Hel Aldlan begint vorm en
inhoud te krijgen
Woningen met veel gerief en veel vrijheid
spoorlijn naar Leeuwarden zal doorduiken en
de binnenring om het stadscentrum bij de Eer
ste Kanaalsbrug bereikt.
Waarom moet nu plotseling onze mooie ring
weg ter plaatse van een knik worden voorzien?
Dat hangt samen met de nieuwe inzichten van
de verkeersdeskundigen omtrent de meest ge
wenste struktuur van ontmoetingspunten van
verschillende wegen. Lang is het ronde ver
keersplein als het ideaal gezien, maar de er
varing heeft geleerd, dat bij een toenemende
intensiteit van het verkeer ten slotte een ver
zadigingspunt wordt bereikt, waarbij het met
auto's volgelopen plein alle daarheen leidende
straten en wegen afsluit. Theoretisch is er dan
geen oplossing meer; de opstopping en de gel
dende voorrangsregels maken het een ieder
onmogelijk ooit nog weer op gang te komen.
Voor de gemiddelde Leeuwarder is "t Aldlan niet veel meer dan een troosteloos stuk verval en
verwildering aan weerskanten van de Aldlansdyk, ons enige friestalige ringweg-segment H.er
en daar herinnert wat armetierig struikgewas aan een eertijds nette beplanting; het restan van
de Badweg loopt niet meer naar een bad, de Huizumer ijsbaan is gecoupeerd door de ringweg
In de verte, in de richting waar de brug in de weg naar Drachten over het Van Harinxmakanaal
wordt gebouwd, zien we de oude stroopfabriek. Gebouw en entourage zouden Hitchcock onmid
dellijk inspireren tot het maken van een mistroostige misdaadfilm. Dat deze film met bestaat
bewijst, dat Hitchcock nog nooit over de Aldlansdyk is gereden.
Maandblad, onder auspiciën van de
stichting „Leeuwarder Gemeenschap
17e jaargang no. 12 december 1968
Redactiecommissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pastoor H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
Redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 40222
Abonnementsprijs 5,00 per jaar
Gironummer 809910 ten name
N.V. Erven Koumans Smeding,
Leeuwarden
Inmiddels is ditzelfde Aldlan al sinds vele jaren
het planologische troetelkind van onze stede
lijke autoriteiten, bijgestaan door hun advi
seurs, van wie de stedebouwkundigen en de
verkeersdeskundigen uiteraard een niet gering
aantal noten op hun zang hebben. Slaat u het
middenblad van dit nummer van de L.G. open,
dan ziet u schetsmatig en dus globaal hoe al
deze heren het toekomstbeeld van deze wijk in
het hoofd hebben.
Het eerste wat u op dit kaartje kan opvallen
is de ingrijpende verandering die de Aldlans
dyk dient te ondergaan. Nog maar weinige ja
ren geleden is deze met een bevallige ronding
Dit is een maquette van 't Aldlan tussen de
Wirdumervaart en de oprit van de brug in de
weg naar Drachten.
van de Julianalaan naar de Pieter Stuyvesant-
weq aangelegd. Nu krijgen we te maken met
een vrijwel oost-west en een noord-zuid lopend
stuk, elkaar ontmoetend op een rechte kruising,
die het punt van vereniging is met de nieuwe
weg naar Drachten (zuidwaarts over het Van
Harinxmakanaal) en een in oostelijke richting
lopende weg, die over de Greuns naar het toe
komstige industriegebied De Hemrik leidt. De
oostelijk van de stad aangegeven noord-zuid
verbinding is de oostelijke tangent van het
hoofdwegennet rondom de stad en behoort tot
de toekomstmuziek, die we nu nog maar zwak
en dus zeer uit de verte kunnen vernemen. Aan
de westkant ziet u dan nog de toekomstige
Oosteraoweo. die de Verlennde Schrans en de
Schrans de functie van invalsweg zal ontne
men, oostelijk daarvan komt te lopen, onder de