d^£%ies
- -
r -
r --1
W^-
t
('n °Me SPelli"e
,1
mr
10
zum-Sneek van de Overijselsestraatweg Deze
weg is in december 1842 in gebruik genomen
en het verlengde, van Sneek naar Lemmer
kwam klaar in januari 1846.
Friesland was, in vergelijking met de rest van
het land met vroeg met zijn rijksstraatwegen
zo constateert Eekhoff, aan wie wij deze
gegevens hebben ontleend. We hebben dus
met alleen nu te klagen, maar we hebben ook
al m de vorige eeuw te klagen gehad. Maar
wel spreekt Eekhoff er zijn voldoening over
uit, dat het werk snel verliep, toen men er
eenmaal mee was begonnen
Wij laten tot slot Eekhoff zelf aan het woord.
Omstreeks 1845 schetste hij de verbeteringen
„Groot zijn de voordelen en genoegens, welke,
door het aanleggen van deze straatwegen en
het verbeteren van andere middelen van
onderling verkeer, in deze eeuw ook aan deze
stad zijn aangeboden. Doch waar is het einde
dier veranderingen en verbeteringen, in ene
eeuw van vooruitgang, waarin zelfs de
voorrechten niet bestendig zijn, maar telkens
door het aanbieden van nog belangrijker
uitzichten worden verdrongen? Pas toch
verheugen wij ons, in dit afgelegen gedeelte
des vaderlands, eindelijk in het bezit te zijn
van enige straatwegen, of ziet - daar dringt
de voortstuwende stroom van verlichting,
nijverheid en ondernemingsgeest ook tot deze
streken door met het plan: om, door middel
van spoorwegen en stoomwagens, ook Leeu
warden en de zeehaven van Harlingen met de
overige provinciën, neen, met het overige
Europa in dadelijke verbinding te stellen.
Terwijl we nauwelijks vatbaar waren, om dit
vreemde en verbazingwekkende denkbeeld te
bevatten, zagen wij reeds in mei 1846 door
een ingenieur het terrein opnemen en de
richting van de weg naar het oosten langs
Groningen, en naar het zuiden langs Zwolle
voorlopig bepalen. Aan een toekomstige ge
schiedschrijver moeten wij het overlaten, te
vermelden: wanneer, op welke wijze en onder
welke omstandigheden deze spoorweg zal zijn
tot stand gekomen, en welke verbazende
gevolgen deze gebeurtenis voor de bijzondere
en algemene belangen dezer stad en provincie
zal hebben opgeleverd."
Snh°Jf iS !f 1880 gestorven en heeft de
aanleg van de spoorlijnen in Friesland nog
Uw nieuwe fiets «f bromfiets
staat voor IJ klaar!
Uitsluitend de beste merken
Beste service
Enorme keuze
U is hartelijk welkom bij So,ex
Gazelle
Honda
VOORSTREEK 65-67
R.A.P.
Puch
Typhoon
en andere
Tel. 24596 fabrikaten
meegemaakt, behalve die van de lijn naar
taveien Maar na de verschijning van zijn
„Geschiedkundige beschrijving van Leeuwar-
\n. 18J? zou het nog tot 1863 duren
voordat in Friesland de eerste trein reed Dat
hlTr,015- !0! 'ijn Leeuwarden-Harlingen. De
dit iaarJïondSTrliJn Friesland bestaat
ait laar honderd jaar. Dat is de verbinding
daarvan 7H| lle Aan de tot standkomS
daarvan zullen we in een van de komende
ummers van de L.G. aandacht besteden.
*- - "Viixjmm
y, l
r
tjKJ
V r.&
«■A i 1
BK f
~hzin
f
'Hei
KI»
p,, mt