%s iWriSMrstar, r* t/reei ,e 1917-1918 a»» kon,ngln vmi£S #iï 8 a a In het warmtecentrum wordt U Warmtewijzer warmtecentrum Friesland nv Van ouds Wigersnra Sinds 1855 DAMES- EN HERENMODE NoauwS Tel.27984 Leeuwarden stok en de sabel, er werd met stenen naar de dienaren van de overheid geworpen en ver schillende winkelruiten sneuvelden. Op 29 december vaardigde burgemeester Van Harinxma een samenscholingsverbod uit, „ter voorkoming van stoornis der openbare orde in de gemeente Leeuwarden". Het was verboden met meer dan vijf personen bijeen te zijn op de openbare weg. Op 2 januari 1893 nodigde de burgemeester de ingezetenen beleefd uit zich s avonds niet nodeloos op de openbare weg te gegeven en de politie niet door nieuwsgierig heid te belemmeren. Aan deze beleefde uit nodiging werd de waarschuwing toegevoegd, dat ieder de gevolgen van zijn „handelingen! met het voorenstaande in strijd" had te dragen. Het was toen echter al veel rustiger in de stad geworden. De onrust ebde weg en de vraag die ons bezig houdt is, of deze onrust in de stad alleen het baldadige gedrag van een groep op geschoten jongens als achtergrond had. Op verschillende plaatsen in Friesland kwamen ongeregeldheden voor en ter beteugeling daar van werden militairen uit Leeuwarden ingezet. Het was winter en er heerste een grote ar moede. Ontevredenheid over de werkverschaf fing bracht velen in opstand. De „burgerlijke" Leeuwarder Courant uit die dagen had aan het sociale aspekt van de ongeregeldheden geen boodschap, maar een tipje van de sluier wordt opgelicht, wanneer we uit deze krant vernemen ,onoeeu". der 9earresteerde jongelui op 1 mei "'J een betoging in Huizum, tot verzet tegen de politie had aangespoord. Die betoginq werd door de toen jonge socialistische bewe ging georganiseerd en bracht acht- tot tien duizend mensen samen op een stuk land bij de bchrans, waar onder anderen Domela Nieuwen- huis sprak. Na de samenkomst trok men de stad in, waar zich op verschillende plaatsen relletjes voordeden. Het kleine nieuws van de jaarwisseling 1892— 1893. Terwijl op 28 december een woelige menigte de stad op stelten zette, vergaderde de vereniging „Nijverheid" om te luisteren naar dr. B. Bleekrode, leraar aan de H.B.S. te Den Haag, die een boeiende voodracht hield over het onderwerp: „De concurrentie van het elektrisch licht". De spreker maakte in het bij- zonder gewag van het gas-gloeilicht, dat ook hier reeds door velen wordt gebruikt. Voor zitter A. Bloembergen Ezn. bracht hem hartelijk dank en betrok in zijn waardering ook de firma L. van Dam en Zoonen, die in de pauze een bijzonder grote olifantstand vertoonde, bestemd voor de vervaardiging van pianotoetsen. Op nieuwjaarsdag werd in de concertzaal Ami- citia een groot concert gegeven door het Tyro- ler Gezelschap onder leiding van Frits Clüngel en Emil Harpet. De muzikanten kwamen uit het Zillerthal en traden op in nationaal costuum. Op 4 januari kon kunstminnend Leeuwarden terecht in de Harmonie, alwaar het gezelschap van Willem van Zuylen een opvoering gaf van „De Reis naar Turkije", een blijspel in drie be drijven van Friese en Muller. De voorstelling was alleen toegankelijk voor leden van de Harmonie en hun introducés. Aan de trein was men inmiddels gewend ge raakt, maar soms gebeurden er vreemde din gen met het ijzeren paard. Zo met trein 65, op nieuwjaarsdag om 11.13 uit Meppel naar Leeu warden vertrokken. Bij het in volle vaart pas seren van het station Oudeschoot bij Heeren veen sprong de wielband van -een der drijf- wielen en de stukken vlogen de stationschef, die op het perron stond, om de oren, gelukkiq zonder hem te raken. Er zat wel kracht achter die wegspringende stukken ijzer, want een deel van de wielband sloeg de ketel lek. Water en stoom spoten naar buiten, tot grote schrik van de reizigers. Door een andere locomotief ge trokken, kwam de trein met twee uur vertra ging in Leeuwarden aan. Machinist Kuipers en leerling-machinist Zondervan verdienden en kregen lof voor hun manmoedig optreden. De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoor wegen had met meer ongemakken te kampen ïn deze dagen. Op oudejaarsdag was van de zelfde trein, maar dan van Meppel naar Gro- ni.K-e?'-,het middelste rijtuig omgevallen, waar schijnlijk door het opvriezen van een wissel Er waren geen slachtoffers. Ook anderzins had men veel te lijden van de winterkou, maar op 31 december liep een door alcohol verhit man op de Voorstreek met een mes te zwaaien. Hij werd door de politie op een handkar naar het bureau gebracht. ?oei7ja,or^iSSeli^9- Vfn vijftig jaar 9eleden, 1917—1918, viel in de slotfase van de eerste wereldoorlog. Het werd duidelijk, dat de qrote strijd niet lang meer kon duren. In het oosten was praktisch een eind gekomen aan de vijan delijkheden; in Brest-Litofsk werd over vrede onderhandeld tussen de Duitsers en de nieuwe door de revolutie aan het bewind gekomen' Russische regering. Het westelijk front bood' nog altijd het troosteloze beeld van de loop gravenoorlog. Aanvallen kostten duizenden mensenlevens en leverden een geringe terrein winst op, wanneer ze althans iets opleverden. De Duitsers hadden hun pogingen opgegeven om Engelse steden met zeppelins te bombar deren. Aanvankelijk hadden deze vluchten wel enig resultaat, maar de Engelsen leerden het schieten op doelen in de lucht steeds beter en de grote, logge, met brandbaar waterstofgas gevulde balonnen gingen, de een na de ander als laaiende fakkels onder. Maar onder de druk van de oorlogsinspanningen was het vliegtuiq tot verdere ontwikkeling gebracht en deze ranke luchtvaartuigen namen de taak over van de onhandelbare luchtschepen. In Vlissingen werd een luchtbeschermingsdienst, onder lei ding van de commissaris van politie ingesteld, want herhaaldelijk kwamen bommen neer op ons neutrale grondgebied. De Leeuwarder Cou rant noemde het bombarderen uit vliegtuigen en het torpederen van schepen door duikboten walgelijke aspekten van de oorlogvoering. Er heerste schaarste aan voedingsmiddelen en alle andere voor het levensonderhoud noodza kelijke dingen. Boeren moesten het grasland scheuren om het voor de akkerbouw geschikt te maken. De meesten vertoonden daarbij niet een overmaat aan ijver. Burgemeester Patijn stelde de maximum-prijs in de kleinhandel voor cacao op 4,40 per kilogram. Kinderen beneden een jaar kregen een aanvullend bloemrantsoen op een speciale bonkaart. De geldigheid der bonnen van de koffie- en theekaart werd ver lengd, omdat de aanvoer stagneerde door de door de vorst gestremde scheepvaart. Gevraagd werd een agent voor de verkoop van koffie- surrogaat. Het was hartje winter en er werd druk geschaatst, vooral op de baan van de Zuiderplein 35. Leeuwarden - Tel. 26041 SHV energiegroep

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1967 | | pagina 8