lezers over het stadhuisplan
iEk IES
A\-
N.yv.
Drie mogelijkheden
7
+1A9MONI&
Uw nieuwe fiet» of bromfiets
staat voor II klaar!
Uitsluitend de beste merken
Beste service
Enorme keuze
U is hartelijk welkom bij
VOORSTREEK 65-67 - Tel. 24596
Gazelle
Honda
Solex
R.A.P.
Puch
Typhoon
en andere
fabrikaten
Als oud-Leeuwarder verbaas ik me vaak over
het beleid dat het gemeentebestuur van deze
stad op stedebouwkundig gebied voert. Toen
ik dan ook de Leeuwarder Gemeenschap van
januari kreeg doorgestuurd, meende ik ge
hoor te moeten geven aan de oproep om
reacties op het stadhuisplan. Niet dat ik reken
dat deze suggesties ook maar enige invloed
zullen hebben op de beslissing, maar wel hoop
ik dat ze ter kennis van het gemeentebestuur
zullen komen, misschien hoor ik zelfs nog
eens een reaktie op deze zeer beknopte
motivering.
In de eerste plaats ben ik van mening dat er
een nieuw stadhuis dient te komen. Uitbrei
den en moderniseren van het oude beschouw
ik als lapmiddelen. Er kan nooit een verant
woord architektonisch geheel ontstaan als er
moet worden aangepast bij het oude 18e
eeuwse stadhuis (zie Groningen). Bovendien
zal dit onsamenhangende geheel nooit zo
efficiënt kunnen funktioneren als een totaal
nieuw gebouw. Dit feit dient m.i. zwaar te
wegen.
Mag ik daar nog aan toevoegen dat we het
stadhuis moeten laten ontwerpen door een
modern, vooruitstrevende architekt, waarbij
we niet, zoals veel gemeentebesturen schijnen
te doen, op een naam of titel moeten afgaan,
maar op het werk dat deze geleverd heeft.
Ook in Friesland is een dergelijke architekt te
vinden.
In de tweede plaats ben ik van mening, dat
we moeten uitgaan van:
a. het feit dat het nieuwe stadhuis in de
binnenstad komt
b. het wegenstruktuurplan van ir. Kuiper
voor deze binnenstad, dat ik zeer waardeer.
Deze punten in aanmerking nemende, kom ik
tot (in volgorde van waardering) drie aan
vaardbare plaatsen:
1. De oude plaats.
Deze is zowel op zichzelf, als in verband met
de wegenstruktuur, ideaal. Wel moeten we
hier dan een nieuw gebouw neerzetten, maar
dat is m.i. geen bezwaar, zelfs niet als de
ambtenaren daarvoor twee keer moeten
verhuizen en het oude gebouw, inclusief het
18e eeuwse stadhuis, moet worden afgebro
ken.
2. De oostzijde van het Oldehoofster kerk
hof, begrensd door het Heer Ivostraatje en de
Doelestraat. Hier zijn legio mogelijkheden om
een prachtige afsluiting van dit plein te
maken. Het herkenningsteken van Leeuwar
den, de Oldehove, is er bij betrokken en toch
ver genoeg verwijderd m niet te beletten dat
het een modern bestuurscomplex wordt. Er kan
een magnifieke binding gemaakt worden met
het groen van de Prinsentuin en tenslotte ligt
het ten aanzien van het wegenstructuurplan
zeer aanvaardbaar.
Afbraak van de aanwezige panden hoeft geen
beletsel te vormen, uitgezonderd misschien
het Princessehof. We zullen evenwel wat de
monumenten betreft de realiteit niet uit het
oog moeten verliezen. Een nieuw bestuurs-
park zal een enkel monument verre overleven.
Deze laatste verdwijnen nl. binnen kortere of
langere tijd tóch, de ontwikkeling is niet
tegen te houden. Anders wordt het, als het
een hele straat of gevelwand betreft (Noor
derhaven, Harlingen).
3. Het terrein van de Prins Frederikkazerne.
Ook hier legio mogelijkheden voor een
modern gebouw, zelf zonder moeilijkheden
wat betreft aanpassing bij omringende bebou
wing. Er is hier evenwel geen plein en geen
eventuele uitbreidingsmogelijkheid aanwezig.
Wel een redelijke ligging wat betreft de
wegenstruktuur.
Emmen. W. BEERSMA.
(Wij verbazen ons over uw verbazing over
het beleid van het gemeentebestuur op
stedebouwkundig gebied. Uw eerste suggestie
is het stadhuis op de oude plaats te laten en
dat wil de meerderheid van b. en w. ook, zij
het, dat u daar het oude stadhuis wilt slopen.
Het gemeentebestuur leest de Leeuwarder
Gemeenschap inderdaad!)