Een teach-in met de N.V. „DE LAATSTE EER" 2.5.1.3.7. 11 het Nederlands een lew-left De Burgerdag-bijeenkomst op 3 februari, bestemd voor de jonge kies gerechtigden, was een merkwaardig experiment. Eigenlijk is al van het begin af, kort na de oorlog, geëxperimenteerd met deze jaarlijkse bij eenkomsten, in die zin, dat op allerlei manieren is geprobeerd eerst de 23-jarigen en later de 21-jarigen belangstelling en begrip bij te brengen voor de betekenis van het door hen verworven kiesrecht en de demo cratie in het algemeen. Een mooi onderwerp, maar in de positief-op- bouwende zin nogal moeilijk om er de jeugd mee bij het hart te grij pen. Dat ligt een beetje aan de zaak zelf, het ligt ook een beetje aan de jeugd; in ieder geval is het nooit gelukt de Burgerdag-bijeenkomsten tot adembenemende hoogtepunten in het jonge mensenleven te maken. Met verontschuldiging aan hen, die bruikbare taal vinden. In het begin kwam het Politie Mu ziekkorps er aan te pas, om met Rossini en Franz von Suppé de democratie nieuw leven in te bla zen, maar alhoewel het beat-tijd- perk toen nog niet was aangebro ken, bleek deze muziek niet bij machte te zijn het oor der toe hoorders overmatig te strelen. Er zijn toen andere pogingen gedaan om het programma op te tutten en het langst heeft daarbij de film-na- de-pauze het volgehouden. Verder werden werken vertoond, die op enigerlei wijze lieten zien tot wel ke goede zaken men kan komen door het betrachten van gemeen schapszin, dan wel in welke poe len van ellende men wordt gestort wanneer de democratie verdwijnt. Daar kwamen in het algemeen heel wat jonge kiesgerechtigden op af, wellicht mede als gevolg van het feit, dat bij de uitnodigin gen twee dure, officiële entree bewijzen werden ingesloten een propagandatrucje, dat de gemeente uiteraard geen cent kostte. Het bezwaar was evenwel, dat de ci nematografie blijkbaar nooit veel brood heeft gezien in zo'n sexloze zaak als de democratie en het aan tal voor dit doel geschikte films was dan ook zeer beperkt. De jongste verandering in de pro- grammaopbouw stelde een teach- in" voor de film in de plaats. De „teach-in" is de opvolger van het forum, dat een tijdlang zeer popu lair is geweest, maar toch niet al tijd kan overtuigen, omdat het publiek niet voetstoots bereid is de uit zo'n gezelschap te voor schijn komende particuliere me ningen als het summum van wijs heid te accepteren. Het eenrich tingverkeer tussen forum en pu bliek is bij de „teach-in" vervan gen door een vrije uitwisseling van meningen, zonder dat aan een van de zaal afgescheiden groepje prominenten bij voorbaat de wijs heid in pacht wordt gegeven. Spe ciaal de jeugd moet daarvoor wel gevoelig zijn, vermits bij haar de neiging om zich eerbiedig te refe reren aan het oordeel van wijze ouderen, onder meer door twee wereldoorlogen in nog geen halve eeuw aanzienlijk is verminderd. Bovendien leek de „teach-in" het aangewezen middel om die jonge lui uit hun tent te lokken, die, hoeveel gerucht zij ook voortbren gen, moeilijk in een reguliere bij eenkomst zijn binnen te loodsen. Dat geldt in Leeuwarden voor de zogeheten „New Left", een groe pering, die deze Engelse naam blijkbaar niet in „Nieuw Links" kan veranderen, zonder zichzelf geweld aan te doen. Men heeft on getwijfeld wel eens van dit groep je wakkere ,volgelingen van de heer T. S. Hageman gehoord. Zij gingen op de stoep van de Tivoli- bioscoop zitten uit onbehagen te gen de film „Africa addio": een gratis reclame voor dit theater, omdat velen zich juist door deze demonstratie terecht geroepen voelden door eigen aanschouwing een oordeel over deze film te vor men. Dan drong een groepje New Letters de Beurs binnen om de daar verenigde volkskerstzangers krachtdadig onder het oog te bren gen, dat Kerstmis en overmatig eten onverenigbare zaken zijn een wat verkeerd geadresseerde boodschap, dachten wij toen, want juist de mensen die er behoefte aan hebben naar de Beurs te gaan om kerstliederen te zingen, hech ten blijkbaar ook andere dan culi naire waarden aan het kerstfeest. Kortom: „New Left" was al ver schillende malen „in het nieuws" geweest en het was nu op zijn minst een aardig experiment om eens te proberen of ook met deze jongelui valt te praten. Dat was de gedachte van het gemeen tebestuur en van de politieke jon gerenorganisaties, die aanvoerder Hageman hadden uitgenodigd aan de „teach-in" mee te doen. Achter hem aan kwam omstreeks acht uur een grote groep New Let ters, die