HET LAATSTE NEMMEK 1952: Elektrifikatie spoorlijn Leeuwarden - Zwolle Maandblad, onder auspiciën van de stichting „Leeuwarder Gemeenschap" 18e jaargang no. 12 december 1969 Redactiecommissie: Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling H. Kingmans Pastoor H. W. Dijkman O.P. J. T. Vellenga Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203 Adres redactie: Stadhuis Leeuwarden, tel. 40222 Adres administratie: Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047 gedaan: 11 sneltreinen en 4 exprestreinen in beide richtingen zullen op werkdagen even zovele comfortabele en snelle reismogelijk heden van Noord naar West en omgekeerd bieden. Het aantal reisgelegenheden in het locale verkeer wordt eveneens uitgebreid: 17 treinen LeeuwardenZwolle v.v. Vergelijkt men de rijtijden in de zomerdienstregelingen van 1951 en 1952, dan komt men tot een aan zienlijke tijdwinst: LeeuwardenAmsterdam 34 minuten en LeeuwardenDen Haag 40 mi nuten, om enkele voorbeelden te noemen. Wij hopen dat deze, tot vreugde stemmende ontwikkeling, er toe moge bijdragen, dat Friesland een nog betere, welvarender toe komst tegemoet gaat in een gelukkig Neder land. Utrecht, mei 1952. Dit is het laatste nummer van het maandblad Leeuwarder Gemeenschap. Bladeren in de 17 jaargangen, die van 1952 af zijn verschenen, is een boeiende bezigheid, omdat zich daarbij een heel stuk stadsgeschiedenis presenteert. Alles verandert en dat gebeurt tegenwoordig wel in een bijzonder hoog tempo. Zeven tien jaar is het geleden, dat voor hel eerst een elektrische trein naar Leeuwar den reed en dat in het station een plaquette werd onthuld met het voor dit bedrijf passende opschrift: „De minsken wolle omaoris wêze, hwer se net binne". Inderdaad, de mensen willen doorgaans wezen, waar ze niet zijn. Maar dat geldt niet alleen voor het verkeer, maar voor het hele bestaan: individueel en maat schappelijk. Het begeerlijkst is dat, wat in het verschiet ligt. En zo zien we deze zeventien jaar als een periode van plannen, van de uitvoering van plannen en van weer nieuwe plannen. Zo zal het wel blijven en dat is maar goed ook. Wat dat betreft, hadden nog vele jaargangen van de Leeuwarder Gemeenschap volgeschreven kunnen wor den over de bonte geschiedenis van de stad, die steeds met nieuwe feiten wordt aangevuld. Maar, zoals u weet: wij stoppen er mee. En we besluiten de zeven tien jaargangen met een beknopte bloemlezing van wat in de L.G. is gepubli ceerd. Om te laten zien hoeveel er is geschreven èn hoeveel er is veranderd Het eerste nummer van de Leeuwarder Ge meenschap verscheen in mei 1952, kort voor de invoering van de elektrische traktie op de spoorlijn ZwolleLeeuwarden en dus het ver dwijnen van de stoomlokomotieven. In dit num mer schreef ir. F. O. den Hollander het vol gende: Het betekent ongetwijfeld een belangrijke stap vooruit als op 18 mei a.s. de geëlectrificeerde hoofdspoorwegen naar de Noordelijke provin ciale hoofdsteden in gebruik zullen worden genomen. De 58.000 ton kolen, die door deze electrificatie jaarlijks bespaard zullen kunnen worden, vormen alleen reeds aanleiding vol doende om ons over deze electrificatie te ver heugen. Maar er is meer. Deze modernisering van het spoorwegverkeer naar het Noorden stelt de N.S. in staat, ook hier sneller en frequenter te gaan rijden. Ook kan meer comfort worden geboden en dat alles met minder middelen en energie. Dat wij in staat zijn ook het Noorden van het land te bedienen op de wijze, die het Zuiden en Oosten reeds enige tijd van ons kennen, stemt ons tot grote voldoening. Moge de vooruitgang, die op 18 mei a.s. een feit wordt, ertoe bijdragen, dat het nijvere Noorden zich nog verder ontwikkelt. Wij hebben onze belofte inzake goede, snelle ver bindingen met het Westen des lands gestand Een toto uit het eerste num mer van de L.G. (1952): stoom op het spoorwegemplacement.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leeuwarder Gemeenschap | 1969 | | pagina 3