:;:rr sr-
Deining in de binnenstad
over liet verkeer
Rijerije, rije met een wagentje
Ij
Er d. laatste tijd veet gemurmureerd ia de btnueustad - .udlvldueel en c.Uec-
en de ruimte om stil te staan veelal in het geheel n.et aanwez.g.
Wat moest er nu eigenlijk gebeuren? We zou
den tot enig samenspel moeten geraken en
daarbii afstand dienen te doen van ons
meende recht op prioriteit. Dat klinkt wat mo-
SXnd maa? het is wel de kern van het
W^ontmoeten dagelijks in de smaile straten
van de binnenstad de opstoppingen, die door
ladende of lossende vrachtauto s worden ver
oorzaakt. Meteen beginnen de daarachter tot
stilstand gedwongen automobilisten met hun
claxons aan een integrale uitvoering van de
Symfonie van de Verontwaardiging en het
Ongeduld, een opmerkelijk a-tonaal muziek
werk met veel ruimte voor solistische imp o-
visaties. Wat is de inspirerende kracht achter
deze muzikale uitingen? Het is de rotsvaste
overtuiging bij ieder, dat hij meer haast heeft
dan de ander. De geroutineerde vraditaidto
chauffeur laat zich hierdoor in het geheel met
meer opwinden en blijft rustig ^yn zaken if-
werken. Reageert hij wel, dan wordt hij door
zo n pesterige klaksonfonie eerder bewogen tot
een pesterige contraprestatie in de vorm van
een langzaamaanactie dan tot extra spoed.
Oud-burgemeester Van der Meulen, die het
Amerikaanse continent met zijn woonauto heeft
doorkruist en daar dus heel wat verkeerserva-
ring heeft opgedaan, vertelde ons, dat deze
uitingen van geprikkeldheid in de Verenigde
Staten veel minder voorkomen dan hier. zajn
in Amerika onbekende auto, met de voor de
Amerikanen onbekende kentekenen, trok daar
nogal wat bekijks en hij had daarover heel wat
vraqen te beantwoorden. Gebeurde dit bijvoor
beeld bij de toegang tot een camping, dan
vormde zich achter hem een file, die in het
geheel geen hoorbare tekenen van ongeduld
vertoonde. Dat was, zo vond mr. Van der Meu
len, een opmerkelijk verschil met hier; een
kenmerk van een grotere volwassenheid in de
gedragingen der weggebruikers.
We knipten het volgende „gehoord en gezien -
berichtje uit de Leeuwarder Courant van
14 februari:
DOOR MIDDEL VAN gele krijtstippen worden op het
ogenblik parkeerders in blauwe zone betrapt, die zon
der aan het verkeer deel te nemen op hun plaatsje
blijven staan en parkeerschijf even verzetten. Kin
derachtige methode, vinden sommige aanwoners van
blauwe zone. Stipjes op band en op trottoir moeten
corresponderen, anders onherroepelijk een bon. Zijn
mensen, die al twintig tot dertig bekeuringen hebben,
soms voor een uur overschrijding van de parkeertijd
(en dat neem je natuurlijk.soms voor drie minuten.
Het is stellig reuze aardig, dat de Leeuwar
der Courant de klandestiene langparkeerders
even waarschuwt tegen deze „kinderachtige
methode". Men moet er nu niet alleen aan den
ken de schijf te verdraaien, maar ook een paar
centimeter voor- of achteruit te rijden. De
moeilijkheid is echter, dat men dit laatste
meestal niet aan het winkelmeisje of aan de
jonqste bediende kan overlaten. En daardoor
wordt de zaak toch weer wat minder kinder-
Bif de politie komen over de blauwe zone twee
soorten klachten binnen, die elkaar volledig
opheffen. De eerste groep klagejs bestaat uit
nijvere middenstanders, die tot hun schade en
ergernis constateren, dat de voor hun clien
tèle bestemde parkeerruimte hele dagen in be-
slaq wordt genomen door naburige autobezit
ters die elke anderhalf uur de schijf ver
draaien. „Wat doen we met een blauwe zone,
wanneer de politie daar niet scherp op let.
roepen zij verbitterd uit.
De tweede groep bestaat uit mensen, die op
zettelijk of per ongeluk (zoek dat maar eens
uit!) de spelregels van de blauwe zone over
treden en een briefje onder de ruitenwisser
hebben aangetroffen. Zij roepen verontwaar
digd: „Heeft de politie niks anders te doen dan
op zulke dingen te letten?"
En meestal hebben ze dan ook wel iets bij de
hand, waar de politie maar eens beter op moest
letten. Dat zijn doorgaans dingen, waardoor ze
zichzelf qeschaad voelen.
