N.V, DE LAATSTE In een aparte zaal (maar ook elders in het Fries Museum) hangen de Iraaie portretten van Adriaen van Cronenburg van Vrieslant, dat ze het leven schonk aan een tweeling. Wat is nu waar? Hen van beide feiten of geen van beide feiten? Maar het kon wel eens zijn, dat de waar heid in het midden lag. Want als de gegevens van Van Cronenburg kloppen, dan is in die Groninger gevangenis Hette van Hemmema geboren. Was hij een van een tweeling? Het stamboek van de Friese adel zegt, dat Hette een vroeg overleden zusje moet hebben gehad. Was zij dan de andere van de tweeling? Als dat waar zou zijn, dan hebben op hun manier beide geschiedschrijvers gelijk. Want er zou dan inderdaad een tweeling zijn geboren en dat is de lezing van Winsemius maar er zou in het gevang ook een kind zijn gestorven (en dat vertelt Worp van Thabor ons). Hoe het zij, Hette van Hemmema heeft de donkere jaren voor 1500 doorstaan. En hoewel er ook ver der onzekerheden zijn een an dere opvatting houdt vol, dat onze Hette in 1490 zou zijn geboren en in 1572 te Franeker is gestorven staat één ding vast: wie Hette van Hemmema was valt te zien in het Fries Museum, dank zij Van Cronenburg, een mysterieuze3un' stenaar, maar een portretterend meester. op de lijst vertelt. Er staat ook, dat Van Cronenburg het paneel in 1561 voltooide. Deze Hette zou dus geboren zijn in 1496. Een best jaar was het niet. Juist toen woedde in Friesland de verschrikkelijke strijd tussen Schieringers en Vet- kopers, welke laatste partij de Groningers te hulp had geroepen. In augustus van dat jaar trokken Vetkopers en Groningers naar Ber- likum om het Hemmemahuis te veroveren. Doeke van Hemmema was afwezig. Maar zijn vrouw, Bauck van Poppema, en zijn broer Alef waren wèl thuis en ze kon den beschikken over een legertje van vijfentwintig Friese krijgs knechten. Deze bezetting verweer de zich zo heftig, dat de aanvallers terugdeinsden. Maar ze kwamen terug om opnieuw teruggeslagen te worden. De derde keer was het echter raak. Tegen de groeiende overmacht konden de verdedigers van het Hemmemahuis niet op en begin september was het gebeurd: de Vetkopers kwamen binnen en joegen de bezetting over de kling. Stinsvrouwe Bauck van Poppema werd naar Groningen gevoerd, omdat ze zelf meegevochten had op de wal. Toch was er alle reden haar te ontzien, want Bauck van Poppema was in verwachting. Met het gevolg van dit rauwe ver haal zijn twee geschiedschrijvers bezig geweest. Worp van Thabor meldt, dat de vrouw in de gevan genis van een dood kind beviel. Winsemius vertelt in zijn Cronique dus (nog) niet. Met zijn werk daar entegen is dr. Wassenbergh veel verder gekomen. Het laat zich, zoals gezegd, verdelen in twee perioden voor 1555 en na 1560. Uit de laatste periode zijn enkele meesterstukken bekend, die zich niet in Friesland bevinden. Een mansportret (is het heel misschien Adriaen zelf?) hangt in Oslo; vier bij elkaar behorende vrouwen portretten zijn in het bezit van het Prado te Madrid, omdat ze, steeds bij elkaar, deel hebben uitgemaakt van de kunstcollecties der Spaan se koningen (en dan is er met een weer de vraag, hoe die pane len in Spanje zijn gekomen, want de geportretteerden zijn Friese vrouwen). Gelukkig behoeven we niet naar Oslo of naar Madrid, wanneer we iets van Van Cronenburg willen zien. Het Fries Museum heeft een fraaie collectie van deze meester en temidden van de geportretteer den hangt ook Hette van Hemme ma. Dat portret is zelf geen myste rie. Van Hemmema is, wie en wat hij is: een intelligente man met karakter, een besliste persoonlijk heid, bij wie de zinspreuk ,,Nie as nu" uitstekend past. En wie in dat portret een karakter herkent en in de manier van schilderen een scherp oog en een vaste hand, wil graag toegeven, dat Van Cro nenburg deze figuur voortreffelijk heeft getroffen. Hette van Hemmema is op het portret 65 jaar, zoals het opschrift BROTE KERKSTRAAT 7 TELEFOON EEN WAARDIGE VERZORGING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES NI'II H. KINGMANS

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1966 | | pagina 7