Broederlijk beraad in Buitenpost Hoe organiseert men het jubileum van een spoor lijn? Men maakt daartoe gebruik van het feit dat zo n spoorlijn, bij twee uiteinden, slechts over één midden beschikt. Dit brengt de oplossing voor het netelige probleem, dat men onmogelijk een der uit einden als plaats van feestelijk samenzijn kan kie zen, vooral niet wanneer dit Leeuwarden en Gro ningen zijn. Want van ouds hebben we iets tegen elkaar, als Leeuwarders en als Groningers. Waarom dit zo is weet niemand, evenmin als met Amsterdam en Rotterdam, Bremen en Hamburg en zoveel andere in eikaars buurt liggende steden. Gedeeltelijk komen dergelijke tegenstellingen voort uit concur rentie, er komt wat folkloristische plagerij aan te pas en voor de rest zal het wel een uitvloeisel zijn van het „onbekend maakt onbemind". Daarom moet voor de relatie tussen Groningen en Leeuwarden Buitenpost een bijzonder nut- t'iqe uitvinding worden genoemd. Als het niet bestond, dan zouden beide steden dit „dorp halverwege" als ontmoetingspunt moeten stichten. Dat hoeft dus niet meer; Buitenpost is er en het mag er zijn, met zijn ooievaars nest en zijn café-restaurant „De Roskam", dat zodanig naar de eisen des tijds is ingericht, dat men het niet meer een herberg of een uitspanning zou durven noemen, hoe aardig en vriendelijk deze goed-Nederlandse aandui dingen van een horecabedrijf ook mogen klinken. Bovendien komen in Buitenpost de treinen uit Groningen en Leeuwarden op vrijwel het zelfde ogenblik samen, door een voor de jubileumviering bijzonder prettige beschik king van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen (briefpapier of de N.V. Nederlandse Spoor wegen (spoorboekje). De gasten van beide kanten konden dus al op het rustieke perron van Buitenpost met het verbroederen begin nen in een gematigd-uitgelaten stemming, die werd aangewakkerd door de verschijning van een stationschef uit de vorige eeuw, die met kwistige hand dienstregelingen anno 1866 uit deelde. Bij nadere beschouwing bleek deze chef, wanneer men hem in gedachten ontdeed van snor en baardje, opvallend te gelijken op een journalist, die in zijn veertiendaags blad inderdaad veelvuldig naar de vorige eeuw terugkeert. Hier ontmoeten elkaar ook burgemeester Berger van Groningen (net terug uit Ame rika) en burgemeester Harmsma van Leeuwar den. Beiden zijn nog te kort in functie om op recht te kunnen meedoen aan het onderlinge geharrewar der beide steden. Beiden zijn bo vendien wijs genoeg om in te zien dat dit geharrewar opmerkelijk weinig heil kan brengen aan beide steden en aan het hele noorden van het land. En daarvan hebben ze, in de overvolle bovenzaal van „De Roskam zeer duidelijk getuigd: de eis van een krach tige en eensgezinde noordelijke samenwer king, om uit de gemeenschappelijke verdruk king te geraken, werd het „Leitmotif van deze jubileumbijeenkomst, waaraan overi gens mr. H. E. Beunke, plaatsvervangend chef van het exploitatiedistrict Noord-Oost der N.S. te Groningen, een voortreffelijke spoor weg-historische bijdrage leverde. En waar mocht dan wel ir. L. J. Biezeveld, chef exploi tatie Noord-Oost en befaamd spoorweg-histo ricus op dat moment zijn? zullen de insiders vragen. De heer Biezeveld woonde op dezelfde dag het huwelijk van zijn dochter bij; een aan gelegenheid, die hem toch iets meer interes seerde dan dit jubileum. Natuurlijk is een bijeenkomst als deze de broed plaats van veel vage, idealistische algemeen heden, die welig tieren, vooral wanneer ze met een feestdrankje worden besprenkeld. Beide burgemeesters hebben heel mooi gesproken en het Gronings-Leeuwarder gezelschap was daar van zo onder de indruk, dat er van weerskan ten ferm op schouders werd geslagen. Maar het was, dachten wij, toch niet alleen een zaak van incidenteel en onverplicht welbehagen, daar in de warme zaal van „De Roskam Er leefde van weerskanten (en speciaal bij de ge meentebesturen) wel degelijk het gevoel, dat Leeuwarden en Groningen het samen moeten vinden, in een goede harmonie en met een goede taakverdeling, opdat er geen vacuum ontstaat tussen Holland en Noord-Duitsland. Die gedachte heeft men met de retourtreinen mee naar huis genomen. Het was misschien wel de belangrijkste bagage, die de N_S. ooit op de honderdjarige lijn Leeuwarden—Gronin gen heeft vervoerd (Zie ook pag. 12 en 13) BIJ DE FOTO S Links: Op het perron te Buitenpost reikte de hoogbejaarde stationschef F. L. S. dienstregelingen anno 1866 uit aan de gasten uit Leeuwarden en Gro ningen. Links burgemeester Berger uil Groningen, rechts burgemeester Harmsma uit Leeuwarden. Rechts: Het Buitenposter muziekkorps „Crescendo" bracht de genodigden voor „De Roskam" een muzikale hul de. Beide burgemeesters hier in de Maandblad onder auspiciën van de Stichting „Leeuwarder Gemeenschap 15e jaargang no. 6 juni 1966 Redactie-commissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pastoor H. W. Dijkman o.p. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs 3,00 per jaar Giro-nummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1966 | | pagina 3