Afsluiting van het Vliet, voltooiing van de ringweg
POPPEBRUG WORDT POPPEDAM
Maandblad, onder auspiciën van de
stichting „Leeuwarder Gemeenschap
15e jaargang no. 10 oktober 1966
Redactiecommissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pastoor H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141
Abonnementsprijs 3,00 per jaar
Gironummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden
De uit 1936 daterende Poppebrug gaat verdwij
nen en wordt vervangen door een dam. De toto
is gemaakt van de wert van J. Langenberg en
Zn. aan het Zuidvliet, die straks de verbinding
met het water zal missen.
Op 31 oktober zal worden begonnen met de
afdamming van het Vliet, op de plaats, waar
nu de Poppebrug is. Er zijn twee redenen voor
het maken van deze dam. De eerste is een ver
legging van het koelwatercircuit van het Pro
vinciaal Electrisch Bedriji naar Vliet (oostelijk
van de Poppebrug), Kurkemeer, Ouddeel, Lang-
deel, Van Harinxmakanaal, Greuns, Tijnje,
Nieuwe Kanaal. De tweede reden is de aanleg
van het laatste stukje ringweg, aan weerskan
ten van de binnenkort gereedkomende nieuwe
Tweede Kanaalbrug: de Franklinstraat en de
Julianastraat. Hierbij moet de te smalle Poppe
brug wijken. Een afdamming van het Vliet zou
kunnen worden voorkomen door een bredere
brug te bouwen, maar dit is moeilijk te rijmen
met de plannen tot demping van het Vliet, die
voorlopig nog wel niet gerealiseerd zullen
worden (het Vliet staat ook op de monumen
tenlijst), maar waarmee nu uiteraard wel reke
ning dient te worden gehouden. Daar komt bij,
dat een brug veel duurder is dan een dam;
ook moet de aanwezigheid van twee beweeg
bare bruggen dicht bij elkaar in de drukke
ringweg ongewenst worden geacht. Zouden al
deze bezwaren op de koop toe worden geno
men, dan nog zou de wal van het P.E.B. het
schip keren.
Bedrijven tussen de Poppebrug en de Cam-
minghabrug zullen dus in de naaste toekomst
niet meer over het water bereikbaar zijn. Al
hoewel de gemeente niet tot schadeloosstel
ling kan worden verplicht, bestaat toch de
bereidheid samen met het provinciaal bestuur
gedupeerden hulp te bieden bij het verplaat
sen van hun bedrijven, voor zover dit onver
mijdelijk is. Zo is in enkele gevallen een voor
stel tot grondruil gedaan, waarbij gedacht
wordt aan een verplaatsing naar de industrie
terreinen. Daarbij kan nog een financiële tege
moetkoming in de kosten van de verplaatsing
van het bedrijf worden overwogen.
De ook voor de gemeente zeer onverwacht ge
komen mogelijkheid het werk te gunnen heeft
ongetwijfeld een precaire situatie voor deze
bedrijven geschapen. Van gemeentewege wordt
evenwel gesteld, dat men reeds lang op de
hoogte was van de plannen om het Vliet hier
af te dammen en bij een zo ingrijpende zaak
als een bedrijfsverplaatsing toch niet tot het
laatste ogenblik blijft wachten. Reeds op 28
juli van het vorige jaar heeft de raad besloten
tot de verbetering van de Franklinstraat, met
de afdamming van het Vliet.
Franklinstraat
Het maken van de dam in het Vliet is in één
werk aanbesteed met het verbeteren van de
Franklinstraat. De gunning is, voor een bedrag
van ƒ319.970,— verleend aan de firma A. J.
Waterlander te Heerenveen. Ook voor dit deel
van de ringweg zal zoveel mogelijk de hier
voor algemeen geldende „formule'' worden
toegepast: een geasfalteerde middenbaan van
9 meter breedte, gescheiden van de met klin
kers bestrate ventwegen van elk 5.50 meter
breedte door beplante stroken van 2.25 meter,
met aan weerskanten trottoirs van 3.50 meter
breed.
Niet overal is deze totale breedte van 31.50
meter bereikbaar. De middenbaan blijft echter
9 meter breed, maar de met rozen beplante
afscheidingen van de ventwegen worden hier
vervangen door betegelde stroken van 1 meter
breedte. De ventwegen zullen op verschillende
plaatsen tot 4 meter worden versmald en de
trottoirs krijgen een breedte, variërend van
3.50 tot 1.50 meter. Zelfs bij deze beperkte
breedte-eisen hebben verschillende particu
liere voortuintjes een verkleining te ondergaan
en hetzelfde geldt voor het terrein van het
P.E.B.
Julianastraat
Op 28 oktober zal worden aanbesteed het ver
beteren van de Julianastraat, tussen de over
weg in de spoorlijn naar Groningen en de
nieuwe Tweede Kanaalbrug. Ook de Juliana
straat zal zoveel mogelijk de gedaante van de
ringweg krijgen, met enkele beperkingen, die
door de breedte van de straat worden opge
legd. De betegelde afscheidingen tussen de
middenbaan en de ventwegen krijgen een
breedte van 1.50 meter. De trottoirs aan de
oostkant worden 3.20 meter breed.
Het moet uitgesloten worden geacht, dat de
Tweede Kanaalbrug en de aansluitende ring
weggedeelten Franklinstraat en Julianastraat
dit jaar nog gelijktijdig klaar zullen komen,
wat dan tevens de voltooiing van de gehele
ringweg betekent. De plannen waren daarop
gebaseerd, maar de van rijkswege ingestelde
beperking van de investeringen heeft helaas
een streep door deze (tijds)rekening gehaald.
De brug zal het nu winnen.
Het Vliet,
gezien van de
Camminghabrug
in de richting
van de Poppebrug.
Dit is straks het
afgesloten water
achter de dam,
die voor de
Poppebrug in de
plaats komt.