Fa. Adema 's Bouwbedrijf I» BUNGALOWBOUW VERBOUW Verlengde Schrans 74 - Leeuwarden - Telefoon 20014, b.g.g. 26938 ONDERHOUDSWERK 7 frequentie van de uitgezonden en de terug gekaatste straal, maar bij een bewegend „doel" ontstaan er verschillen. Nadert het voertuig de antenne, dan wordt de frequentie naar evenredigheid van de snelheid verhoogd en verwijdert het zich van de antenne, dan treedt een frequentiedaling op. Beide veran deringen worden in het apparaat dus omge rekend in kilometers per uur. Nu is er nog één complicatie. De snelheid in beide richtingen zou het best te meten zijn, wanneer de antenne recht voor of recht achter het rijdende voertuig stond, maar dat kan natuurlijk niet. Er moet dus van opzij worden gemeten, onder een vaste hoek, die 25 graden bedraagt. De antenne kan met behulp van een vizier in de juiste stand ten opzichte van de rijrichting worden ge plaatst. We hebben enige weken geleden een poosje in de politieauto met het radar-controleap paraat gezeten, om te zien hoe het allemaal werkt en hoe de vangst was. Dat was in de Tesselschadestraat, die met de ringweg tot de bekende racebanen van Leeuwarden behoort. Het grootste aantal gemotoriseerde passanten hield zich netjes aan de maximum-snelheid, maar er werden in een uurtje toch een stuk of tien overtreders gepakt. In de wagen zijn twee man aanwezig. Eén let op het naderen de verkeer en selekteert op het oog. Nadert een auto met een vermoedelijk te hoge snelheid, dan wordt de collega achter het apparaat gealarmeerd. Wijst dit bij het voor bijrijden een overschrijding van de 50 km aan, dan gaat per speciale mobilofoon een seintje naar een drie man sterke ploeg een paar honderd meter verderop. Merk van de auto en zoveel mogelijk ook het nummer worden doorgegeven. Zo kan men de wagen aanhouden en proces-verbaal opmaken. Het slot van het droeve lied is later een fikse, door de officier van justitie te bepalen boete. De surveillance werd verricht uit een herkenbare auto en dat beperkte de vangst. Verschillende automobilisten zagen het gevaar en zetten de voet tijdig zo fors op de rem, dat de auto een eerbiedwaardige neiging vóór de fatale streep maakte. En dan was er niets (meer) aan de hand. Eén bijzonder kwieke overtreder, wiens ontoe laatbare snelheid feilloos was geregistreerd, schoot tussen de wagen en de politiepost verderop rechtsaf een zijstraat in en ont sprong zo de dans, niet onwelwillend nage oogd door de bemanning van de auto, die In de auto houdt hoofdagent G. van der Zwaag het naderende verkeer in de gaten. Een collega (niet op de foto) let op de snelheidsaanduiding op de venstertjes van het radar apparaat. Op het moment waarop hem deze ontsnapping sportief gunde. De schrik had hij in ieder geval te pakken! „En passant" werden ook wat jongelui op de bromfiets het haasje, toen ze argeloos de auto passeerden en (natuurlijk) veel te snel reden. Recordhouder was een automobilist, die met 89 km per uur, nietsvermoedend passeerde en nu waarschijnlijk met Sinter klaas wat zuinig-aan moet doen, omdat het leven toch al zo duur is De radar apparatuur kan gemakkelijk worden verplaatst en het is dus een onberekenbare zaak waar de snelheid der passanten wordt gecontroleerd. Het ene ogenblik gebeurt dit hier en het andere daar. Dit is een groot voordeel boven het meetsysteem met twee over de straat gespannen draden. De ra dar-controlepost hoeft zichzelf uiteraard niet te verraden door het gebruik van een herkenbare politie-auto en het is zelfs niet nodig de antenne, als een risico-aanduidend baken, langs de weg te zetten, want de de foto werd gemaakt was juist iemand met een snelheid van zestig kilometer per uur gepasseerd. Iets verderop ging hij op de bon. stralen kunnen een autoruit ongehinderd passeren en het is dus ook mogelijk de hele apparatuur in de auto op te stellen. En dan is er natuurlijk de controle bij avond. In het donker ziet men zelfs een echte politieauto niet. Het ligt wel voor de hand, dat de politie zich in de toekomst minder herkenbaar zal gaan opstellen, om overtreders de ontsnappings mogelijkheden te ontnemen. Dat wordt vaak onsportief bevonden, vooral door degenen, die zelf niet sportief wensen te rijden. En daarmee bedoelen we niet degenen, die volgens raadselachtige normen menen, dat sportief autorijden een zaak is van een kort pookje, een houten stuurtje of andere onzin. Sportief is: geen kinderachtigheden bedrij ven, zoals welbewust de regels van het verkeer overtreden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 7