Dertig jaar geleden kreeg Leeuw/arden zijn vliegveld VLIEGVELD LEEUWARDEN „Burgerbegm" van de vliegbasis Het is nu ruim dertig jaar geleden, we schrijven 24 juni 1938. De grote dag is aangebroken, dat Leeuwarden wordt opgenomen in het nationale luchtverkeer onzer K.L.M. ja, we mogen wel zeggen: in het internationale luchtverkeer. Want kon men eenmaal per vliegtuig op het Amsterdamse Schiphol komen, dan stonden daar met ronkende motoren de toestellen klaar om de passagiers verder te brengen, naar vrij wel alle grote steden van Europa en zelfs naar het Oostindische Batavia, waarheen onze trotse K.L.M. toen al een geregelde dienst onderhield. Over de Atlantische Oceaan naar Amerika was nog een te grote sprong voor de kortademige F. 36's en D.C. 3's, waarover onze nationale luchtvaartmaatschappij beschikte. Dat zou pas na de tweede wereldoorlog mogelijk worden. Op 24 juni 1938 werd dan eindelijk het Leeu warder vliegveld geopend. Het in werkver schaffing aangelegde terrein was nog niet de omvang van de tegenwoordige vliegbasis, maar wel was het 't begin daarvan. De Keegsdijk, zijweg van de Mr. P. J. Troelstraweg, voerde ook toen al naar het vliegveld. De openingsfeesten Oudere Leeuwarders zullen zich nog de ope ningsfeesten van 24 juni 1938 herinneren. Het was een dag met wisselvallig weer. Lage regen luchten, motregen en buien dreigden 's morgens het feest te zullen verstoren, maar 's middags klaarde het op. Het eerste vliegtuig dat de wielen op Leeuwarder grondgebied zette, was ,,De Wilp", dat verschillende officials mee bracht en verder de heer Benninga, die als K.L.M.-passagier rechtstreeks van Londen was gekomen. Tegen twaalven breidde de drukte zich uit met de landing van het vlaggeschip van de K.L.M., de F 36 „Arend", als hoge gasten meevoerend generaal en mevrouw Snijders. Allengs nam het aantal pandjesjassen toe en om half één schaarden 160 genodigden zich aan de koffietafel, die in een tent werd geser veerd. Etend, drinkend en genoeglijk conver- Een lang verbeide dag, mogen we wel zeggen, zij het meer voor de autoriteiten dan voor het gewone publiek. De luchtvaart was nog een zeer exclusieve manier van reizen, die een ruimer gevulde beurs vereiste dan die van de meesten in deze crisisjaren. Een vliegtuig was toen nog een opzienbarend verschijnsel, door ieder nageoogd en door de meesten geasso cieerd met een vermetel soort waaghalzerij. Vooral het zien van de veelvuldig optredende luchtacrobaten met hun „loopings" en andere fratsen deed bij menigeen de koude rillingen over de rug lopen. Voor de autoriteiten met progressieve inslag evenwel stond de lucht vaart gelijk met een verkorting van de afstan den en daar was aan de noordrand van Neder land, dus ook in Leeuwarden, wel behoefte aan. In 1935 bracht een adres van de „Friesche Luchtvaart Vereeniging", onder het eminente voorzitterschap van ir. S. Kramer, de provincie, de gemeente en de kamer van koophandel voor dit doel gezamenlijk in beweging. De „pogin gen om Friesland te doen delen in de lucht vaart", die al van 1931 dateerden, kregen daar door een vaste vorm en reeds op 28 februari 1936 kon de toenmalige minister van sociale zaken op het terrein aan het Keegsdijkje de vlag hijsen, ten teken van het begin van de werkzaamheden. Ruim een jaar voor de offi ciële ingebruikneming landden hier de eerste vliegtuigen. Dat was bij de Legerdag van 1937; het is nu gemakkelijk daarin een voorteken te zien van de militaire bestemming van het ter rein, na het kortstondige bestaan van het burger-vliegveld Leeuwarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 10