REISBRIEF
AMERIKA
§an Francisco
derde UIT
<«a*lYi'ijli4ki<l en in
Nieuwsgierigheid
Mr. A. A. M
VAN DER
MEULEN schrijft
ons
een
Na ongeveer 9500 km in Amerika gereden te hebben, zijn we sinds enkele dagen in het
Yosemite National Park, ten oosten van San Francisco, 2000 meter boven de zeespiegel,
15 km van het dichtstbijzijnde postagentschap, gevestigd in een hotel en 35 km van het
dichtstbijgelegen dorp.
Het is hier goed. De zon schijnt uit een strak-blauwe hemel. De toppen van de hoge bomen
ruisen in de wind. De dennen geuren. De chip-monkeys en de golden mantles draven
om ons heen. De mooie blauwe en zwarte gays en andere vogels tonen evenmin vrees.
Een beer, op zoek naar voedsel, ruikt 's nachts door het open portierraam.
We zullen hier nog een tijdje blijven, tenzij op deze hoogte de nachten ons te koud
worden.
Onze auto heeft ons tot dusver trouw gediend. Hij had één inzinking, maar dit was
niet zijn schuld. Verderop zullen wij ervan vertellen.
Het Yosemite (spreek uit: „Jossèmmit-
ti" met de klemtoon op de tweede letter
greep) National Park is geen park in onze
zin van dit woord, maar een natuurreser
vaat van enkele honderden vierkante kilo
meters groot, met bergen en dalen, glet-
schers, meren, rivieren en beken, bossen en
weiden. De fauna en flora vertonen vele
merkwaardigheden. Er zijn onder meer se
quoia's, bomen van meer dan 100 meter
hoog.
Chipmonkeys en golden mantles zijn kleine
knaagdieren, het midden houdend tussen een
rat en een eekhoorn. De laatste zijn iets gro
ter dan de eerste. Ze komen ook in ande
re Amerikaanse bergstreken in grote aan
tallen voor. De gay is iets kleiner dan onze
kraai.
Overweldigend natuurschoon in het Yosemite
National Park.
Maar wat had onze auto allerwege een be
langstelling! Dit type bleek in de Verenigde
Staten totaal onbekend te zijn. Er ging geen
dag voorbij, waarop ons niet gewoonlijk
meermalen werd gevraagd wat voor auto
dat toch was. De bedienden van de pomp
stations, de lokettisten bij de toegangen tot
de turnpikes (tol-autowegen), verkopers in
fruit- en limonadetentjes, voorbijgangers van
allerlei soort, een postbode, een bakker, wie
niet al. Eén lokettist („I never saw such
a thing before") liet rustig de volgende
automobilisten wachten totdat wij een eind
aan het gesprek maakten. Zijn volgende
klanten toonden geen ongeduld. Een pomp
bediende begon pas benzine te tappen nadat
zijn nieuwsgierigheid naar allerlei technische
details bevredigd was.
En dan dat geheimzinnige license-plate
(nummerbord)! In de Verenigde Staten
vermeldt het nummerbord de naam van de
staat en in Canada de naam van de pro
vincie, waarin de auto is geregistreerd. Ons
afzonderlijk NL werd niet opgemerkt of be
grepen. De letters UF op ons nummerbord
moesten dus een land aanduiden. Maar wat
voor land dan toch? Men móest dat vra
gen, tot zelfs de jongen, die ergens naast ons
in een auto van verkeerslicht tot verkeers
licht reed.
Ook de nieuwsgierigheid in het algemeen
viel ons bijzonder op. „Where do you come
from?" was een zeer vele malen gestelde
vraag, die, als men eenkeer wist, dat we
uit „Holland" kwamen, niet zelden gevolgd
werd door de vraag: „What do you do in
Holland?"
Mijn vrouw en ik gebruikten ergens de tijd,
die voor een onderhoudsbeurt van de auto
nodig was, om naar een kapper te gaan. Zijn
salon was door een schot van iets meer dan
manshoogte in twee helften verdeeld, rechts
de dames, links de heren. Hij, rond en wel
gedaan, bleek te tronen op de enige, voor
zijn klanten bestemde zetel, een krant in de
hand, een sigaar in de mond, de afgeknip
te haren van enige klanten om zich heen;
er klonk een zacht radiomuziekje; het ver
trek was air-conditioned. Nog vóór mij die
stoel zonder omklapbare zitting was
aangeboden, had mijn vrouw zich aan de
andere kant van het schot al laten uitvragen
en kreeg ik dus te horen: „And what do you
do in Holland?", waarop tot zijn, kennelijk
diepe, teleurstelling mijn antwoord kwam:
„Nothing".
Spoedig echter kreeg hij mijn verklaring
De Bay Bridge, bijna 13 kilometer lang, verbindt
San Francisco met Oakland. De brug werd vol
tooid in 1937. Op de achtergrond San Francisco.