weliswaar ongenode gas ten waren (de bijeenkomst was bestemd voor de 21-jarige jonge kiesgerechtigden), maar toch door loco-burgemeester Tiekstra wer den toegelaten, omdat hun posi tieve belangstelling wel op prijs mocht worden gesteld, al was het alleen maar als tegenstelling tot de erbarmelijk geringe opkomst uit de ongeveer 1400 genodigden. Werd aldus de getalsterkte van het publiek verhoogd, ook won het aan kleur en fleur. Niet alleen de lange haren, maar ook de truien en kleurige hesjes van allerlei snit brachten wat variatie in het pa troon der uiterlijke uitmonstering. Een jongeman droeg trots, als was hij een moslem, een soort fez, die hij ook in de tamelijk warme zaal niet afzette, dan was er een ten gere New Letter in een aan het begrafeniswezen ontleende lange, zwarte overjas, die hij bleef dra gen toen hij zich geroepen voelde voor de microfoon het woord te voeren (en dat deed hij zeer spits!), mitsgaders iemand, bij wie de rechterzak van zijn wambuis blijk baar door een ruwe behandeling geheel was uitgescheurd, zonder dat dit ongemak hem overigens belette zich ten overstaan van de loco-burgemeester te gedragen als of hij keurig in het zondagse pak was gestoken. Het zijn allemaal vrijmoedigheden in de uiterlijke verschijning, waarvan men niet moet wagen iets verkeerds te zeg gen, want de jeugd moet nu een maal de vrijheid hebben ook uiter lijk aan zijn gevoelens van onbe hagen en verscheurdheid uiting te geven. New Left-leader T. Hageman draagt het donkere lange haar en de dichte baard met zwier en ontleent er een peinzend uiterlijk aan, dat hem inderdaad aan een profeet doet denken, zoals de loco-burge meester constateerde. Zijn innige ernst versterkt dit beeld; lachen schijnt hij weinig en dan nog on gaarne te doen. Trouwens, het ge hele gezelschap vertoonde de grim mige somberheid, die bij dit deel van de jeugd schijnt te passen en sterk de indruk wekt, dat men de last van het leven slechts met de uiterste moeite weet te torsen. Voor olijkerds is hier blijkbaar geen plaats en dat is wel vreemd, wanneer men de heer Hageman hoort verkondigen, dat de doel stelling van New Left is op te mar cheren naar een samenleving, waar het werk door automaten wordt gedaan en de mens zich vrijelijk aan het spel kan wijden. Met zo'n mentaliteit, zo vrezen wij, wordt het dan levenslang „Mens, erger je niet". Toch was in het bijzonder de heer Hageman een goede gesprekspart ner bij de „teach-in". Zijn manier van spreken blijft natuurlijk, in overeenstemming met de groeps moraal, vrij van elk enthousiasme en leek ingegeven te zijn door de gedachte, dat hij best wat kon zeg gen, wanneer hij toch niets anders te doen had dan een „sjekje" draaien, maar zijn uiteenzettingen waren welgeformuleerd. Wat in deze wereld deugde was het ver melden niet waard, in het bijzon der was de politiek een waarde loze zaak en het enige middel om iets te bereiken was ruiten in gooien of aanverwante zaken van geweldpleging. Zijn opponenten waren in het bijzonder het jongste raadslid, de heer W. S. P. P. de Leeuw en de spreker van de avond, de heer J. Huijsen uit Delft, voorzitter van de C.H.-jongeren, die de New Left-woordvoerder er van probeerden te overtuigen, dat men toch ook langs de reguliere politieke wegen zijn opvattingen kan uitdragen en dat de politiek elk groepsgewijs ongenoegen tot een reële macht kan vormen. Maar neen, daar moest de heer Hage man toch maar niets van hebben. Hij liet het verwijt kracht te zoe ken in het isolement en als het even wil in het martelaarschap, links liggen. Alleen door provo ceren kun je wat bereiken, zei hij. Door provoceren krijg je tegen standers, en die tegenstanders zor gen er wel weer voor dat je me destanders krijgt. Dan is men eigenlijk uitgepraat en er blijft niets anders over dan de constatering, dat deze jongelui toch wel een aantal goede gedach ten hebben over de eenzijdige hang naar materiële welvaart en zovoort. Maar heeft u ooit van een beweging gehoord, die in het geheel geen goede gedachten wist aan te dragen? De New Left is tij dens de „teach-in" toch eigenlijk een nogal schimmige zaak geble ven, ondanks de royale gelegen heid, die de, in hun ogen niets waardige, politici haar hebben ge geven om zich duidelijk op te stel len en uit te spreken. 6R0TE KERKSTRAAT 7 TEIEFMN EEN WAARDIGE VERZORGING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES WORDT ÓÓK LID!

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1967 | | pagina 11