Rijksstraatwegen maakten de wereld groter voor Leeuwarden rir°ris~ d°°r h°> GROOT ZI]N DE VOORDEEEN EN GENOEGENS d r'l°°a liepen ze door het land, een redelijke doortocht biedend aan de reiziger te voet of te paard, vooral wanneer zo'n dijk van De goede weg naar voordelig autorijden gaat naar het BIJ w SUPER BENZINE f. 0.552 n.V. NORMAAL BENZINE f. 0.522 OAUTO DIESELOLIE f. 0.18a service-station aan de Kwaliteii en service 1 00% Oostersingel Qr 6 Smeerb,U9 en auto-wasserettes (f.2- per wasbeurt) zijn exclusief in Leeuwarden d°°' In het vorige nummer van de Leeuwarder Gemeenschap hebben we geschreven over de erbarmelijke toestand van de wegen in Fries land, tot in het begin van de vorige eeuw de rijksstraatwegen wer den aangelegd en, in verbinding daarmee, allerlei secundaire wegen verbeteringen ondergingen. In dit vorige artikel werd speciaal de verbinding van Leeuwarden met Groningen behandeld. Aanvankelijk was er, speciaal vlak ten oosten van Leeuwarden, bijna „geen door komen aan" in het hier aanwezige moerassige veengebied. De aan leg van de Zwarteweg, van Leeuwarden tot het tegenwoordige Zwartewegs-end, was in de eerste helft van de zestiende eeuw dan ook een belangrijke verbetering, maar het zou tot 1840 duren voor dat de Groningerstraatweg klaar kwam. Voor de weg van Leeuwarden naar het oosten deed zich de extra ongunstige omstandigheid voor, dat men geen gebruik kon maken van oude zeedijken. Die vond men wel van Leeuwarden naar het zuiden en naar het ^eston. gedeeltelijk als d'Jken van de vroe gere Middelzee, voor een ander deel (en dan van latere datum) als dijken dwars door deze fangeleëd> toen men tot het inpolderen daarvan overging. Dat waren de zogenaamde kadijken, waarvan de oude Marssumerdijk (later een deel van de Harlin- gerstraatweg) voor ons wel het bekendste voorbeeld is. Het gebruik van dergelijke voormalige zeedijken als landwegen was een voor de hand liggende ontwikkeling. Hoog en vprhW3i afgGplatte en met stenen of schelpen verharde kruin werd voorzien. Waar we in het waterrijke Friesland de aanduiding „dijk" Paft VOOr Cen Weg of een straat. daar gaat de historie van een dergelijke verbinding meestal terug naar een oude zeewering. Het vele bochtenwerk in dergelijke wegen wordt hierdoor mede verklaard; niet de ideale loop

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 8