Dertig jaar geleden kreeg Leeuw/arden zijn vliegveld
VLIEGVELD LEEUWARDEN
„Burgerbegm" van de vliegbasis
Het is nu ruim dertig jaar geleden, we schrijven
24 juni 1938. De grote dag is aangebroken, dat
Leeuwarden wordt opgenomen in het nationale
luchtverkeer onzer K.L.M. ja, we mogen wel
zeggen: in het internationale luchtverkeer.
Want kon men eenmaal per vliegtuig op het
Amsterdamse Schiphol komen, dan stonden
daar met ronkende motoren de toestellen klaar
om de passagiers verder te brengen, naar vrij
wel alle grote steden van Europa en zelfs naar
het Oostindische Batavia, waarheen onze trotse
K.L.M. toen al een geregelde dienst onderhield.
Over de Atlantische Oceaan naar Amerika was
nog een te grote sprong voor de kortademige
F. 36's en D.C. 3's, waarover onze nationale
luchtvaartmaatschappij beschikte. Dat zou pas
na de tweede wereldoorlog mogelijk worden.
Op 24 juni 1938 werd dan eindelijk het Leeu
warder vliegveld geopend. Het in werkver
schaffing aangelegde terrein was nog niet de
omvang van de tegenwoordige vliegbasis, maar
wel was het 't begin daarvan. De Keegsdijk,
zijweg van de Mr. P. J. Troelstraweg, voerde
ook toen al naar het vliegveld.
De openingsfeesten
Oudere Leeuwarders zullen zich nog de ope
ningsfeesten van 24 juni 1938 herinneren. Het
was een dag met wisselvallig weer. Lage regen
luchten, motregen en buien dreigden 's morgens
het feest te zullen verstoren, maar 's middags
klaarde het op. Het eerste vliegtuig dat de
wielen op Leeuwarder grondgebied zette, was
,,De Wilp", dat verschillende officials mee
bracht en verder de heer Benninga, die als
K.L.M.-passagier rechtstreeks van Londen was
gekomen. Tegen twaalven breidde de drukte
zich uit met de landing van het vlaggeschip
van de K.L.M., de F 36 „Arend", als hoge gasten
meevoerend generaal en mevrouw Snijders.
Allengs nam het aantal pandjesjassen toe en
om half één schaarden 160 genodigden zich
aan de koffietafel, die in een tent werd geser
veerd. Etend, drinkend en genoeglijk conver-
Een lang verbeide dag, mogen we wel zeggen,
zij het meer voor de autoriteiten dan voor het
gewone publiek. De luchtvaart was nog een
zeer exclusieve manier van reizen, die een
ruimer gevulde beurs vereiste dan die van de
meesten in deze crisisjaren. Een vliegtuig was
toen nog een opzienbarend verschijnsel, door
ieder nageoogd en door de meesten geasso
cieerd met een vermetel soort waaghalzerij.
Vooral het zien van de veelvuldig optredende
luchtacrobaten met hun „loopings" en andere
fratsen deed bij menigeen de koude rillingen
over de rug lopen. Voor de autoriteiten met
progressieve inslag evenwel stond de lucht
vaart gelijk met een verkorting van de afstan
den en daar was aan de noordrand van Neder
land, dus ook in Leeuwarden, wel behoefte aan.
In 1935 bracht een adres van de „Friesche
Luchtvaart Vereeniging", onder het eminente
voorzitterschap van ir. S. Kramer, de provincie,
de gemeente en de kamer van koophandel voor
dit doel gezamenlijk in beweging. De „pogin
gen om Friesland te doen delen in de lucht
vaart", die al van 1931 dateerden, kregen daar
door een vaste vorm en reeds op 28 februari
1936 kon de toenmalige minister van sociale
zaken op het terrein aan het Keegsdijkje de
vlag hijsen, ten teken van het begin van de
werkzaamheden. Ruim een jaar voor de offi
ciële ingebruikneming landden hier de eerste
vliegtuigen. Dat was bij de Legerdag van 1937;
het is nu gemakkelijk daarin een voorteken te
zien van de militaire bestemming van het ter
rein, na het kortstondige bestaan van het
burger-vliegveld Leeuwarden.