/TBokma SMuyJT! iffimmf L.D^f%IES I -r VERVOER De pasvorm zal. U N. Y V- WHOKKSf. De rommelige sieer van het bodeterrein aan de voet van de Oldehove. „Kruip-door kerkhoi: de ■sluip-door" op het Oldehoofster- normale namiddagdrukte. w.t r., Karakterverandering De vrachtrijder heeft daardoor de gelegenheid gekregen de efficiency van zijn bedrijf te ver groten. Het „boodschaplopen" moest wel ver vallen, wilde de lak niet duurder worden dan de brief. En het ging ook niet langer de wa gen renteloos een halve dag ergens in de stad te laten staan in afwachting van de klanten, die zich al of niet met hun pakjes zouden aan dienen. Zakelijke belangen pleitten, bij'de ver grote snelheid en de verhoogde vervoerscapa citeit, voor concentratie. De situatie, dat elk dorp zijn eigen bodedienst heeft, werd onhoud baar en er kwamen dan ook grotere eenheden tot stand, door samenvoeging en overneming van bedrijven. Dit wordt duidelijk gemani festeerd door het teruglopen van het aantal aode- en lijndiensten. In 1958 reden er nog 183 op Leeuwarden, begin 1964 waren daar nog 122 van over en begin vorig jaar 113. Het aantal zit nu dus nog maar weinig boven de honderd. Maar dit betekent niet dat de intensiteit van het goederenvervoer over de weg door middel van deze diensten is teruggelopen. Integendeel, naar alle oorden van Friesland en naar de be langrijkste steden in de rest van het land (Alkmaar en Rotterdam b.v.) rijden de vracht auto's met een meestal dagelijkse frequentie. Het spreekt vanzelf dat het goed functioneren van de bode- en lijndiensten ook een groot be lang voor de gemeente is. De hoofdstedelijke, centrale functie van Leeuwarden brengt mee, dat de stad niet alleen goede vervoersmoge lijkheden voor mensen maar ook voor goede ren moet bezitten. Nadat tot in de dertiger jaren de standplaatsen van de vrachtrijders in de stad verspreid waren geweest, werd in 1933 besloten het Oldehoofsterkerkhof tot bodeter rein te bestemmen. Het plein werd geëgali seerd en zo ontstond de situatie die we mo menteel nog kennen. Het voordeel was dui delijk: men kon in het vervolg alle bode- en lijndiensten bij elkaar vinden en hoefde dus bij het ter verzending aanbieden van goederen niet te zoeken. Bovendien was deze centrali satie van groot belang bij het overladen van goederen van de ene dienst op de andere. Op dit terrein van 8900 m2 konden de bode diensten voor de oorlog redelijk „uit de weq", maar in de naoorlogse jaren, toen de vracht auto's in aantal en omvang toenamen, werd de situatie al gauw nijpend, niet alleen op het plein zelf, maar ook en speciaal op de aan- voerstraten. De smalle Torenstraat kreeg het verkeer naar het plein te verwerken en daarbij gaat het niet alleen om de wagens van de ver voerders, maar ook om de vele bestel- en per- sanenauto's die goederen komen afleveren. Verkeersopstoppingen zijn daar aan de orde van de dag en op het Oldehoofsterkerkhof is het verkeer inmiddels neworden tot een ,,kruip-door-sluip-door"-spelletie. Wel heeft het Coöperatief Bodehuis de laatste jaren be wezen een belangrijke taak te kunnen vervul len bij het ordenen van de chaotische gang van zaken, maar het is al lang duidelijk dat slechts een nieuw bodeterrein een definitieve en afdoende oplossing kan brengen. Nieuw bodeterrein Op 14 mei 1964 besloot de raad het bodeter rein over te brengen naar het terrein van de oude veemarkt. Deze vestiging zou een tijde lijk karakter krijgen; het werd namelijk wen selijk geoordeeld een definitieve plaats aan de periferie van de stad te zoeken. Van deze ge dachte is men later teruggekomen. De kosten zouden, ook bij provisorische voorzieningen, vrij hoog worden en inmiddels werd een ge schikte plaats gevonden op het parkeerterrein voor personenauto's bij de Frieslandhal. Dat was mogelijk door een paar „meevallertjes'' met de ruimte in de omgeving van het ge bouw. In de eerste plaats heeft men het terrein aan de Heliconweg, tegenover de Frieslandhal, niet de oorspronkelijke bestemming van land- bouwwerktuigenmarkt hoeven te geven, omdat deze handel een plaats in de hal heeft gevon den. Dan blijkt het voor de veeauto's bestemde parkeerterrein achter de hal nogal ruim te zijn, zodat men daar, in geval van nood, ook nog wel een stukje kan afsnoepen voor het onderbrengen van personenauto's. Nu is men bezig met het aanleggen van het nieuwe bodeterrein aan de oostkant van het parkeerterrein voor personenauto s bij de Frieslandhal aan de Heliconweg, anders ge zegd: op het achterste gedeelte van dit terrein. Het krijgt een oppervlak van 11.750 m2 en er wordt een gebouw op gezet waarin een goede renloods, enkele kantoren, een cantine en twee woningen worden ondergebracht. De kosten van dit bodecentrum zullen ongeveer één miljoen bedragen, waarvan de gemeente een ton beschikbaar stelt als bijdrage in de verplaatsingskosten. Financiële medewerking wordt ook verleend door de benzinemaat schappij Aral, die hier een verkooppunt voor motorbrandstof en smeermiddelen mag vesti gen en dit voorrecht heeft gehonoreerd met een bijdrage van één ton in de stichtings- kosten en een lening van 250.000 gulden tegen de lage rente van 3 procent. Dat levert met elkaar 450 000 gulden op en de resterende vijf en een half ton heeft de gemeente als lening beschikbaar gesteld aan de Coöperatieve Ver eniging Bodehuis Leeuwarden, die het terrein en het gebouw beheert, onder de voorwaarde, dat ook niet-aangeslotenen er gebruik van mogen maken. Dit alles gebeurt, opdat u van het voorjaar van 1968 ai uw pakje, pak, kist of krat op een efficiënte manier ter verzending kunt aanbie den naar alle oorden van Nederland, via het wegtransport, dat van zo eminente betekenis is voor het goederenvervoer. HER.INNER.EN AAN Uw PREJJ/GSTE COSTUUM Van ouds Wigersma sinds 1855 DAMES- EN HERENMODE NaauwB Tel.27984 Leeuwarden Stadgenoot en vreemdeling zullen het niet be treuren dat het terrein van de oude veemarkt niet voor een deel is ingericht als bodeterrein, maar geheel als parkeerruimte beschikbaar is. Er zijn momenteel 706 parkeervakken uitgezet, maar op één daarvan staat, als bijzonder lang- parkeerder, een boom. De spoorwegen wordt dit terrein vlak bij het station als het ware „in de schoot geworpen terwijl men elders streeft naar kostbare voorzieningen, die het de trein reizigers mogelijk moeten maken per auto van huis naar station of omgekeerd te rijden. Uw nieuwe flets of bromfiets staat voor U klaar! Uitsluitend de beste merken Beste service Enorme keuze U is hartelijk welkom bij Gazelle Honda Solex R.A.P. Puch Typhoon en andere VOORSTREEK 65-67 - Tel 24596 fabrikaten

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1967 | | pagina 13