Rijksstraatwegen maakten de wereld groter voor Leeuwarden
rir°ris~ d°°r h°>
GROOT
ZI]N
DE
VOORDEEEN
EN
GENOEGENS
d r'l°°a liepen ze door het land, een
redelijke doortocht biedend aan de reiziger te
voet of te paard, vooral wanneer zo'n dijk van
De goede weg naar voordelig autorijden gaat naar het
BIJ w SUPER BENZINE f. 0.552
n.V. NORMAAL BENZINE f. 0.522
OAUTO DIESELOLIE f. 0.18a
service-station
aan de Kwaliteii en service 1 00%
Oostersingel Qr
6 Smeerb,U9 en auto-wasserettes (f.2- per wasbeurt) zijn exclusief in Leeuwarden
d°°'
In het vorige nummer van de Leeuwarder Gemeenschap hebben we
geschreven over de erbarmelijke toestand van de wegen in Fries
land, tot in het begin van de vorige eeuw de rijksstraatwegen wer
den aangelegd en, in verbinding daarmee, allerlei secundaire wegen
verbeteringen ondergingen. In dit vorige artikel werd speciaal de
verbinding van Leeuwarden met Groningen behandeld. Aanvankelijk
was er, speciaal vlak ten oosten van Leeuwarden, bijna „geen door
komen aan" in het hier aanwezige moerassige veengebied. De aan
leg van de Zwarteweg, van Leeuwarden tot het tegenwoordige
Zwartewegs-end, was in de eerste helft van de zestiende eeuw dan
ook een belangrijke verbetering, maar het zou tot 1840 duren voor
dat de Groningerstraatweg klaar kwam.
Voor de weg van Leeuwarden naar het oosten
deed zich de extra ongunstige omstandigheid
voor, dat men geen gebruik kon maken van
oude zeedijken. Die vond men wel van
Leeuwarden naar het zuiden en naar het
^eston. gedeeltelijk als d'Jken van de vroe
gere Middelzee, voor een ander deel (en dan
van latere datum) als dijken dwars door deze
fangeleëd> toen men tot het
inpolderen daarvan overging. Dat waren de
zogenaamde kadijken, waarvan de oude
Marssumerdijk (later een deel van de Harlin-
gerstraatweg) voor ons wel het bekendste
voorbeeld is. Het gebruik van dergelijke
voormalige zeedijken als landwegen was een
voor de hand liggende ontwikkeling. Hoog en
vprhW3i afgGplatte en met stenen of schelpen
verharde kruin werd voorzien. Waar we in
het waterrijke Friesland de aanduiding „dijk"
Paft VOOr Cen Weg of een straat. daar
gaat de historie van een dergelijke verbinding
meestal terug naar een oude zeewering. Het
vele bochtenwerk in dergelijke wegen wordt
hierdoor mede verklaard; niet de ideale loop