/TBokma
SMuyJT!
iffimmf
L.D^f%IES
I
-r
VERVOER
De pasvorm
zal. U
N. Y V-
WHOKKSf.
De rommelige sieer van het bodeterrein aan
de voet van de Oldehove.
„Kruip-door
kerkhoi: de
■sluip-door" op het Oldehoofster-
normale namiddagdrukte.
w.t r.,
Karakterverandering
De vrachtrijder heeft daardoor de gelegenheid
gekregen de efficiency van zijn bedrijf te ver
groten. Het „boodschaplopen" moest wel ver
vallen, wilde de lak niet duurder worden dan
de brief. En het ging ook niet langer de wa
gen renteloos een halve dag ergens in de stad
te laten staan in afwachting van de klanten,
die zich al of niet met hun pakjes zouden aan
dienen. Zakelijke belangen pleitten, bij'de ver
grote snelheid en de verhoogde vervoerscapa
citeit, voor concentratie. De situatie, dat elk
dorp zijn eigen bodedienst heeft, werd onhoud
baar en er kwamen dan ook grotere eenheden
tot stand, door samenvoeging en overneming
van bedrijven. Dit wordt duidelijk gemani
festeerd door het teruglopen van het aantal
aode- en lijndiensten. In 1958 reden er nog 183
op Leeuwarden, begin 1964 waren daar nog 122
van over en begin vorig jaar 113. Het aantal
zit nu dus nog maar weinig boven de honderd.
Maar dit betekent niet dat de intensiteit van
het goederenvervoer over de weg door middel
van deze diensten is teruggelopen. Integendeel,
naar alle oorden van Friesland en naar de be
langrijkste steden in de rest van het land
(Alkmaar en Rotterdam b.v.) rijden de vracht
auto's met een meestal dagelijkse frequentie.
Het spreekt vanzelf dat het goed functioneren
van de bode- en lijndiensten ook een groot be
lang voor de gemeente is. De hoofdstedelijke,
centrale functie van Leeuwarden brengt mee,
dat de stad niet alleen goede vervoersmoge
lijkheden voor mensen maar ook voor goede
ren moet bezitten. Nadat tot in de dertiger
jaren de standplaatsen van de vrachtrijders in
de stad verspreid waren geweest, werd in 1933
besloten het Oldehoofsterkerkhof tot bodeter
rein te bestemmen. Het plein werd geëgali
seerd en zo ontstond de situatie die we mo
menteel nog kennen. Het voordeel was dui
delijk: men kon in het vervolg alle bode- en
lijndiensten bij elkaar vinden en hoefde dus
bij het ter verzending aanbieden van goederen
niet te zoeken. Bovendien was deze centrali
satie van groot belang bij het overladen van
goederen van de ene dienst op de andere.
Op dit terrein van 8900 m2 konden de bode
diensten voor de oorlog redelijk „uit de weq",
maar in de naoorlogse jaren, toen de vracht
auto's in aantal en omvang toenamen, werd de
situatie al gauw nijpend, niet alleen op het
plein zelf, maar ook en speciaal op de aan-
voerstraten. De smalle Torenstraat kreeg het
verkeer naar het plein te verwerken en daarbij
gaat het niet alleen om de wagens van de ver
voerders, maar ook om de vele bestel- en per-
sanenauto's die goederen komen afleveren.
Verkeersopstoppingen zijn daar aan de orde
van de dag en op het Oldehoofsterkerkhof is
het verkeer inmiddels neworden tot een
,,kruip-door-sluip-door"-spelletie. Wel heeft
het Coöperatief Bodehuis de laatste jaren be
wezen een belangrijke taak te kunnen vervul
len bij het ordenen van de chaotische gang
van zaken, maar het is al lang duidelijk dat
slechts een nieuw bodeterrein een definitieve
en afdoende oplossing kan brengen.
