lezers over het stadhuisplan iEk IES A\- N.yv. Drie mogelijkheden 7 +1A9MONI& Uw nieuwe fiet» of bromfiets staat voor II klaar! Uitsluitend de beste merken Beste service Enorme keuze U is hartelijk welkom bij VOORSTREEK 65-67 - Tel. 24596 Gazelle Honda Solex R.A.P. Puch Typhoon en andere fabrikaten Als oud-Leeuwarder verbaas ik me vaak over het beleid dat het gemeentebestuur van deze stad op stedebouwkundig gebied voert. Toen ik dan ook de Leeuwarder Gemeenschap van januari kreeg doorgestuurd, meende ik ge hoor te moeten geven aan de oproep om reacties op het stadhuisplan. Niet dat ik reken dat deze suggesties ook maar enige invloed zullen hebben op de beslissing, maar wel hoop ik dat ze ter kennis van het gemeentebestuur zullen komen, misschien hoor ik zelfs nog eens een reaktie op deze zeer beknopte motivering. In de eerste plaats ben ik van mening dat er een nieuw stadhuis dient te komen. Uitbrei den en moderniseren van het oude beschouw ik als lapmiddelen. Er kan nooit een verant woord architektonisch geheel ontstaan als er moet worden aangepast bij het oude 18e eeuwse stadhuis (zie Groningen). Bovendien zal dit onsamenhangende geheel nooit zo efficiënt kunnen funktioneren als een totaal nieuw gebouw. Dit feit dient m.i. zwaar te wegen. Mag ik daar nog aan toevoegen dat we het stadhuis moeten laten ontwerpen door een modern, vooruitstrevende architekt, waarbij we niet, zoals veel gemeentebesturen schijnen te doen, op een naam of titel moeten afgaan, maar op het werk dat deze geleverd heeft. Ook in Friesland is een dergelijke architekt te vinden. In de tweede plaats ben ik van mening, dat we moeten uitgaan van: a. het feit dat het nieuwe stadhuis in de binnenstad komt b. het wegenstruktuurplan van ir. Kuiper voor deze binnenstad, dat ik zeer waardeer. Deze punten in aanmerking nemende, kom ik tot (in volgorde van waardering) drie aan vaardbare plaatsen: 1. De oude plaats. Deze is zowel op zichzelf, als in verband met de wegenstruktuur, ideaal. Wel moeten we hier dan een nieuw gebouw neerzetten, maar dat is m.i. geen bezwaar, zelfs niet als de ambtenaren daarvoor twee keer moeten verhuizen en het oude gebouw, inclusief het 18e eeuwse stadhuis, moet worden afgebro ken. 2. De oostzijde van het Oldehoofster kerk hof, begrensd door het Heer Ivostraatje en de Doelestraat. Hier zijn legio mogelijkheden om een prachtige afsluiting van dit plein te maken. Het herkenningsteken van Leeuwar den, de Oldehove, is er bij betrokken en toch ver genoeg verwijderd m niet te beletten dat het een modern bestuurscomplex wordt. Er kan een magnifieke binding gemaakt worden met het groen van de Prinsentuin en tenslotte ligt het ten aanzien van het wegenstructuurplan zeer aanvaardbaar. Afbraak van de aanwezige panden hoeft geen beletsel te vormen, uitgezonderd misschien het Princessehof. We zullen evenwel wat de monumenten betreft de realiteit niet uit het oog moeten verliezen. Een nieuw bestuurs- park zal een enkel monument verre overleven. Deze laatste verdwijnen nl. binnen kortere of langere tijd tóch, de ontwikkeling is niet tegen te houden. Anders wordt het, als het een hele straat of gevelwand betreft (Noor derhaven, Harlingen). 3. Het terrein van de Prins Frederikkazerne. Ook hier legio mogelijkheden voor een modern gebouw, zelf zonder moeilijkheden wat betreft aanpassing bij omringende bebou wing. Er is hier evenwel geen plein en geen eventuele uitbreidingsmogelijkheid aanwezig. Wel een redelijke ligging wat betreft de wegenstruktuur. Emmen. W. BEERSMA. (Wij verbazen ons over uw verbazing over het beleid van het gemeentebestuur op stedebouwkundig gebied. Uw eerste suggestie is het stadhuis op de oude plaats te laten en dat wil de meerderheid van b. en w. ook, zij het, dat u daar het oude stadhuis wilt slopen. Het gemeentebestuur leest de Leeuwarder Gemeenschap inderdaad!)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 7