Broederlijk
beraad
in
Buitenpost
Hoe organiseert men het jubileum van een spoor
lijn? Men maakt daartoe gebruik van het feit dat
zo n spoorlijn, bij twee uiteinden, slechts over één
midden beschikt. Dit brengt de oplossing voor het
netelige probleem, dat men onmogelijk een der uit
einden als plaats van feestelijk samenzijn kan kie
zen, vooral niet wanneer dit Leeuwarden en Gro
ningen zijn.
Want van ouds hebben we iets tegen elkaar, als
Leeuwarders en als Groningers. Waarom dit zo is
weet niemand, evenmin als met Amsterdam en
Rotterdam, Bremen en Hamburg en zoveel andere
in eikaars buurt liggende steden. Gedeeltelijk
komen dergelijke tegenstellingen voort uit concur
rentie, er komt wat folkloristische plagerij aan te
pas en voor de rest zal het wel een uitvloeisel zijn
van het „onbekend maakt onbemind".
Daarom moet voor de relatie tussen Groningen
en Leeuwarden Buitenpost een bijzonder nut-
t'iqe uitvinding worden genoemd. Als het niet
bestond, dan zouden beide steden dit „dorp
halverwege" als ontmoetingspunt moeten
stichten. Dat hoeft dus niet meer; Buitenpost
is er en het mag er zijn, met zijn ooievaars
nest en zijn café-restaurant „De Roskam", dat
zodanig naar de eisen des tijds is ingericht,
dat men het niet meer een herberg of een
uitspanning zou durven noemen, hoe aardig
en vriendelijk deze goed-Nederlandse aandui
dingen van een horecabedrijf ook mogen
klinken.
Bovendien komen in Buitenpost de treinen
uit Groningen en Leeuwarden op vrijwel het
zelfde ogenblik samen, door een voor de
jubileumviering bijzonder prettige beschik
king van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen
(briefpapier of de N.V. Nederlandse Spoor
wegen (spoorboekje). De gasten van beide
kanten konden dus al op het rustieke perron
van Buitenpost met het verbroederen begin
nen in een gematigd-uitgelaten stemming, die
werd aangewakkerd door de verschijning van
een stationschef uit de vorige eeuw, die met
kwistige hand dienstregelingen anno 1866 uit
deelde. Bij nadere beschouwing bleek deze
chef, wanneer men hem in gedachten ontdeed
van snor en baardje, opvallend te gelijken op
een journalist, die in zijn veertiendaags blad
inderdaad veelvuldig naar de vorige eeuw
terugkeert.
Hier ontmoeten elkaar ook burgemeester
Berger van Groningen (net terug uit Ame
rika) en burgemeester Harmsma van Leeuwar
den. Beiden zijn nog te kort in functie om op
recht te kunnen meedoen aan het onderlinge
geharrewar der beide steden. Beiden zijn bo
vendien wijs genoeg om in te zien dat dit
geharrewar opmerkelijk weinig heil kan
brengen aan beide steden en aan het hele
noorden van het land. En daarvan hebben ze,
in de overvolle bovenzaal van „De Roskam
zeer duidelijk getuigd: de eis van een krach
tige en eensgezinde noordelijke samenwer
king, om uit de gemeenschappelijke verdruk
king te geraken, werd het „Leitmotif van
deze jubileumbijeenkomst, waaraan overi
gens mr. H. E. Beunke, plaatsvervangend chef
van het exploitatiedistrict Noord-Oost der
N.S. te Groningen, een voortreffelijke spoor
weg-historische bijdrage leverde. En waar
mocht dan wel ir. L. J. Biezeveld, chef exploi
tatie Noord-Oost en befaamd spoorweg-histo
ricus op dat moment zijn? zullen de insiders
vragen. De heer Biezeveld woonde op dezelfde
dag het huwelijk van zijn dochter bij; een aan
gelegenheid, die hem toch iets meer interes
seerde dan dit jubileum.
Natuurlijk is een bijeenkomst als deze de broed
plaats van veel vage, idealistische algemeen
heden, die welig tieren, vooral wanneer ze met
een feestdrankje worden besprenkeld. Beide
burgemeesters hebben heel mooi gesproken en
het Gronings-Leeuwarder gezelschap was daar
van zo onder de indruk, dat er van weerskan
ten ferm op schouders werd geslagen. Maar
het was, dachten wij, toch niet alleen een zaak
van incidenteel en onverplicht welbehagen,
daar in de warme zaal van „De Roskam Er
leefde van weerskanten (en speciaal bij de ge
meentebesturen) wel degelijk het gevoel, dat
Leeuwarden en Groningen het samen moeten
vinden, in een goede harmonie en met een
goede taakverdeling, opdat er geen vacuum
ontstaat tussen Holland en Noord-Duitsland.
Die gedachte heeft men met de retourtreinen
mee naar huis genomen. Het was misschien
wel de belangrijkste bagage, die de N_S. ooit
op de honderdjarige lijn Leeuwarden—Gronin
gen heeft vervoerd
(Zie ook pag. 12 en 13)
BIJ DE FOTO S
Links: Op het perron te Buitenpost
reikte de hoogbejaarde stationschef
F. L. S. dienstregelingen anno 1866 uit
aan de gasten uit Leeuwarden en Gro
ningen. Links burgemeester Berger
uil Groningen, rechts burgemeester
Harmsma uit Leeuwarden.
Rechts: Het Buitenposter muziekkorps
„Crescendo" bracht de genodigden
voor „De Roskam" een muzikale hul
de. Beide burgemeesters hier in de
Maandblad onder auspiciën van de
Stichting „Leeuwarder Gemeenschap
15e jaargang no. 6 juni 1966
Redactie-commissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pastoor H. W. Dijkman o.p.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141
Abonnementsprijs 3,00 per jaar
Giro-nummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden