PROGRAMMA FRIESE ZIEKENOMROEP september De goede weg naar voordelig autorijden gaat naar het SUPER BENZINE NORMAAL BENZINE B.H.V. auto dieselolie service-station Kwaliteit en service 1 00% aan de Oostersingel Onze smeerbrug en auto-wasserettes (f.2- per wasbeurt) zijn exclusief in Leeuwarden een nieuw wegenplan. Voor de toekomstige betekenis van de zuidelijke stadsgracht is daarbij van belang, dat binnen de grachten een wegenvierkant komt, waarop bij de Eer ste Kanaalbrug de nieuwe invalsweg uit het zuiden (Oostergoweg) zal aansluiten. Dit houdt in, dat op de plaats van deze Eerste Kanaalbrug een dam komt te liggen, waar door daar ter plaatse geen scheepvaartver keer meer is door de zuidelijke stadsgracht en dit is, gegeven de terugloop daarvan in de na-oorlogse jaren geen grote ramp. In 1959 voeren er door dit water nog 5461 schepen en in 1966 was dit aantal geslonken tot 2081. De consequentie hiervan was, dat niet langer gedacht hoefde te worden over het vervangen van de Prins Hendrikbrug door een nieuwe beweegbare brug. Men weet, dat het inmid dels al afgelopen is met de grote scheepvaart door de zuidelijke stadsgracht. De Wirdumer- poortsbrug wordt al enige tijd niet meer be diend en ook de oude Verlaatsbrug werd niet meer geopend. De nieuwe Verlaatsbrug, die over ongeveer een jaar klaar zal zijn, wordt een vaste brug met twee overspanningen van ruim acht me ter. Het doorvaren van kleine schepen blijft mogelijk, mits ze genoegen kunnen nemen met een doorvaarthoogte van 1.80 m plus FZP. De derde Verlaatsbrug wordt evenwel niet zes meter breed, maar 27. Er komen vier rijstroken van 5 meter elk, met aan weers kanten trottoirs van 3.50 meter. Dat is voor het moment zéér breed en mocht de Prins Hendrikstraat in de toekomst bij deze breedte worden aangepast, dan staat hier niets de onbelemmerde voortgang van het steeds drukker wordende verkeer in de weg. Dat wordt, wat de brug betreft, bereikt voor een bedrag dat in de buurt ligt van zeven ton. Hoe oud deze toto precies is. valt niet meer na te gaan, maar hij is in elk geval van voor 1897, toen de nu qesloopte brug in de plaats kwam van de hier afgebeelde. Op de achtergrond de Sophialaan en het station. De kruk waarmee de brug werd gedraaid staat m alle eenzaamheid op het brugdek. Waarom zou men hem ook weghalen wanneer er toch geen verkeer wast 1. Parkherstellingsoord 2. Diaconessenhuis 3. St. Bonifatius Hosp. 4. Stadsziekenhuis 5. Beatrixoord Appelscha 6. Beatrixoord Haren 9. Diaconessenhuis 10. St. Bonifatius Hosp. 11. Stadsziekenhuis 12. Beatrixoord Appelscha 13. Beatrixoord Haren 16. Diaconessenhuis 17. St. Bonifatius Hosp. 18. Stadsziekenhuis 19. Beatrixoord Appelscha 20. Beatrixoord Haren Mozaïek Kokomo Tussen 8 en 11 1. Nieuws uit de zieken huizen. 2. Tien minuten Toege meten Tijd; gesprek over het werk van de Kon. Ned. Heide Mij. 3. De fanfare „Eensge zind". 4. Persoonlijke noot. 5. Zangkoor. Van dit, van dat, van alles wat. Muziek - humor - sport. Theaterbezoek, musicals, cabarets, revues. 22. Parkherstellingsoord 23. Diaconessenhuis 24. St. Bonifatius Hosp. 25. Stadsziekenhuis 26. Beatrixoord Appelscha 27. Beatrixoord Haren 30. Diaconessenhuis Verjaardagen Grabbelton Felicitaties en muziek voor de patiënten die in september jarig zijn. Een en ander verzameld door het verplegend personeel. Twintig minuten voor kinderen. Twintig minuten voor tieners. Uitzendingen: Parkherstellingsoord: maandags 11.00 uur. Diaconessenhuis: dinsdags 16.30 uur. St. Bonifatius Hospitaal: woensdags 16.00 uur. Stadsziekenhuis: donderdags 19.15 uur. Beatrixoorden: ingevoegd in intern programma. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 15