Gebied van lllekerstraat
onofficieel aulokcrkliof
Fa. Adema's Bouwbedrijf
BUNGALOWBOUW
VERBOUW
Leeuwarden - Telefoon 20014, b.g.g. 26938 ONDERHOUDSWERK
Verlengde Schrans 74 -
U 12
Elk onderdeel dat nog waarde kan hebben,
wordt van de autowrakken gesloopt, tot het
kale, geschonden karkas overblijft.
Voorjaarstijd is de tijd, waarin vakantie
plannen worden uitgebroed. Het voorjaar
is ook de tijd waarin, meer dan in welk
ander jaargetijde, door steeds meer gezin
nen de beslissing wordt genomen een auto
mobiel te kopen. Dat houdt dan meestal
nauw verband met de vakantieplannen.
Zonder auto worden die plannen begrensd
door openbaar vervoer als trein, bus en
tegenwoordig veel het vliegtuig. Boven
dien door het geld dat daaraan uitgegeven
kan worden. Een auto is echter het ver
voermiddel, dat zich naar inzicht van de
eigenaar overal heen laat sturen, zolang de
essentiële onderdelen als motor, banden,
remmen en de inhoud van de benzinetank
zich in redelijke staat bevinden.
Waar liet lilik t en grave wordt eilragii
Redelijk staat. Wat is dat voor een auto? Voor
veel mensen is dat geen punt. Die gaan, al
naar de dikte van de portemonnee, over tot
de aanschaf van een duurdere of goedkopere
nieuwe wagen. Maar veel anderen, die er
geen klein vermogen tegenaan kunnen gooien
om een nieuwe auto te kopen, komen terecht
bij de vaak duistere handel in tweedehands
wagens. De alleroudste exemplaren van die
groep tweedehands wagens steunt voor een
belangrijk deel op een nog veel duisterder
handel: de sloop.
Hoe wrakken, door hevige aanrijdingen ver
vormd tot hopen schroot, soms weer worden
opgeknapt tot ogenschijnlijk knappe automo
bielen, grenst aan het onwaarschijnlijke. De
handel in kneusjes, die voor heel zachte
prijsjes worden ingevoerd uit Duitsland, heeft
een geweldige omvang aangenomen. Kopers
van zulke wagens zouden zich wel driemaal
bedenken bij het aanschaffen van zo'n auto,
als ze het wrak hadden gezien, zoals het met
grote trucks werd aangevoerd uit grensplaat
sen als Nieuweschans en Oldenzaal.
Toch kan die handel alleen bloeien dankzij
het bestaan van autokerkhoven. Hoewel uw
oude auto praktisch geen cent meer waard is
wanneer u hem voor de sloop verkoopt, wordt
door de slopers op die kerkhoven aan uw
auto toch nog flink verdiend. Van kneusjes
uit Duitsland of uit eigen land, die door een
hevige aanrijding door de verzekerings
experts „total loss" werden verklaard en dus
als „overleden" naar de autokerkhoven wer
den getransporteerd, worden door samenvoe
ging met onderdelen van andere kneuzen
weer „nieuwe" wagens gefabriceerd en de
weg opgestuurd.
Ook in Leeuwarden wordt die handel gedre
ven. Ook hier worden „Duitse Deuken" naar
toegehaald en met behulp van oude karkassen
weer opgeknapt. Die handelaars hebben een
grote behoefte aan ruimte om het sloopmate
riaal op te slaan. Leeuwarden heeft één
officieel autokerkhof. Dat is het terrein
achter de oude stroopfabriek aan de Badweg,
achter het vroegere Huizumer zwembad.
Maar Leeuwarden heeft sinds drie jaar ook
een onofficieel autokerkhof. Dat is het
saneringsgebied aan de Blekerstraat en.
omgeving waar door afbraak een steeds
grotere ruimte vrijkwam, die al heel gauw in
gebruik werd genomen door een autohande
laar. Het begon allemaal met één auto. De
sloper woonde in een woonwagen. Zijn
gebruikelijke „oude Amerikaan" raakte on
klaar en hij schafte zich een ander exemplaar
aan. Van het afgedankte wrak werden al
spoedig de bruikbare onderdelen afgesloopt,
waardoor het vervoer naar een officieel
autokerkhof al niet meer mogelijk was.
Het wrak bleef er staan. Het werd een
prachtig speelobject voor de jeugd. Die stak
het in brand en wat overbleef was een
verwrongen hoopje staal. De autohandelaar
begon kneusjes uit Duitsland in te voeren,
waardoor hij behoefte kreeg aan soortgelijke
modellen, om met onderdelen daarvan zijn
„werkelijk puike auto's" samen te stellen. Hij
bedreef een soort carroseriebedrijf in de open
lucht. Inmiddels ging de sanering van de
buurt door. De Houtstraten sneuvelden. Het
ene huis na het andere dat leeg kwam, werd
meteen met de grond gelijk gemaakt en de
open ruimte, waaraan de sloper zo'n behoefte
had, werd steeds groter. En daarmee het
aantal aangevoerde wrakken.
De politie trad wel tegen de autohandelaar
op. Hij kreeg vele bekeuringen, maar die
deerden hem niet. Tegen de buren zei hij: „Ik
verkoop weer wat onderdelen en ik heb de
bon er weer uit." En de wrakken bleven zich
opstapelen. De handel legde hem geen wind
eieren, want de sloper is inmiddels naar een t
huis vertrokken. Waar hij nu woont en hoe
hij heet, de buren weten het niet, of zeggen
Misschien zal ze eens op deze manier reclame
maken voor een glanzende nieuwe slee.