Hel Aldlan begint vorm en inhoud te krijgen Woningen met veel gerief en veel vrijheid spoorlijn naar Leeuwarden zal doorduiken en de binnenring om het stadscentrum bij de Eer ste Kanaalsbrug bereikt. Waarom moet nu plotseling onze mooie ring weg ter plaatse van een knik worden voorzien? Dat hangt samen met de nieuwe inzichten van de verkeersdeskundigen omtrent de meest ge wenste struktuur van ontmoetingspunten van verschillende wegen. Lang is het ronde ver keersplein als het ideaal gezien, maar de er varing heeft geleerd, dat bij een toenemende intensiteit van het verkeer ten slotte een ver zadigingspunt wordt bereikt, waarbij het met auto's volgelopen plein alle daarheen leidende straten en wegen afsluit. Theoretisch is er dan geen oplossing meer; de opstopping en de gel dende voorrangsregels maken het een ieder onmogelijk ooit nog weer op gang te komen. Voor de gemiddelde Leeuwarder is "t Aldlan niet veel meer dan een troosteloos stuk verval en verwildering aan weerskanten van de Aldlansdyk, ons enige friestalige ringweg-segment H.er en daar herinnert wat armetierig struikgewas aan een eertijds nette beplanting; het restan van de Badweg loopt niet meer naar een bad, de Huizumer ijsbaan is gecoupeerd door de ringweg In de verte, in de richting waar de brug in de weg naar Drachten over het Van Harinxmakanaal wordt gebouwd, zien we de oude stroopfabriek. Gebouw en entourage zouden Hitchcock onmid dellijk inspireren tot het maken van een mistroostige misdaadfilm. Dat deze film met bestaat bewijst, dat Hitchcock nog nooit over de Aldlansdyk is gereden. Maandblad, onder auspiciën van de stichting „Leeuwarder Gemeenschap 17e jaargang no. 12 december 1968 Redactiecommissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pastoor H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 Redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 40222 Abonnementsprijs 5,00 per jaar Gironummer 809910 ten name N.V. Erven Koumans Smeding, Leeuwarden Inmiddels is ditzelfde Aldlan al sinds vele jaren het planologische troetelkind van onze stede lijke autoriteiten, bijgestaan door hun advi seurs, van wie de stedebouwkundigen en de verkeersdeskundigen uiteraard een niet gering aantal noten op hun zang hebben. Slaat u het middenblad van dit nummer van de L.G. open, dan ziet u schetsmatig en dus globaal hoe al deze heren het toekomstbeeld van deze wijk in het hoofd hebben. Het eerste wat u op dit kaartje kan opvallen is de ingrijpende verandering die de Aldlans dyk dient te ondergaan. Nog maar weinige ja ren geleden is deze met een bevallige ronding Dit is een maquette van 't Aldlan tussen de Wirdumervaart en de oprit van de brug in de weg naar Drachten. van de Julianalaan naar de Pieter Stuyvesant- weq aangelegd. Nu krijgen we te maken met een vrijwel oost-west en een noord-zuid lopend stuk, elkaar ontmoetend op een rechte kruising, die het punt van vereniging is met de nieuwe weg naar Drachten (zuidwaarts over het Van Harinxmakanaal) en een in oostelijke richting lopende weg, die over de Greuns naar het toe komstige industriegebied De Hemrik leidt. De oostelijk van de stad aangegeven noord-zuid verbinding is de oostelijke tangent van het hoofdwegennet rondom de stad en behoort tot de toekomstmuziek, die we nu nog maar zwak en dus zeer uit de verte kunnen vernemen. Aan de westkant ziet u dan nog de toekomstige Oosteraoweo. die de Verlennde Schrans en de Schrans de functie van invalsweg zal ontne men, oostelijk daarvan komt te lopen, onder de

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 3