Begin september 1868: eerste trein Leeuwarden-Zwolle Openingsdata van spoorlijnen in Friesland 3 De eerste september van het jaar 1868 (honderd jaar geledén dus) was een belangrijke dag voor Leeuwarden, Wirdum, Grouw, Akkrum en Heerenveen. Het was namelijk de lang verbeide dag van de in gebruikneming van de spoorlijn tussen Heerenveen en de Friese hoofdstad en daarmee van de verbinding LeeuwardenZwolle en verderop naar het centrum en het westen van het land. Van Zwolle uit was deze lijn in de noordelijke richting aangelegd, zodat Hee renveenLeeuwarden het sluitstuk vormde. De aftakking van Mep- pel over Assen naar Groningen werd pas in 1870 in gebruik genomen en dit betekende, dat Groninger reizigers die met de trein naar het zuiden wilden, aanvankelijk een omweg over Leeuwarden moesten maken. De twee noordelijke provinciale hoof steden kregen in 1866 hun treinverbinding, als voortzetting van de in 1863 geopende spoor lijn HarlingenLeeuwarden, die de eerste was in het noorden van het land. Uit deze jaartallen krijgt men niet de indruk, dat bij de aanleg van spoorwegen in Noord- Nederland volgens een strikt schema van prioriteiten te werk werd gegaan. De spoor weg van Harlingen naar Leeuwarden immers was niet van het allergrootste belang en het lijkt dus vreemd, dat hiermee is begonnen. Toch zat er wel systeem in deze manier van werken, maar dan in de lijn van gedachten die vrij spoedig zouden worden losgelaten. HarlingenLeeuwarden zou, volgens deze plannen, het begin zijn van een internationale verbinding door Noord-Nederland, Noord- Duitsland en Polen naar Rusland. Dit voor wat de spoorweg betreft; in Harlingen zou de trein aansluiting geven op een bootverbinding met Engeland. Begrijpelijk wordt in dit verband ook, dat de spoorlijn van Leeuwar den naar Groningen en verder naar Winscho ten voorrang kreeg op die van Leeuwarden naar het zuiden. De aanleg van al deze spoorlijnen was een zaak van het rijk, dat zich hiermee in de ttedrijf de „Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij", die was begonnen met de aanleg en de exploitatie (1839) van Neder lands eerste spoorlijn, de verbinding Amster damHaarlem, die later via Den Haag naar Rotterdam werd doorgetrokken. Bij verkor ting was dit de „Hollandse Spoor" of de H.IJ.S.M. later de H.S.M., dus zonder de „IJ" van „ijzeren", toen het gebruik van dit metaal voor spoorstaven niet meer zoveel opzien baarde als in 1839. Deze H.S.M. is in de tachtiger jaren van de vorige eeuw in Friesland doorgedrongen met de aanleg van de lijn LeeuwardenStaveren (1885), die met de boot naar Enkhuizen (1886) en de trein van Enkhuizen naar Amsterdam als concur rent bedoeld was voor de „Hollandse trein" via Zwolle en Amersfoort. Bij de verbinding over land met Amsterdam was niet alleen de Staatsspoor betrokken, maar ook een tweetal particuliere maatschappijen. Dat waren: de „Nederlandsche Centraal Spoorweg", die de verbinding UtrechtAmersfoortZwolle Maandblad, onder auspiciën van de stichting „Leeuwarder Gemeenschap" 17e jaargang no. 8 augustus 1968 Redactiecommissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pastoor H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 21141 Abonnementsprijs 3,00 per jaar Gironummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden Kampen exploiteerde en de „Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij" voor de lijn AmsterdamUtrecht en verder naar Arnhem. De H.S.M.-lijn AmersfoortHilversumAm sterdam is van latere datum, zodat men naar Amsterdam over Utrecht moest reizen. De S.S.-lijn LeeuwardenZwolle liep door naar Arnhem, zoals ook uit de oude dienstregelin gen blijkt. Alhoewel de opening van de spoorlijn naar het zuiden een goede aanleiding tot feest vreugde had kunnen zijn, gebeurde er in Leeuwarden niets bijzonders. Anders was het in Heerenveen, alwaar men een aantrekkelijk feestprogramma had voorbereid, met onder meer zaklopen op het plein voor het station, mastklimmen, muziek en een vuurwerk aan het Breedpad. Tal van Leeuwarders gingen dan ook met de tweede trein naar het Friese Haagje (vertrek Leeuwarden 8.50, aankomst Heerenveen 9.50) om daar in de feestelijk heden te delen. Op de terugreis konden ze zestiger jaren van de vorige eeuw ging bemoeien. Gebleken was, dat de activiteiten van particuliere maatschappijen niet zouden leiden tot het ontstaan van een spoorwegnet, dat alle delen van het land naar behoefte kon bedienen. Deze particuliere maatschappijen probeerden uiteraard de vetste kluiven te bemachtigen en hadden weinig belangstelling voor trajekten die economisch minder in trek waren. Friesland heeft dus zeer vroeg gepro fiteerd van de aanleg van deze staatsspoor wegen, waarvan de exploitatie, volgens de algemeen geldende liberale beginselen, in handen kwam van een particuliere maat schappij: de „Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen", kortweg de „Staatsspoor" of de „S.S.". De S.S.-lijnen dienden dus als aanvulling op de reeds bestaande particulie re spoorwegen, met als oudste en bekendste LeeuwardenHarlingen 14 okt. 1863 LeeuwardenGroningen 1 juni 1866 ZwolleMeppel I okt. 1867 MeppelHeerenveen 15 jan. 1868 LeeuwardenHeerenveen 1 sept. 1868 LeeuwardenSneek 16 juli 1883 SneekStaveren 8 nov. 1885 Pontveer Staveren Enkhuizen 15 juli 1886 eventueel nog even Grouw bezoeken, waar eveneens met muziek en een vuurwerk op gepaste wijze aan de feestelijke gevoelens uiting werd gegeven. Anders was het in Leeuwarden op vrijdag 4 september, toen hier ter gelegenheid van de verjaardag van de Prins van Oranje een rijk en uitgebreid feestprogramma werd geboden. Het garnizoen paradeerde, voor het gouver nementsgebouw was een keuring van paarden die dezelfde middag op de Harlingerstraatweg zouden strijden om de gouden zweep, be schikbaar gesteld door de koning. Voorts was er muziek en de dag werd besloten met een vuurwerk, verzorgd door de firma J. van Leeuwen en Zoon te Haarlem. Het slot van het feest werd geen succes, want er werden twaalf nummers ontstoken, maar het vuur werk „voldeed zelfs niet aan de meest

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 3