En toen dreigde alles nog mis te gaan. Op maandagmorgen, twee dagen voor het feest, draaide de wind van het zuidoosten naar het zuidwesten. Driehonderd arbeiders werden in Leeuwarden gereed gehouden om de baan, zo nodig, sneeuwvrij te maken, maar in plaats van sneeuw kwam er op dinsdagavond zachte dooi. Op de dag zelf was de temperatuur boven het vriespunt, zodat zich een laagje water op het ijs vormde. Maar dat was geen beletsel om de wedstrijden te laten doorgaan. Duizenden uit heel het noorden trokken naar de Grote Wie len, lopend, op de schaats, met rijtuigen of met de trein (station Tietjerk). De feestelijke sfeer werd verhoogd door muziek van de stafmuziek van het eerste regiment infanterie, het stede lijk muziekcorps en enige draaiorgels. 's Avonds werden de prijzen uitgereikt in de grote zaal van de Harmonie. Er was zoveel be langstelling, dat menigeen het gedrang bij het binnenkomen niet zonder kleerscheuren door stond. De woorden stroomden daar even rijke lijk als de feestwijn. Alleen de winnaars zwe gen; ze waagden zich niet op het gladde ijs van de welsprekendheid. Wij geven hieronder (vertaald) het relaas in de „Illustrirte Zeitung" over deze gebeurtenis, dat tevens een toelichting bij de prenten geeft. De internationale schaatswedstrijden te Leeuwarden in Friesland Reeds lange tijd geleden hebben de Engelse en Nederlandse vrienden van de ijssport een over eenkomst getroffen om, zoals dit bij de draf- sport het geval is, ook voor de ijssport met elkaar overeenstemmende reglementen en spor tieve regels vast te stellen. Tweemaal waren inmiddels ook internationale ijsfeesten in Cam bridge uitgeschreven; steeds was echter de dooi ingevallen, tot het eindelijk gelukte om op 28 januari van dit jaar de eerste internationale wedstrijd te Leeuwarden in Friesland te houden. Friesland is, zoals bekend, het vaderland van de schaatsrijder. Het nog weinig bereisde land, waarover zoveel juiste en onjuiste vertellingen in omloop zijn, had voor velen een veel grotere aantrekkingskracht dan elk ander deel van Ne derland. Een winter in Friesland heeft inder daad zijn bijzonder karakter. Zodra de rivieren, kanalen en meren dichtgevroren zijn, eindigt O" het land vrijwel elk verkeer. Allen, jong en oud, mannen en vrouwen, rijk en arm, binden het gladde staal onder de voeten en snellen in vliegende vaart, sommigen voor hun plezier, anderen met zakelijke bedoelingen, nog ande ren zwaarbeladen sleden voor zich uitduwend, van dorp naar dorp en van stad naar stad. Op het ijs is de Fries volkomen in zijn element. Men vindt daar zeker geen kunst- of figuurrij ders, omdat de Friezen medelijdend glimlachen om dergelijke kunsten, die in elk geval goed bevonden worden voor een cirkusartist, die op een dichtgevroren goudviskom de ongelooflijk ste pirouetten uitvoert. Rustig en praktisch van aard, vraagt de Fries slechts waartoe hem ijs en schaatsen kunnen dienen en hij vindt, dat deze zijn schaatsen kunnen dienen en hij vindt, dat deze zijn beste en eenvoudigste vervoer middel zijn. Daardoor wordt hij in het schaats- rijden over grote afstanden nauwelijks over troffen. Men vindt in Friesland niet alleen jon ge mannen, maar ook vrouwen bij honderden, die in één dag in enkele uren 100 kilometer en meer afleggen. De plaats voor de wedstrijd, een meer van 1000 meter lengte en 600 meter breedte, met een spiegelglad ijsdek overtrokken, was met hon derden vlaggen van alle landen versierd; er waren bovendien tribunes, muziektenten, res taurants, café's, bloemenstalletjes enz. geplaatst voor de ontvangst van de duizenden, die bij dit