de commerciële resultaten van deze trei nen mogen zijn, ze zijn in elk geval de triomf van het spoorbedrijf op het automobilisme In Leeuwarden brengt het hoogseizoen een gedeeltelijke ontvolking mee. Er verdwijnen meer mensen uit de stad dan dat er binnen komen. Leeuwarden is nu eenmaal geen typisch vacantiecentrum, al blijven velen hier een nachtje over op doorreis. Onder hen zijn tal van buitenlanders, die de E 10-route volgen. Het ontbreken van een camping is een extra beletsel voor een tijdelijk verblijf in of bij Leeuwarden. Aller ogen zijn op de Kleine Wie len gericht, waar inderdaad een camping is geprojecteerd. Misschien is de minister van Economische Zaken zo vriendelijk binnen af zienbare tijd af te komen met zijn subsidiërings beschikking en wanneer de gemeente dan kans ziet het geld voor dit werk te lenen (een moeilijk punt, zoals u weet) dan zouden we volgend jaar een heel eind verder kunnen zijn. Misschien zouden we dan kunnen zijn waar we naar toe willen. En als we oud-burgemeester Van der Meulen dan eens de gelegenheid gaven als eerste met zijn kampeerauto van dit terrein gebruik te maken? Het mag dan voor zijn doen belache lijk dicht bij huis zijn, maar het zou toch wel een aardig eerbetoon zijn aan de magistraat, die hard gewerkt heeft aan het Kleine Wielen- project (Mr. Van der Meulen en zijn echtge note gaan, met de kampeerwagen, op 2 juli scheep naar de Verenigde Staten om dit land van west naar oost en terug te verkennen, met een bezoek aan Mexico. Deze reis is, in materiële zin, het afscheidsgeschenk van de Leeuwarder burgerij. Het echtpaar Van der Meulen blijft vijfeneenhalve maand weg). De Piet er Stuyvesantweg met de Coöperatieve Condensfabriek, waarvan de nieuwbouw een opvallend element is

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1966 | | pagina 11