Nieuw bodeterrein
Op 14 mei 1964 besloot de raad het bodeter
rein over te brengen naar het terrein van de
oude veemarkt. Deze vestiging zou een tijde
lijk karakter krijgen; het werd namelijk wen
selijk geoordeeld een definitieve plaats aan de
periferie van de stad te zoeken. Van deze ge
dachte is men later teruggekomen. De kosten
zouden, ook bij provisorische voorzieningen,
vrij hoog worden en inmiddels werd een ge
schikte plaats gevonden op het parkeerterrein
voor personenauto's bij de Frieslandhal. Dat
was mogelijk door een paar „meevallertjes''
met de ruimte in de omgeving van het ge
bouw. In de eerste plaats heeft men het terrein
aan de Heliconweg, tegenover de Frieslandhal,
niet de oorspronkelijke bestemming van land-
bouwwerktuigenmarkt hoeven te geven, omdat
deze handel een plaats in de hal heeft gevon
den. Dan blijkt het voor de veeauto's bestemde
parkeerterrein achter de hal nogal ruim te
zijn, zodat men daar, in geval van nood, ook
nog wel een stukje kan afsnoepen voor het
onderbrengen van personenauto's.
Nu is men bezig met het aanleggen van het
nieuwe bodeterrein aan de oostkant van het
parkeerterrein voor personenauto s bij de
Frieslandhal aan de Heliconweg, anders ge
zegd: op het achterste gedeelte van dit terrein.
Het krijgt een oppervlak van 11.750 m2 en er
wordt een gebouw op gezet waarin een goede
renloods, enkele kantoren, een cantine en
twee woningen worden ondergebracht. De
kosten van dit bodecentrum zullen ongeveer
één miljoen bedragen, waarvan de gemeente
een ton beschikbaar stelt als bijdrage in de
verplaatsingskosten. Financiële medewerking
wordt ook verleend door de benzinemaat
schappij Aral, die hier een verkooppunt voor
motorbrandstof en smeermiddelen mag vesti
gen en dit voorrecht heeft gehonoreerd met
een bijdrage van één ton in de stichtings-
kosten en een lening van 250.000 gulden tegen
de lage rente van 3 procent. Dat levert met
elkaar 450 000 gulden op en de resterende vijf
en een half ton heeft de gemeente als lening
beschikbaar gesteld aan de Coöperatieve Ver
eniging Bodehuis Leeuwarden, die het terrein
en het gebouw beheert, onder de voorwaarde,
dat ook niet-aangeslotenen er gebruik van
mogen maken.
Dit alles gebeurt, opdat u van het voorjaar
van 1968 ai uw pakje, pak, kist of krat op een
efficiënte manier ter verzending kunt aanbie
den naar alle oorden van Nederland, via het
wegtransport, dat van zo eminente betekenis
is voor het goederenvervoer.
HER.INNER.EN
AAN Uw
PREJJ/GSTE
COSTUUM
Van ouds Wigersma
sinds 1855
DAMES- EN HERENMODE
NaauwB Tel.27984 Leeuwarden
Stadgenoot en vreemdeling zullen het niet be
treuren dat het terrein van de oude veemarkt
niet voor een deel is ingericht als bodeterrein,
maar geheel als parkeerruimte beschikbaar is.
Er zijn momenteel 706 parkeervakken uitgezet,
maar op één daarvan staat, als bijzonder lang-
parkeerder, een boom. De spoorwegen wordt
dit terrein vlak bij het station als het ware „in
de schoot geworpen terwijl men elders streeft
naar kostbare voorzieningen, die het de trein
reizigers mogelijk moeten maken per auto van
huis naar station of omgekeerd te rijden.
Uw nieuwe flets of bromfiets
staat voor U klaar!
Uitsluitend de beste merken
Beste service
Enorme keuze
U is hartelijk welkom bij
Gazelle
Honda
Solex
R.A.P.
Puch
Typhoon
en andere
VOORSTREEK 65-67 - Tel 24596 fabrikaten