volksfeest werden verwacht. De op de avond van tevoren ingevallen dooi mag velen hebben weerhouden te gaan, toch was een grote menigte toeschouwers samengestroomd, die onverdroten en ondanks het water, dat op het ijs stond,-met grote belangstelling het kijkspel volgden. De baan, 800 meter lang, moest tel kens door twee door het lot aangewezen rijders heen en terug, dus over een afstand van 1600 meter, worden afgelegd. Het eind van de baan werd door een paal aangeduid, waar de rijders met een scherpe bocht omheen moesten gaan. In een ruime omgeving van de baan was plaats voor het bonte beweeg van de toeschouwers, waarvan de tekenaar ons een duidelijk beeld heeft gegeven. Op de achtergrond ziet men de lange, met vlaggen afgezette baan met een dichte haag toeschouwers. Op het ijs wemelt het van de ..duizenden in de meest verschillende klederdrachten, waarvan in het bijzonder die van de Friese dames met het oorijzer van goud en edelstenen de blik van de vreemdelingen tot zich trok. De mannen dragen korte broe ken, blauwe kousen en uitgesneden schoenen. Dan ziet men ook een Hollandse soldaat op schaatsen; een compagnie infanterie, op dezelf de manier uitgerust, zorgt voor de orde op het ijs, terwijl de politiemannen van Leeuwarden, eveneens op schaatsen, een reddingscorps vor men om direct met de nodige reddingsmiddelen ter plaatse te zijn, indien het ijs onder de last zou breken. De grootste belangstelling van de wedstrijdrij ders ging natuurlijk uit naar de wedstrijd tus sen de Engelse kampioen George Smart, Fish- Smart genoemd, en de Friese favoriet Kingma. Onze tekenaar heeft het beslissende moment van deze opwindende wedstrijd in beeld gebracht. We zien de beide rijders bij het doel, de Fries voor, de Engelsman achter hem; de rechts staande officiële „timekeeperbaron de Salis noteert: Kingma eerste, 3 minuten 31 4/5 sec., Smart verslagen 3 minuten 331/5 sec. De scheidsrechter dr. Salverda2), de president M. J. Waller3) en enige dames hebben de tri bune van de wedstrijdleiding verlaten om de spannende wedstrijd van een zo kort mogelijke afstand te aanschouwen. Naast de tribune heeft onze tekenaar, de heer Greive, zichzelf in een slee geportretteerd. Na een ademloze stilte breekt de jubel los: Friesland heeft gewonnen! De tot dusver nog ongeslagen Brit erkent met eerlijke oprechtheid in de Fries zijn meester gevonden te hebben. Wanneer men de tamelijk sterke wind, het niet zeer harde ijs en het water daarop in aanmer king neemt, dan moet men de prestatie van de winnaar als een glanzende aanduiden; in een latere wedstrijd, die uitsluitend door Friezen werd uitgevochten, legde R. van der Zee even wel de baan af in slechts 3 minuten 26 sec., en de overwinnaar van de Engelsman kon daarbij niet één enkele van de vier prijzen verwerven. Voor de wedstrijd hadden zich aangemeld, be halve veel Friezen, verscheidene Enqelsen. ver tegenwoordigers van Duitsland, Amerika en Noorwegen, welke laatsten evenwel niet mee reden, omdat ze het keerpunt te scherp vonden. Na het einde van de wedstrijd volgde een feestmaaltijd, waarna in de grote zaal van de „Harmonie" de prijzen (1000, 500, 300 en 200 Mark) verdeeld werden. De stad Leeuwarden had nog een grote gouden kampioensmedaille beschikbaar gesteld, die de burgemeester van de stad aan de eerste winnaar, B. Bruinsma, overhandigde. G. baron de Salis te Amsterdam, bestuurs lid van de Nederlandsche Schaatsenrijders- bond. Mr. S. Salverda te Leeuwarden, vice-voor- zitter. M. J. Waller te Amsterdam, voorzitter.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1968 | | pagina 7