8^ Fa Adema 's Bouwbedrijf "i. isii ATE IU fit -y 7 rexkAS WOOWjEDEeLTE toilet WPtS BmiNf/fAwe Verlengde Schrans 74 - Leeuwarden - Telefoon 20014, b.g.g. 26938 BUNGALOWBOUW VERBOUW ONDERHOUDSWERK ENTtee •:v- v, qftXACje- oetirz. Twee woningen van het nieuwe type, dat de architekten A. Bonnema en J. J. Steienberg voor 't Aldlan hebben ontworpen. Gelukkig beschikken we over verkeerspolitie, die bij dergelijke gelegenheden de gordiaanse verkeersknoop kan doorhakken, maar dat le vert natuurlijk geen ideale oplossing van het probleem op. De verkeersdeskundigen geven nu de voorkeur aan rechte kruisingen, breed van opzet zodat men goed kan voorsorteren, aangevuld, als dit nodig is, met verkeerslich ten. Ook dan is het bij grote drukte een zaak van hollen en stilstaan, maar het verkeer loopt niet vast. Dit is dus de reden voor de hier op papier gebrachte verandering in de Aldlans- dyk. Verder ziet u, wat het wegennet betreft, dat de woongebieden westelijk en oostelijk van de oprit naar de brug in de weg naar Drachten maar een beperkt aantal verbindingen hebben met de Aldlansdyk en de weg naar De Hemrik. De verbinding tussen deze twee wijken loopt onder deze oprit door. In 1963 is het eerste uitbreidingsplan voor 't Aldlan tot stand gekomen. Naderhand bleek dit niet voor verwezenlijking vatbaar te zijn. In de eerste plaats onthielden gedeputeerde staten hun goedkeuring aan een deel daarvan, in de tweede plaats bleek het nodig te zijn een ander tracé te kiezen voor de verbinding met de nieuwe weg van Drachten naar Leeuwarden. Een tweede plan is niet verder gekomen dan b. en w., die er weinig heil in zagen wegens het grote percentage hoogbouw. Bovendien maakte de nieuwe wet ruimtelijke ordening een andere werkwijze nodig. De oude uitbrei dingsplannen schreven gebiedend voor hoe ge bouwd moest worden. Nieuwe gedachten kon den alleen worden toegepast, wanneer men de lange en moeizame procedure van een planwij ziging ging toepassen. Wel was er nog een wet telijke mogelijkheid om afwijkingen toe te staan, maar al met al was zo'n uitbreidingsplan toch wel een starre bedoening. De nieuwe wet op de ruimtelijke ordening heeft de mogelijkheid geschapen van een soepeler stedebouwkundig beleid. De gemeenteraad moet volgens de nu geldende regels de grenzen aan geven waarbinnen b. en w. hun beleid kunnen voeren. Het college heeft nu de hoofdlijnen van het plan-Aldlan ter discussie aan de raad voorgelegd, opdat in overeenstemming met het oordeel van de raad kan worden verderge- werkt. De raad is dus nog niet gevraagd het plan vast te stellen. Woningbouw Inmiddels zijn voor een belangrijk deel van de woningbouw in 't Aldlan schetsontwerpen ge maakt door de architecten A. Bonnema te Har- degarijp en J. J. Sterenberg te Ter Apel. Het gaat hierbij om het gebied tussen de Wirdu- mervaart en de weg LeeuwardenDrachten. Uit de verschillende woningtypen die in dit plan zijn verwerkt, kiezen wij er deze keer één, de rest voor later bewarend. In deze eengezins woning is een aantal ideeën verwerkt, die de moeite van het vernemen waard zijn en een juist begrip' voor het concept kunnen wekken. De heren Bonnema en Sterenberg hebben als startpunt voor hun gedachten een gewone „ouderwetse" woonstraat genomen. Wat vin den we daar? Huizen op een rij, twee rijen tegenover elkaar, met de trottoirs en de rijweg daartussenin. Daar komen dan de voortuintjes bij en achter heeft men zijn privé-territorium, met gras en bloemetjes, door een schutting om geven om indringers, maar ook inkijkers te weren. Dit huis beantwoordt aan de traditionele bewo- ningeisen. In de achtertuin heeft men een stukje open ruimte, waar men, bij mooi weer, kan zitten of liggen zonder een meer of minder flatteus schouwspel op te leveren aan buren en passanten. Daar heeft de mens een niet te miskennen behoefte aan, maar tegelijk moet worden erkend, dat het gemeenschappelijke groen in vele van onze nieuwe woonwijken het vervullen van deze wens grotelijks in de weg staat. Het architektenduo heeft deze vraag naar enige privacy in de open lucht beant woord op een moderne manier en dus niet met tuintjes en schuttingen. Hoe, dat zien we zo dadelijk. Dan is er de traditionele zolder, als berg-, werk- en speelplaats. Een huis met een plat dak kunnen we daarmee niet uitrusten, maar het is ook niet meer dan een onpraktische tra ditie om deze ruimte boven in het huis te zoe ken, waarbij nog komt, dat de zijkanten van de zolder door het aflopende dak slecht bruikbaar en slechts kruipend bereikbaar zijn. Het is geenszins een zaak van gemak en plezier om allerlei dingen van en naar de zolder te zeulen. Bij dit alles komt, dat de belangrijkste eis tot berging nu juist een artikel betreft dat met geen mogelijkheid de trap op te krijgen is. Dat is de auto. Bergruimte moet er zijn, zo hebben de heren Bonnema en Sterenberg gezegd en in hun plan wordt daarin op ruime wijze voorzien en dan ook nog zo, dat timmerende vaders of zoons niet het lawaai van hun hobby door het hele huis laten dreunen, tot ongerief vaak van slapende kinderen. In het vervolg van het ver haal vindt u de oplossing van het „zolderpro bleem". En waarom niet toch nog steeds de huizen in de rij en langs de straat, waarmee het plan- Bonnema-Sterenberg heeft gebroken? Wel, om dat die straat vrijwel uitsluitend ten dienste is komen te staan van rijdende en vooral van stilstaande auto's. Men ziet niet meer uit op het bloemrijke tuintje en op de vriendelijke woning van de overbuur, maar op het blik. Hebben de nieuw-ontworpen woningen nu de deugden maar niet de gebreken van het tradi tionele wonen? Om daarvan een indruk te krij gen dient u het plattegrondje te bekijken van twee gelijke woningen, die in hun onderlinge samenhang en afzonderlijk het bestuderen waard zijn. Daarbij gaan we uit van de hier boven gestelde prettigheden van de oude een gezinswoning. Het achtertuintje met de schutting vinden we hier terug als het terras. Het voldoet uiteraard aan de eis, dat men er bij milde weersomstan digheden in de open lucht kan verblijven. Het voldoet ook aan de eis van de „privacy", om dat het van andere huizen uit (en goeddeels ook van de weg) voor het oog ontoegankelijk is. Daarvoor zorgt het verspringen van de wo ningen ten opzichte van elkaar. De tekening van twee woningen laat dit duidelijk zien. (Vervolg op pag. 13)

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 5