verkeerslokaal
Verkeersonveiligheid in cijfers
Leeuwarden heeft een modern
Nieuw leven in oude
kleuterschool
blokken en ander speeltuig. In de achterste
vleugel van het gebouw kan men zien, wat
twee schenkingen van elk vijfduizend gulden
van onze Electro Blikfabriek hebben uitgericht.
Daar is een fraai en modern ingericht ver-
keerslokaal tot stand gekomen, met tribune-
gewijs opgebouwde banken aan drie zijden en
een projectiescherm, annex flannelboard, aan
de andere, tegenover een automatische dia
projector. In het midden staat, als de grootste
blikvanger, de verkeersmaquette, die alle
denkbare wegsituaties vertoont: kruisingen,
verkeerspleinen, onbewaakte overwegen, een
beweegbare brug, verkeerslichten en al zo
meer. Daartussendoor loopt een trein en er is
zelfs een rijdende electrische tram aanwezig,
mitsgaders een aantal autootjes, die langs de
hun voorgeschreven banen snellen met snel
heden, die wel wat boven de 50 kilometer per
uur liggen, de verkleiningsschaal meegerekend.
Welaan, naar zoiets fraais moet natuur
lijk gekeken worden, maar het uur is niet be
stemd voor een kennisneming van alle fraaie
dingen, die onze modelbouwers tot stand we
ten te brengen. Het gaat om de verkeersin-
structie en dit is een zaak van keihard belang
voor de jeugd, die zich temidden van het
hedendaagse verkeer moet bewegen en, men
selijkerwijs gesproken, temidden van het ver
keer van de toekomst, waarvan wij aard en
omvang slechts met enige angstgevoelens
kunnen gissen. Daarom wordt er maar kort
vrijblijvend gekeken en dan:
„Je kent dat woord ook van verkering
Aan deze zaak van hoogstpersoonlijke aard
hebben de jongens van de hoogste klassen
van de lagere school nog geen boodschap,
maar de meisjes willen wel even een kirrende
lach laten horen om te doen blijken, dat ver
kering een aangelegenheid is, waarbij ze, ge
heel onverplicht, wel eens even hebben stil
gestaan. Inmiddels is zo'n begin wel geschikt
om het ijs tussen docent en leerlingen te bre
ken; bij de eerste kennismaking ontmoeten de
jongelui nu eenmaal een geüniformeerde po
litieman en dat is iemand, aan wie men meer
gezag dan sympathie verschuldigd is, volgens
de traditionele gedragsregel. Blijkt deze poli
tieman dan bovendien in de loop van zijn ver
haal wel eens van „blauwe druiven" te spre
ken, daarmee zichzelf en zijn collega's aan
duidend, dan wil men hem voor de rest van
de les wel zeer welwillend bejegenen.
Bij die welwillendheid komt enthousiasme,
aangewakkerd door het vraag- en antwoord
spel van de heer Tak, waarbij tal van jonge
lui wel heel duidelijk op de hoogte blijken te
zijn van de regels, die ze in het verkeer veelal
De verkeersmaquette met de trammetjes, de
trein en de echte klapbrug.
met voeten treden. De onoplettenden krijgen
het dreigende vermaan: „Let nou maar op,
want als je het niet weet, dan pak ik je straks
wel op straat Daar is dan het gezag van
het politie-uniform weer.
Het lesuur verloopt allergenoeglijkst en levert
een schat van informatie op, die straks bij het
verkeersexamen van toepassing zal zijn. Het
is een groot winstpunt, dat Leeuwarden dit
verkeerslokaal rijk is geworden het ver-
keerslokaal in een school, die nog dateert uit
een tijd, toen paard en wagen alleenheersers
op de wegen waren
Dat de strijd voor de verkeersveiligheid
geen overbodige zaak is, weten wij allen.
Toch leveren cijfers hieromtrent merkwaar
dige conclusies op. De Leeuwarder politie
verschafte ons een lijstje van de aantallen
verkeersongevallen over de afgelopen ze
ven jaren, gespecificeerd naar de ernst van
de gevolgen. Het ziet er als volgt uit:
jaar
dood
zwaar
licht
schade
lich.
lich.
letsel
letsel
1960
10
99
65
699
1961
9
144
33
641
1962
11
126
34
688
1963
6
148
40
800
1964
10
146
54
811
1965
7
145
91
827
1966
12
160
96
904
Het
aantal dodelijke ongevallen vertoont
een sterke schommeling; het ongelukkige
toeval speelt hierbij nu eenmaal een grote
rol. Conclusies omtrent een stijging of da
ling als algemene lijn kan men slechts
trekken, wanneer het om grote aantallen
gaat. En inderdaad: in de rubriek „schade"
weerspiegelt zich zeer duidelijk de stijgen
de lijn, die wel met het intensiever worden
van het verkeer in verband mag worden
gebracht. Ook bij „zwaar lichamelijk let
sel" treedt een stijging op.
Een groot en aandachtig gehoor.
Hoofdagent Tak:
ver keersins truc teur
sinds enkele weken.
„Verkeer wat is dat? Dat betekent: met el
kaar omgaan. Je kent dat woord ook van ver
kering."
Hoofdagent H. Tak van de Leeuwarder ver
keerspolitie begint op deze manier zijn school
klas toe te spreken de klas, die voor een
uur verkeersles van school naar de oude
kleuterschool „De Tuinfluiter" is gekomen. De
jongelui hebben ter plaatse aan de Tuinen de
weg gevolgd door een steeg, een haveloze
gang en een binnenplein met veel op- en af
stapjes, waar een zandbak in dit seizoen ligt
te dromen van betere tijden, terwijl achter de
ramen van de zijgevel kleuters op een peda
gogisch verantwoorde wijze bezig zijn met