Gebied van lllekerstraat onofficieel aulokcrkliof Fa. Adema's Bouwbedrijf BUNGALOWBOUW VERBOUW Leeuwarden - Telefoon 20014, b.g.g. 26938 ONDERHOUDSWERK Verlengde Schrans 74 - U 12 Elk onderdeel dat nog waarde kan hebben, wordt van de autowrakken gesloopt, tot het kale, geschonden karkas overblijft. Voorjaarstijd is de tijd, waarin vakantie plannen worden uitgebroed. Het voorjaar is ook de tijd waarin, meer dan in welk ander jaargetijde, door steeds meer gezin nen de beslissing wordt genomen een auto mobiel te kopen. Dat houdt dan meestal nauw verband met de vakantieplannen. Zonder auto worden die plannen begrensd door openbaar vervoer als trein, bus en tegenwoordig veel het vliegtuig. Boven dien door het geld dat daaraan uitgegeven kan worden. Een auto is echter het ver voermiddel, dat zich naar inzicht van de eigenaar overal heen laat sturen, zolang de essentiële onderdelen als motor, banden, remmen en de inhoud van de benzinetank zich in redelijke staat bevinden. Waar liet lilik t en grave wordt eilragii Redelijk staat. Wat is dat voor een auto? Voor veel mensen is dat geen punt. Die gaan, al naar de dikte van de portemonnee, over tot de aanschaf van een duurdere of goedkopere nieuwe wagen. Maar veel anderen, die er geen klein vermogen tegenaan kunnen gooien om een nieuwe auto te kopen, komen terecht bij de vaak duistere handel in tweedehands wagens. De alleroudste exemplaren van die groep tweedehands wagens steunt voor een belangrijk deel op een nog veel duisterder handel: de sloop. Hoe wrakken, door hevige aanrijdingen ver vormd tot hopen schroot, soms weer worden opgeknapt tot ogenschijnlijk knappe automo bielen, grenst aan het onwaarschijnlijke. De handel in kneusjes, die voor heel zachte prijsjes worden ingevoerd uit Duitsland, heeft een geweldige omvang aangenomen. Kopers van zulke wagens zouden zich wel driemaal bedenken bij het aanschaffen van zo'n auto, als ze het wrak hadden gezien, zoals het met grote trucks werd aangevoerd uit grensplaat sen als Nieuweschans en Oldenzaal. Toch kan die handel alleen bloeien dankzij het bestaan van autokerkhoven. Hoewel uw oude auto praktisch geen cent meer waard is wanneer u hem voor de sloop verkoopt, wordt door de slopers op die kerkhoven aan uw auto toch nog flink verdiend. Van kneusjes uit Duitsland of uit eigen land, die door een hevige aanrijding door de verzekerings experts „total loss" werden verklaard en dus als „overleden" naar de autokerkhoven wer den getransporteerd, worden door samenvoe ging met onderdelen van andere kneuzen weer „nieuwe" wagens gefabriceerd en de weg opgestuurd. Ook in Leeuwarden wordt die handel gedre ven. Ook hier worden „Duitse Deuken" naar toegehaald en met behulp van oude karkassen weer opgeknapt. Die handelaars hebben een grote behoefte aan ruimte om het sloopmate riaal op te slaan. Leeuwarden heeft één officieel autokerkhof. Dat is het terrein achter de oude stroopfabriek aan de Badweg, achter het vroegere Huizumer zwembad. Maar Leeuwarden heeft sinds drie jaar ook een onofficieel autokerkhof. Dat is het saneringsgebied aan de Blekerstraat en. omgeving waar door afbraak een steeds grotere ruimte vrijkwam, die al heel gauw in gebruik werd genomen door een autohande laar. Het begon allemaal met één auto. De sloper woonde in een woonwagen. Zijn gebruikelijke „oude Amerikaan" raakte on klaar en hij schafte zich een ander exemplaar aan. Van het afgedankte wrak werden al spoedig de bruikbare onderdelen afgesloopt, waardoor het vervoer naar een officieel autokerkhof al niet meer mogelijk was. Het wrak bleef er staan. Het werd een prachtig speelobject voor de jeugd. Die stak het in brand en wat overbleef was een verwrongen hoopje staal. De autohandelaar begon kneusjes uit Duitsland in te voeren, waardoor hij behoefte kreeg aan soortgelijke modellen, om met onderdelen daarvan zijn „werkelijk puike auto's" samen te stellen. Hij bedreef een soort carroseriebedrijf in de open lucht. Inmiddels ging de sanering van de buurt door. De Houtstraten sneuvelden. Het ene huis na het andere dat leeg kwam, werd meteen met de grond gelijk gemaakt en de open ruimte, waaraan de sloper zo'n behoefte had, werd steeds groter. En daarmee het aantal aangevoerde wrakken. De politie trad wel tegen de autohandelaar op. Hij kreeg vele bekeuringen, maar die deerden hem niet. Tegen de buren zei hij: „Ik verkoop weer wat onderdelen en ik heb de bon er weer uit." En de wrakken bleven zich opstapelen. De handel legde hem geen wind eieren, want de sloper is inmiddels naar een t huis vertrokken. Waar hij nu woont en hoe hij heet, de buren weten het niet, of zeggen Misschien zal ze eens op deze manier reclame maken voor een glanzende nieuwe slee.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 12