Eigenlijk zou de politie die blauwe zone maar
het beste blauw-blauw kunnen laten
Maandblad, onder auspiciën van de
stichting „Leeuwarder Gemeenschap
17e jaargang no. 2 - februari 1968
Redactiecommissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pastoor H. W. Dqkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141
Abonnementsprijs 3,00 per jaar
Gironummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden
BIJ DE OMSLAGFOTO.
Hoera, we hebben een prijs!" Enthou
siaste schoolzwemmers verlaten het stad
huis op 18 januari, na de uitreiking van
de prijzen van deze, door Volksonderwijs
georganiseerde, wedstrijden.
De collectieve noodkreten komen van de win
keliers, die zich straalsgewijs hebben verenigd
en zeer ongelijksoortige opvattingen blijken te
hebben over het nut van de wandelzone Een
interessant twistpunt, dat in eik geval he
voordeel heeft, dat Voorstreek, Kelders en
Over de Kelders (en nu ook de Brol en de
Groentemarkt) voortdurend „in het nieuws
zijn Deze belangstelling zal ongetwijfeld sti
mulerend werken op het daar gevestigde za
kenleven en op grond van deze overweging
verdient het oprichten van nog meer actie-
en reactiecomité's hartelijk aanbeveling.
We laten de kwestie van de wandelzone zelf
maar buiten beschouwing. Er is iets voor en
er is iets tegen en er zal naar ons gevoel in
de toekomst steeds meer voor en steeds min
der teqen zijn.
Merkwaardig vinden we wel het verzet, dat
speciaal uit het Naauw is opgeborreld tegen
het toevoegen van de Brol aan de wandelzone,
waardoor 'dit parkeerpleintje verloren is ge-
qaan. Dat scheelt op zaterdagen zestien par
keerplaatsen een geringe, maar natuurlijk
niet te verwaarlozen teruggang. Toch lijkt ons
de angst voor zakelijke schade overdreven.
Laten we maar eens een gedachtenbepalende
berekening maken. Op elk ogenblik staan op
de Brol zestien auto's. Dat zijn zestien klanten;
misschien een paar meer, omdat man en vrouw
soms gescheiden inkopen doen. In een royale
bui maken we er dus twintig klanten van. Deze
klanten zullen ergens in de buurt van de Brol
inkopen gaan doen. Ze komen dus terecht in
zaken op de Kelders, op Over de Kelders een
stuk Voorstreek, het Naauw, de Peperstraat,
de Grote Hoogstraat.... wat betekenen over
dat grote aantal winkels die twintig klanten?
Maar bovendien: hoevelen zetten hun auto op
de Brol om gewoon eens even in de binnen
stad rond te kijken, zonder plannen om iets te
kopen? We zouden van die twintig klanten
dus eigenlijk weer een paar moeten aftrekken,
maar u weet het: we zijn in een royale bui en
laten het maar zo. Wel verdient aantekening,
dat deze laatste parkeerders niet gauw even
hun inkoop doen en dan weer van het parkeer
terrein verdwijnen. Ze zullen in veel gevallen
de hun toegemeten anderhalf uur wel ui -
Nu"moeten we dit aantal van twintig auto's
vergelijken met de nauwelijks te schatten be
hoefte aan parkeerruimte in dit deel van de
binnenstad. Buiten alle getallen om kunnen
we wel van een enorme wanverhouding sPrf"
ken en dit betekent, dat niemand in gemoede
kon verwachten, dat hij zijn auto kwijt kan op
de Brol op het moment, dat dit hem schikte.
En dat is het nu juist waar het bij zo n parkeer
terrein voor het winkelende publiek om gaat.
Men kan met een auto niet zijn beurt af
wachten.
\\rje tot voor kort naar de binnenstad reed kon
op zaterdag nauwelijks verwachten, dat hij
parkeerruimte op de Brol zou vinden;
wie nu naar de binnenstad rijdt kan met meer
op de Brol terecht, omdat dit plein tot de wan
delzone behoort.
Vroeqer kon de massa der klanten hier niet
terecht, omdat de Brol vol was, nu kan niemand
van de klanten hier meer terecht, omdat de
Brol voor het verkeer is afgesloten Het ver
schil is op elk ogenblik zestien auto s, terwijl
het aantal klanten op elk ogenblik in dit druk
ke winkelcentrum honderden moet zijn om
de zaken commercieel draaiend te houden.
Daar komt nog iets bij. We hebben het hier
steeds gehad over zestien auto's van bezoekers
van de binnenstad. Maar in de protestvergade
ring van winkeliers van het Naauw maakte
een der aanwezigen van het hem door de voor
zitter gegeven woord gebruik door een gespe
cificeerde opsomming te geven van de auto s
van winkeliers, die een groot deel van deze
parkeerruimte in beslag nemen. Dit onderwerp
werd evenwel door voornoemde voorzitter met
enige bloemrijke woorden buiten de discussie
gesteld