d^£%ies - - r - r --1 W^- t ('n °Me SPelli"e ,1 mr 10 zum-Sneek van de Overijselsestraatweg Deze weg is in december 1842 in gebruik genomen en het verlengde, van Sneek naar Lemmer kwam klaar in januari 1846. Friesland was, in vergelijking met de rest van het land met vroeg met zijn rijksstraatwegen zo constateert Eekhoff, aan wie wij deze gegevens hebben ontleend. We hebben dus met alleen nu te klagen, maar we hebben ook al m de vorige eeuw te klagen gehad. Maar wel spreekt Eekhoff er zijn voldoening over uit, dat het werk snel verliep, toen men er eenmaal mee was begonnen Wij laten tot slot Eekhoff zelf aan het woord. Omstreeks 1845 schetste hij de verbeteringen „Groot zijn de voordelen en genoegens, welke, door het aanleggen van deze straatwegen en het verbeteren van andere middelen van onderling verkeer, in deze eeuw ook aan deze stad zijn aangeboden. Doch waar is het einde dier veranderingen en verbeteringen, in ene eeuw van vooruitgang, waarin zelfs de voorrechten niet bestendig zijn, maar telkens door het aanbieden van nog belangrijker uitzichten worden verdrongen? Pas toch verheugen wij ons, in dit afgelegen gedeelte des vaderlands, eindelijk in het bezit te zijn van enige straatwegen, of ziet - daar dringt de voortstuwende stroom van verlichting, nijverheid en ondernemingsgeest ook tot deze streken door met het plan: om, door middel van spoorwegen en stoomwagens, ook Leeu warden en de zeehaven van Harlingen met de overige provinciën, neen, met het overige Europa in dadelijke verbinding te stellen. Terwijl we nauwelijks vatbaar waren, om dit vreemde en verbazingwekkende denkbeeld te bevatten, zagen wij reeds in mei 1846 door een ingenieur het terrein opnemen en de richting van de weg naar het oosten langs Groningen, en naar het zuiden langs Zwolle voorlopig bepalen. Aan een toekomstige ge schiedschrijver moeten wij het overlaten, te vermelden: wanneer, op welke wijze en onder welke omstandigheden deze spoorweg zal zijn tot stand gekomen, en welke verbazende gevolgen deze gebeurtenis voor de bijzondere en algemene belangen dezer stad en provincie zal hebben opgeleverd." Snh°Jf iS !f 1880 gestorven en heeft de aanleg van de spoorlijnen in Friesland nog Uw nieuwe fiets «f bromfiets staat voor IJ klaar! Uitsluitend de beste merken Beste service Enorme keuze U is hartelijk welkom bij So,ex Gazelle Honda VOORSTREEK 65-67 R.A.P. Puch Typhoon en andere Tel. 24596 fabrikaten meegemaakt, behalve die van de lijn naar taveien Maar na de verschijning van zijn „Geschiedkundige beschrijving van Leeuwar- \n. 18J? zou het nog tot 1863 duren voordat in Friesland de eerste trein reed Dat hlTr,015- !0! 'ijn Leeuwarden-Harlingen. De dit iaarJïondSTrliJn Friesland bestaat ait laar honderd jaar. Dat is de verbinding daarvan 7H| lle Aan de tot standkomS daarvan zullen we in een van de komende ummers van de L.G. aandacht besteden. *- - "Viixjmm y, l r tjKJ V r.& «■A i 1 BK f ~hzin f 'Hei KI» p,, mt

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 10