ld^ies Fa.Ademas Bouwbedrijf A 13 men, reden er treinen in Nederland. De eerste spoorlijnen werden aangelegd en geëxploiteerd door particuliere maatschappijen, die daarvoor concessies van het rijk verwierven. De be kendste daarvan (en ook de eerste) was de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij, kortweg de H.IJ.S.M. en later, toen men dat ijzeren" niet meer zo exclusief vond, de H.S.M. De stamlijn van deze maatschappij werd Amsterdam—HaarlemDen HaagRotterdam. Nog altijd spreekt men in Den Haag van het station „Hollandse Spoor", wanneer het om deze lijn gaat. De H.S.M. is later ook in Fries land doorgedrongen en wel met de lijn Stave ren—Leeuwarden (LeeuwardenSneek 1883, Sneek—Staveren 1885). Inmiddels bleek na enige tientallen jaren, dat de uitbreiding van het spoorwegnet door de activiteiten van afzonderlijke maatschappijen niet het gewenste tempo en de gewenste sprei ding meebracht. Nederland kreeg, vergeleken bij de omringende landen, een grote achter stand in de aanleg van spoorwegen. Grote delen van het land wachtten met smart op deze verkeerstechnische ontsluiting en daarom nam de regering het initiatief tot het laten aanleggen van een groot aantal lijnen: de staatsspoorwegen. Men dacht daarbij in de trant van de aanleg van straatwegen, in die zin, dat ook bij de spoorwegen de exploitatie in particuliere handen moest komen. Bij de staatsspoorwegen is dit één maatschappij ge worden: de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, kortweg de S.S. (In Den Haag herinnert hieraan de benaming „Staats spoorstation", voor het eindpunt van de lijn van Utrecht, die door de S.S. werd geëxploi teerd). Met de Staatsspoorwegen heeft Fries land te maken gehad wat de lijnen Harlingen- Leeuwarden (1863), Leeuwarden—Groningen (1866) en LeeuwardenZwolle (1868) betreft. De S.S.-lijn HarlingenLeeuwarden met het vervolg LeeuwardenGroningen was gedacht als een belangrijke internationale verbinding. Het beginpunt was Engeland, vanwaar een bootlijn naar Harlingen zou voeren. Dan kon men verder gaan met de trein door Noord- Nederland en Noord-Duitsland naar Oost-Euro pa. Van deze ambitieuze plannen is dus weinig terecht gekomen, maar wel schuilt hierin de verklaring voor het feit, dat Friesland relatief vroeg aan de beurt kwam met de aanleg van spoorwegen. Merkwaardig is, dat ook de ver binding van Leeuwarden naar Zwolle (en dus naar het centrum en het westen van het land) eerder gereed kwam, dan die van Groningen. De Leeuwarders konden van 1 september 1868 Dit is een locomotief uit de zestiger jaren van de vorige eeuw. Het machi nistenhuis ontbrak nog. De foto is gemaakt in het Spoorwegmuseum te Utrecht. van deze lijn gebruik maken, voor Groningen was de openingsdatum 1 mei 1870. Welke wijdere perspectieven ook aan de vol tooiing van de lijn van Leeuwarden naar Gro ningen verbonden mochten zijn, de opening was voor beide steden een welkome gelegen heid tot het organiseren van feestelijkheden en tot het verstevigen van de onderlinge ban den. Daarmee werd al op woensdag 30 mei begonnen: om 11.30 uur arriveerde de feest- trein uit Groningen. Luidende klokken en feest muziek vormden het welkom voor de Gronin ger genodigden, waartoe het gemeentebestuur en het provinciaal bestuur behoorden. In het stadhuis werd een lunch aangeboden en om half vier keerde de trein terug, met de Gro ninger gasten en de Friese autoriteiten, die in Groningen naar jen concert in het Sterrenbos mochten luisteren en naar een vuurwerk moch ten kijken. De dag daarna bezochten de leden van de Groninger handelsvereniging Leeuwar den, waar ze hartelijk werden ontvangen en gul onthaald. De Leeuwarder Courant van die dagen maakt gewag van „wederkeerige har telijke ontboezeming" en daar konden beide steden niet anders dan beter van worden. I'n nieuwe liet» of bromfiets staat voor U klaar! Uitsluitend de beste merken Beste service Enorme keuze U is hartelijk welkom bij Puch Typhoon en andere fabrikaten Gazelle Honda Solex R.A.P. N.^V. VOORSTREEK 65-67 - T.l 24596 Minder spectaculair was het programma voor de viering van het honderdjarig bestaan, vast gesteld voor 31 mei j.l. De gemeentebesturen van Leeuwarden en Groningen ontmoetten el kaar, omringd door genodigden van weerskan ten, te Buitenpost, waar hotel „De Roskam" de plaats van samentreffen was. Maar ook hier kon men na afloop spreken van „wederzijdse hartelijke ontboezeming", zoals u elders in dit blad kunt lezen. BUNGALOWBOUW J VERBOUW Huizumerlaan 97 - Leeuwarden - Telefoon 26938 ONDERHOUDSWERK

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1966 | | pagina 13